Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Wordt HNW gestimuleerd door belaste reiskostenvergoeding?

Meestal ben ik geen voorstander van ‘wat als’-vraagstukken en dat is deze vraag geworden nu de belaste reiskostenvergoeding politiek gezien is uitgesteld. Gezien het vermeende oorzakelijke verband met Het Nieuwe Werken (een actueel HR-onderwerp, zie ook: HNW: hype of oplossing?) wil ik de vraag toch stellen.

Dus: wat gebeurt er als de belaste reiskostenvergoeding een feit wordt? En dan bedoel ik niet alleen dat de onbelaste 19 cent per kilometer, die met de huidige benzineprijzen niet meer volstaat, belast gaat worden. Dan doel ik ook op de consequenties hiervan voor leaserijders die zogezegd niet-privé rijden. In de nieuwe regelgeving, zoals die nu is omschreven, zouden alle zakelijke kilometers belast worden, dus ook woon-werk-verkeer. Als je je lease-auto niet privé rijdt en de bijtelling dus nu niet hebt, zul je die bijtelling wel te betalen hebben als je die lease-auto blijft rijden om van huis bij je werkgever te komen.

Ik spreek hier uit eigen situatie: ik heb een privé-auto die ik gebruik voor al mijn privé-ritten. Voor mijn werk is mij een auto ter beschikking gesteld voor mijn zakelijke ritten, zowel woon-werk-verkeer als alle zakelijke kilometers. Aangezien deze auto ter beschikking was toen ik in dienst kwam, heb ik geen invloed kunnen uitoefenen op de hoogte van de bijtelling. Deze maandelijkse bijtelling is aanmerkelijk hoger dan de kosten van mijn privé-auto en dus heb ik Expand laten weten dat ik de auto niet privé gebruik.

 

Leuk om te rijden, maar die bijtelling..

Leuk om te rijden, maar die bijtelling..
Foto dankzij Exotic car life op Flickr

 

In de nieuwe regeling van de belaste reiskostenvergoeding zou ik voor een leuk vraagstuk komen te staan om de bijtelling te ontlopen: ga ik Het Nieuwe Werken ten uitvoer brengen, wat in mijn situatie zou betekenen dat ik vanuit huis werk en vervolgens vanuit huis met mijn zakelijke auto alle zakelijke kilometers maak naar al mijn relaties die ik regelmatig bezoek. Met als resultaat dat ik niet of nauwelijks meer op ons kantoor zou zijn (want dat kost me de maandelijkse bijtelling). Ik zou dan dus een ZZPer moeten kunnen worden, die bij Expand in vaste dienst is (ehm, hoe we dat zouden moeten vormgeven in een contract is weer een ander vraagstuk), want ZZPers hebben hun werkplek volgens de wet thuis en alles wat zij rijden is dan ook zakelijk.

Of ik moet tegen Expand zeggen: ik wil deze auto (hoe leuk en pittig deze ook is) niet accepteren, want de bijtelling is mij te hoog en omdat ik niet zelf de hoogte van de bijtelling kan beïnvloeden weiger ik deze auto te rijden (ik weet overigens niet hoe de nieuwe regeling met deze situaties omgaat). En vervolgens leg ik bij Expand neer dat er voor mij een nieuwe auto gekocht mag gaan worden, waarbij ik zelf bepaal welke bijtelling ik wil afdragen. Het gevolg daarvan is dat Expand met een stilstaande auto zit met de bijbehorende (hoge) kosten plus de kosten van een nieuwe auto voor mij; een situatie die je als werkgever niet bij elke nieuwe werknemer moet en wil hebben, want dit is al snel onbetaalbaar.

Ik kan mijn werkgever ook voorstellen mijn privé-auto zakelijk te gaan rijden en kilometers te declareren. Wat ik als werknemer dan echter zal gaan willen, zonder dat mijn inkomen teveel achteruit gaat, is een hoge vergoeding per kilometer om er netto voldoende aan over te houden om de kosten te dekken. En ik heb het aan zekerheid grenzende vermoeden dat Expand zal zeggen: dat kan ik niet accepteren, want dat is voor mij te duur.

Dus wat zullen de effecten zijn als deze nieuwe regeling er komt: gaan we allemaal thuis werken? Worden we allemaal ZZPers, in dienst bij onze werkgever? Gaan we allemaal op zoek naar een nieuwe baan op fietsafstand van ons huis? Of gaan we allemaal met het openbaar vervoer reizen, waarbij we dan pas in de daluren (die dan al snel geen daluren meer zijn…) kunnen reizen en zo Het Nieuwe Werken ten uitvoer gaan brengen?

Geplaatst in Arbeidsrecht door Saskia van Diemen op 22 juni 2012

Reacties op Wordt HNW gestimuleerd door belaste reiskostenvergoeding?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie