Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Worden alle recruiters social?

Social media is groot, zoveel is duidelijk. Nog niet iedereen is er van overtuigd dat social media tot 'business' leidt, maar het aantal gebruikers is enorm en groeit gestaag. Recruitment is hierdoor aan het veranderen: de lijnen tussen kandidaten en bedrijven worden korter en de toegevoegde waardie die bijvoorbeeld een bureau op dit gebied kan bieden, neemt af. Daarom moeten recruiters en bureaus mee met hun tijd. Toch lijken we door te schieten in de hype. Recent kwam ik ergens een vacature tegen voor een 'social recruiter, een recruiter die alleen personeel zou moeten werven via social media. Wordt alle recruitment dan 'social'? Nee, natuurlijk niet!

Wat is social (media)?
Social media hebben een nogal hyperige status. Ze worden gezien als een soort magisch instrument waarmee je alles kunt doen: van opdrachten genereren tot kandidaten vinden, tot je huis verkopen. En natuurlijk kun je al die dingen doen met social media. Maar dat komt niet doordat het social media zijn. Dat komt doordat social media communicatie kanalen zijn. Praktische, laagdrempelige communicatie kanalen, maar ook 'gewoon' communicatie kanalen. Recruitment was altijd al social: recruiters zijn altijd sociaal bezig. Ze werven mensen, dat doen ze door met andere mensen te praten. Mensen uit hun netwerk, database, of bijvoorbeeld de monsterboard database. Social media zijn extra kanalen die naast de andere kanalen ingezet kunnen worden. Ze zullen de oude kanalen wellicht voor een deel vervangen en verdienen daarom veel aandacht. Maar de andere kanalen maar vast afschaffen, lijkt me onzinnig.

Waarom wél een social recruiter?
Ik kan me wel iets voorstellen bij het aannemen van een social recruiter in een organisatie waarin sociale netwerken nog geen voedingsbodem hebben gevonden. De social recruiter heeft dan, naast zijn recruitmenttaken, een even belangrijke neventaak: om andere werknemers de waarde van social media in te laten zien. Om zijn ervaring te delen en te zorgen dat ook anderen met de communicatie kanalen aan de slag kunnen. Wellicht zijn er organisaties die de social media willen beperken tot de social recruiter, zodat andere recruiters de 'gewone' kanalen kunnen blijven gebruiken en niets nieuws hoeven doen. Dat lijkt me zonde: social media wordt exponentieel sterker bij het inzetten van meerdere mensen. Juist de verschillende persoonlijkheden en netwerken maken zowel je bereik als aansprekelijkheid groter.

Recruiters moeten wel meer 'social' worden
Dit is al heel vaak gezegd, maar het kan voorlopig nog niet vaak genoeg gezegd worden. Social media zijn wel speciale communicatie kanalen in de zin dat sociaal gedrag beloond wordt - en asociaal gedrag afgestraft. Wat betekent dat je waarde toe moet voegen om gewaardeerd te worden. Je kunt niet alleen zendgedrag vertonen ('wij willen/hebben/kunnen dit') en dan achterover zitten tot je opdrachten of kandidaten krijgt. Pas als je wederzijds contact hebt met je social media contacten, kun je er echt waarde uit halen. Dat betekent dat je het of goed moet doen, of niet. En niet doen is eigenlijk geen optie meer. Succes!
 

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Chris Stapper op 11 augustus 2011

Reacties op Worden alle recruiters social?

Gerben op 15 december 2015 16:45

Mooi artikel!
Het benadrukt nogmaals hoe belangrijk het is om als organisatie vanuit een strategie (je eigen strategie) deze kanalen in te zetten.
Alleen een gentegreerde aanpak van deze vorm van communicatie is optimaal werkbaar. Dus niet alleen bij recruiters, maar vanuit de gehele organisatie moet duidelijk worden wat de toegevoegde waarde van dergelijke media is / kan zijn.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Hallo Gerben,

Dank voor je reactie! Ben het helemaal met je eens: er moet vanuit een overkoepelend perspectief gedacht worden bij het inzetten van wat voor media dan ook.
Het is heel begrijpelijk dat een geïntegreerde aanpak moeilijk verloopt: marketing en HR zijn verschillende afdelingen met heel verschillende taken. En soms is er dan nog een afdeling communicatie, PR. Zie maar eens onderling af te stemmen wie precies wat en hoe communicert en de inhoudelijke boodschappen congruent te houden terwijl de afdelingen verschillende doelen nastreven. Maar daarom is het des te mooier als het lukt.

Misschien is het een idee om een soort brandmanager te hebben in organisaties waarin deze integrale aanpak moeizaam verloopt?

Plaats zelf een reactie