Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Yahoo en het misverstand over Het Nieuwe Werken

“Yahoo stopt met Het Nieuwe Werken”, kopte enkele nieuwsbulletins. Het eens zo vooruitstrevende Yahoo lijkt terug in de tijd te gaan. Maar is dat wel zo? Laten we eens analyseren wat er bij Yahoo aan de hand is.

Na onderzoek van de New York Times blijkt dat de sfeer bij het bedrijf ronduit slecht is. Yahoo heeft een suf en verouderd imago; veel bureaucratie en ongemotiveerde werknemers. Yahoo gelooft dat dit komt door het structurele thuiswerken van de medewerkers. Ze komen nauwelijks op kantoor en zien hun collega’s bijna nooit in levende lijven. Daar moet volgens de directie verandering in komen. Medewerkers moeten weer trots zijn bij Yahoo te werken. Dat zal ook het bedrijfsresultaat positief beïnvloeden. Meer dynamiek in de tent dus.

Fouten

Er zijn nogal wat early adopters van Het Nieuwe Werken (HNW) die dezelfde fouten hebben gemaakt bij de invoering ervan. Veel werd ingegeven door de ICT mogelijkheden die het mogelijk maken waar ook ter wereld digitaal te kunnen werken. De noodzaak om dat vanaf een vaste werkplek op een vaste locatie te doen ligt al enige jaren achter ons. Daarnaast werden kantoren ingericht met minder werkplekken die ook nog eens flexibel zijn waardoor er geen fysieke binding met kantoor is. Je hebt immers  geen eigen plekje meer. Vervolgens is er nauwelijks aandacht besteed aan de Mens & Organisatie kant van HNW omdat men er vanuit ging dat professionals in deze digitale tijd dat zelf wel zouden oppakken. Daar is het misgegaan. Je kunt medewerkers niet aan hun lot over laten en dat willen ze ook niet. Een grote mate van vrijheid om het werk in te delen is prima maar binnen de kaders die de organisatie stelt. Maak resultaatgerichte afspraken met elkaar zodat je daarop kunt sturen. Beide zaken zijn ook bij Yahoo onderbelicht gebleven met als gevolg dat werknemers zich niet betrokken meer voelen bij hun werkgever.

 

Yahoo en het misverstand over HNW (Yahoo en het misverstand over HNW.jpg)

 

Verleiden

Yahoo is intussen zoekende naar een omwenteling en dreigt met ontslag als medewerkers thuis blijven werken; ze moeten weer naar kantoor. In het “moeten” wringt de schoen. Eerst  laat Yahoo de medewerkers zelf alles bepalen en nu worden ze weer directief aangestuurd.  Yahoo zou er verstandig aan doen medewerkers te verleiden weer naar kantoor te komen. Het moderne kantoor moet ingericht worden als ontmoetingsplek waar medewerkers graag willen zijn om samen te werken. Yahoo zou de medewerkers serieus moeten nemen zodat er in goed overleg een raamwerk van resultaatgerichte afspraken kan ontstaan waarbinnen de medewerkers zelf vrijheid van handelen hebben. Daarin kan ook opgenomen worden dat men bijvoorbeeld 2 dagen per week tussen 11.00 en 15.00 uur op kantoor moet zijn voor teamoverleg. Alle deskundigen op HNW gebied zijn het er over eens dat HNW alleen succesvol kan zijn als er juist veel aandacht besteed wordt aan de Mens & Organisatie kant. HNW is een moderne manier van samenwerken waarbij er tussen werkgever en werknemer een volwassen arbeidsrelatie ontstaat.

Conclusie

Er is nooit sprake geweest van Het Nieuwe Werken binnen Yahoo. Medewerkers werkten vooral thuis. Alle eerder genoemde zaken die HNW juist succesvol maken zijn niet aan bod gekomen; geen kaders en geen resultaatgerichte afspraken tussen werkgever en werknemer. De begeleiding (management) heeft tekort geschoten. Dat is de feitelijke conclusie.

Yahoo is een pijnlijk voorbeeld voor organisaties die een andere werkwijze willen invoeren. De les die hieruit getrokken kan worden voor alle organisaties die HNW willen omarmen: Start met de Mens & Organisatiekant. Sociale Innovatie begint in je hoofd en doe je met je hart.

 

Bezoek ook de website van Pieter: innoverendwerken.nl

Geplaatst in HR varia door Pieter Wierckx op 8 maart 2013

Reacties op Yahoo en het misverstand over Het Nieuwe Werken

Jeroen op 15 december 2015 16:45

Hallo Pieter,

Goed en duidelijk artikel. Mijn eerste reactie op de berichtgeving over Yahoo was ook dat ze gewoon geen kaders hadden gesteld voor hun personeel. Als je resultaten afspreekt met je werknemers en hen daar aan houdt, dan kan zo'n situatie helemaal niet ontstaan.
Los daarvan speelt de vraag hoe je binding moet houden met de organisatie. Ook daar zijn verschillende ideeën voor bedacht die Yahoo kan implementeren alvorens een drastische overgang naar 100% kantoorwerk te forceren. Ik vind het onbegrijpelijk dat de werknemer zo tot een soort speelbal van het management wordt. Yahoo schiet zich zo vooral in haar eigen voet zonder op enige manier positieve resultaten te plukken.

Mike op 15 december 2015 16:45

HNW wordt in Nederland vaak door medewerkers en managers aangegrepen om lekker thuis te werken als ze geen zin hebben om die dag naar kantoor te komen, of als een van de kinderen ziek is en er geen opvang geregeld kan worden...

Annelies Meijers op 15 december 2015 16:45

He Pieter,

Mooi blog. En ja, wat mij betreft gaat het ook over leiderschap: motivatie 3.0. Ik geef je graag nog de link naar D. Pink: met zijn boek Drive.
http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

Marcoen Hopstaken op 15 december 2015 16:45

Het Nieuwe Werken is gewoon niet hetzelfde als thuis werken. Lees ook het blog over thuiswerken op http://hetnieuwewerkenblog.nl/thuiswerken-geen-thuisblijven/ Thuiswerken wordt dan een last in plaats van een voordeel.
Mooi ook om te stellen dat Yahoo medewerkers zou moeten verleiden om naar kantoor te komen en geen aanwijzing geven. Dat is nieuw denken en oud doen!

Ingeborg v Meggelen op 15 december 2015 16:45

Voordat ze echt maatregelen gaan nemen is t "misschien" toch echt handig de medewerkers zelf te vragen hoe 'we' dit dilemma op kunnen lossen. En dan zou je heel eenvoudig het zelfsturende programma van Jump op lis kunnen laten.
Zomaar een idee hoor ..

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Precies wat Ingeborg zegt, eigenlijk. Waarom denkt Yahoo dat deze plotselinge ommezwaai zal helpen om werknemers meer te betrekken bij Yahoo? Mij lijkt dit juist een beweging om direct in hun allergie zone te gaan zitten. Het is een ideale manier om als werkgever te laten zien dat je geen vertrouwen hebt in je werknemers en dat ze toch maar moeten doen wat de top hen opdraagt. En dat is weer een flinke stap in de richting van werknemers die precies doen wat ze gezegd wordt en geen stap meer, want alle ideeèn moeten toch van bovenaf komen. Jammer.

Patrick Verschoor op 15 december 2015 16:45

Ikzelf ben als HR verandermanager betrokken geweest bij het opzetten van HNW binnen een onderdeel van de Defensie organisatie. Uit ervaring weet ik dat de uitdaging juist ligt bij het loslaten van het oude en toe te werken naar nieuwe verantwoordelijkheden bij zowel leidinggevenden als bij diegene die leiding ontvangen.

Thuis kunnen werken is een onderdeel van HNW, zoals ook een nieuwe werkomgeving en geschikte ICT middelen. Alvorens men HNW wil invoeren dient duidelijk te zijn waartoe dit moet leiden en wat de reden is dat men HNW wil invoeren.

Mijn ervaring is dat HNW staat of valt met het commitment van het management, is de top van het bedrijf bereidt deze culturomsag te maken. Of wordt HNW gebruikt om andere redenen?

Pieter Wierckx op 15 december 2015 16:45

Bedankt voor alle reacties, opmerkingen en toevoegingen. Zoals Patrick Verschoor ook aangeeft: Het Nieuwe Werken is een hulpmiddel, geen doel op zich. Vanuit mijn praktijk stel ik de organisatiedoelstellingen centraal en onderzoek hoe HNW daar een positieve bijdrage aan kan leveren.

Plaats zelf een reactie