Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Werven met de kraan open

'Dweilen met de kraan open'; een erg sprekend spreekwoord. Wat hiermee gezegd wordt is dat het soms beter is om eerst de kraan dicht te draaien en daarna te beginnen aan het wegwerken van het water. Niet meer dan 'common sense' dus. Toch kost het vaak moeite om je te realiseren dat de kraan open staat. Zo ook bij veel bedrijven; op de krappe arbeidsmarkt wordt op allerlei manieren geworven. Nieuwe werknemers worden gelokt met MBA opleidingen, auto's en kinderopvang. Maar ondertussen staat de kraan open en lopen werknemers aan de andere kant van de organisatie naar buiten.

Soms lijkt vergeten te worden dat P&O naast instroom ook doorstroom en uitstroom betreft. Interne werving is misschien wel net zo belangrijk als het binnenhalen van nieuw talent. Maar dat zal ik hier verder niet bespreken. Ik wil me concentreren op de uitstroom, vanouds óók een P&O taak die de laatste tijd onterecht minder aandacht heeft gekregen. Bij uitstroom wordt bijvoorbeeld een exit gesprek gehouden: waarom gaat de werknemer weg? Wat gaf de doorslag? Als de P&O manager daar een trend in kan vinden dan heeft het bedrijf kostbare informatie om de kraan dicht te draaien.

Kostbare informatie, omdat de kosten van het werven van een nieuwe werknemer tot anderhalf maal het jaarsalaris van die werknemers kunnen oplopen. Deze kosten zijn echter verdeeld over een heleboel verschillende kostenposten die lang niet even duidelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een vermindering van productiviteit van de werknemer die al besloten heeft weg te gaan, maar nog een paar maanden bij u werkt. De periode waarin de nieuwe werknemer nog niet volwaardig presteert. En niet te vergeten: de wervingskosten.

Besteed uw bedrijf al aandacht aan uitstroom? Op wat voor manier? En nog belangrijker: merkt u dat uw uitstroom daadwerkelijk vermindert? Of blijft u liever aan het dweilen?

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Chris Stapper op 27 maart 2007

Reacties op Werven met de kraan open

Norman Dragt op 15 december 2015 16:45

Gelukkig heb ik als zzp-er dit soort problemen niet. Maar ik herken ze wel vanuit mijn eigen arbeidspraktijk.

Het lijkt er vaak op, dat een uurtje praten met een collega of medewerker over het werk niet hoort. We mogen klagen, we mogen afgeven, maar echt een open gesprek over hoe we onze plek in de wereld zien, hoe wij denken dat we een bijdrage aan de wereld kunnen bieden, dat schijnt alleen de directie te mogen doen. En misschien ligt daar ook wel ons probleem, we hebben het idee, dat alleen de mensen in de ivoren toren nog ver genoeg kunnen zien, om een strategie uit te kunnen zetten. Maar dat is zoiets als met je bootje door de waddenzee manouvreren door te kijken hoe de wind staat op de Noordzee. Gegarandeerd dat je vastloopt op een zandbank. Misschien verklaart dat ook wel waarom het zelden grote bedrijven zijn, die innovatief zijn en als ze innovatief zijn de innovatie om zeep helpen. Ze zien een wind waar ze helemaal niet in zeilen en stellen hun zeilen niet bij op basis van de situatie waarin ze nu zitten.
Hoewel misschien is de vergelijking met varen op de waddenzee wel een goede, want als je schip maar groot genoeg wordt, dan kan je niet eens op de waddenzee terecht, zonder meteen vast te komen te zitten.

paul van oosterhout op 15 december 2015 16:45

@Norman,

Goed gezegd! Laten we het allemaal maar eens wat menselijker maken toch?

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Inderdaad Norman, proberen uit te vogelen waarom mensen weggaan zonder met ze te praten is net als navigeren terwijl je alleen naar de wind kijkt.



En toch, zo moeilijk kan het niet zijn. Praat gewoon met de mensen die weggaan, wat vonden ze niet leuk? Wat kan beter? Zij gaan weg met een goed gevoel en jij hebt meer informatie. En dat kan relatief goedkoop veel bijdragen aan het houden van werknemers. In tegenstelling tot het blijven werven van steeds meer nieuwe werknemers.

Plaats zelf een reactie