Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Wie is er bang voor de organisatieactivist?

Er waart een spook door managementland. Uit allerlei hoeken komen critici op het als Angelsaksisch geduide management- en organisatiemodel naar voren. De diagnose is dat er twee verschillende zienswijzen zijn, het Angelsaksische en het Rijnlandse denken, over organisaties en samenleving. Het verschil wordt vaker aangeduid als het verschil tussen het belang dat de shareholders (de aandeelhouders ) en de stakeholders (naast aandeelhouders ook medewerkers, klanten etc.)  bij een organisatie hebben.

Teun van Aken geeft in een artikel in het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling (09-2007) een vertaling van de verschillende denkwijzen naar de HRD-praktijk. In het Rijnlandse denken ligt de nadruk op talentmanagement, denkkrachtontwikkeling (innovatie van de organisatie) en leiderschap.  Het vertrouwen in management moet weer terug komen en omgekeerd het management moet meer handelen op basis van vertrouwen. Men zal het niet vreemd vinden dat dit met elkaar samenhangt.

De organisatieactivist roept op tot anders organiseren en dat betekent uitgaan van vakmanschap in plaats van winstoptimalisatie. De professional wordt weer opgeroepen “trots” te zijn op zijn vak.

Het managementboek van het jaar 2008 is van Mathieu Weggeman. Het is een pleidooi voor het Rijnlands denken. In kennisorganisaties moet leiding gegeven worden, zeggen de managers. 'Niet doen', zegt Mathieu Weggeman, 'professionals zijn al gemotiveerd. Ze hebben jaren gestudeerd om eindelijk te mogen doen waar ze zo enthousiast over zijn. Men wil zelf regelen hoe het eigen werk in te vullen. Het gaat erom het enthousiasme en de motivatie niet te ontkrachten. Je moet de kenniswerkers faciliteren, in plaats van hun werkprocessen alsmaar te plannen en te controleren. Zorg ervoor dat de professional niet te veel lastig gevallen wordt met formats, rapportenschrijverij, regels en procedures, dan komt de productiviteit en kwaliteit vanzelf. Waarom? Omdat echte professionals liever iets goed dan iets fout doen.' Mathieu Weggeman is een echte organisatieactivist.

Hij verkeert regelmatig in gezelschap van de publicisten van de website www.organisatieactivist.nl.  Jaap Peeters, Teun van Aken, Joep Schrijver, Petra Biemans e.a. zijn de vaste krachten van het weblog.
De OrganisatieActivist.nl is een platform voor mensen die zich sterk maken voor betekenisvol omgaan met elkaar. Men wil laten zien dat samenwerken en samenleven ánders moet en ook echt ánders kan. Een oproep tot “change”. Het alternatief wordt gezocht in een Rijnlandse manier van organiseren. In het Rijnlandse denken is nog plaats voor meedenken, dialoog en medezeggenschap.

Wat moet de HRM'er hier nu mee?
Misschien dat de HRM'er de handschoen op kan pakken van het Rijnlandse denken om in de organisatie de rol van samenbinder , organisator van talentontplooiing, hoeder van de professional te worden. Misschien zelfs in de organisatie de rol van organisatieactivist op zich te nemen? Dat zou een ware innovatie zijn. Maar dan moet de HRM’er inzicht krijgen in de managementprocessen die het vertrouwen in de organisatie ondermijnen.  De roep om een sterkere controle hoeft niet de oplossing te zijn. Door de verantwoordelijkheid niet te ontnemen aan de professional wordt de organisatie krachtiger.
Er valt in ieder geval iets te léren van de “organisatieactivist”.

Geplaatst in HR varia door Harrie Manders op 10 april 2008

Reacties op Wie is er bang voor de organisatieactivist?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.