Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Zakelijke interesse in mogelijkheden van Second Life neemt toe

We hebben het de laatste tijd natuurlijk allemaal wel een beetje gevolgd; de ontwikkelingen rondom Second life. Allerlei bedrijven zijn bezig met het kopen van land en het opzetten van een vestiging op Second Life. De interesse in de zakelijke mogelijkheden van Second Life neemt steeds meer toe. De vestigingen van bedrijven in Second Life worden dan ook steeds beter bezocht.

Zo trok Randstad met zijn vestiging in Second Life sinds haar opening op 8 maart 2007 gemiddeld 186 unieke bezoekers per dag. En DNBmedia verzorgt gemiddeld 2 presentaties op seminars en bijeenkomsten per week op Second Life. 
 
Bedrijven met Second Life-locaties die alleen zijn opgezet met als doel eenmalige publiciteit te genereren, blijken hun aantrekkingskracht binnen de Second Life-community snel te verliezen, aldus Second Life. Maar voor ondernemingen die zich innovatief en experimenterend willen profileren biedt Second Life een waardevolle uitbreiding van marketingactiviteiten.
 
MKB binnenkort op SL
Naast grote bedrijven, verkent momenteel ook het MKB de mogelijkheden van Second Life. Op ‘0031’ (de omgeving in Second Life voor Nederlandse gebruikers, ondernemingen en communities) is inmiddels meer dan 11.000 m2 land gekocht door MKB-ers. Het MKB ziet hun intrede in Second Life over het algemeen als een experimentele kleinschalige investering om de mogelijkheden van dit nieuwe medium te ontdekken.

Aantal gebruikers en investering
Als achtergrond is het leuk om er even wat cijfers bij te zien. In de 4 jaar dat Second Life nu bestaat, hebben naar schatting 364.000 Nederlanders zich op Second Life geregistreerd en een ‘avatar’ aangemaakt. Wereldwijd heeft Second Life inmiddels 5.6 miljoen gebruikers. Zij besteden samen zo’n US$2.000.000 per 24 uur. Wereldwijd staat Nederland op de 5e plaats met 6,5 % van het totaal aantal gebruikers. In maart is er door de Nederlandse community op SecondLife.nl voor €35.000,- aan Lindendollars gekocht.

SL een blijver?
Er is al veel gespeculeerd en gepubliceerd over Second Life, of het slechts om een hype gaat, of dat er sprake is van een blijvend verschijnsel. En is SL dé nieuwe manier om nieuw personeel te werven? Hoe denk jij daar als lezer over?

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Kathalijne Schuurmans op 18 april 2007

Reacties op Zakelijke interesse in mogelijkheden van Second Life neemt toe

paul van oosterhout op 15 december 2015 16:45

SL is een hype voor wat betreft werving...Het is denk ik erg lastig om bij een selectie of bemiddeling, waarhet gaat om het persoonlijke contact, een beeld te vormen. Het is leuk om met kandidaten in contact te komen maar er zijn op dit moment nog te weinig Nederlandse gebruikers. Bovendien met je redelijk websavvy zijn en willen investeren om iets in SL te kunnen doen. Die moeite laat ik liever voor wat het is en het is veel eenvoudiger om je ergens in te schrijven. Zeker met de huidige markt die gericht is op kandidaten is die moeite wat veel gevraagd.

Kathalijne Schuurmans op 15 december 2015 16:45

Vandaag in het nieuws: audities voor Zwartboek op SL. Mensen kunnen daar een filmscene naspelen. De audities worden tot en met 30 april gehouden in DropZone, het domein van Talpa in Second Life. Hier is een virtuele auditieruimte nagebouwd.

paulvanoosterhout op 15 december 2015 16:45

Ik heb er gisteren nog rondgelopen en ben bij het Berenschot kantoor geweest. Druk joh! not....Abn Amro was ook leeg...



Ben benieuwd of hier wel mensen op af komen.

Kathalijne Schuurmans op 15 december 2015 16:45

Niet stiekem ook even auditie gedaan? ;-)

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:45

Ik kan niet acteren....Mijn avatar ook niet haha

Marc Drees op 15 december 2015 16:45

Second Life (SL) is zonder enige twijfel een hype. Het feit dat games en sociale netwerken een belangrijke rol spelen en dat die rol sterk groeit wil niet automatisch zeggen dat alle functies/diensten zich ook voor deze vorm(en) lenen. En ik heb de nodigde scepsis bij SL als wervingskanaal.



Daar staat tegenover dat SL bezoekers trekt. En het blijft een kanaal waarlangs een deel van de doelgroep benaderd zou kunnen worden.



Enkele weken geleden heb ik van Marc Feitsma (Business development manager bij Randstad Nederland) een zeer geanimeerde voordracht ondergaan over de wijze waarop Randstad Nederland zich op SL presenteert en hoe zij daartoe gekomen zijn.



Ik was zeer onder de indruk van de manier waarop Randstad dit heeft voorbereid en vervolgens uitgevoerd. Professioneel van begin tot eind hoewel dat voor direct betrokkenen van tijd tot tijd ongetwijfeld anders heeft gevoeld.



Die professionaliteit is geen garantie op succes, en Randstad zal waarschijnlijk de eerste zijn om dit toe te geven. Het feit dat zij experimenteren met nieuwe kanalen en daarvan proberen te leren zou wel een voorbeeld voor anderen moeten/kunnen zijn.



Want als ondanks alle voorspellingen, van mijzelf en andere stuurlui aan wal, SL toch een succes blijkt te zijn heeft Randstad een enorme voorsprong op haar concurrenten genomen. Zowel in werving van uitzendkrachten als in advisering van haar klanten.



En als het geen succes blijkt te zijn hoop ik dat Randstad de moed heeft om te leren; want ondanks alles is de kennisvoorsprong een niet te onderschatten asset. Iets wat Randstad vergat te doen bij de teloorgang van Hedson.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

SL is zeker een hype, maar het biedt wel veel mogelijkheden die nog lang niet ten volste gebruikt worden. Of het handig is? Misschien wel, maar het is wennen. En geld dat niet voor alle hypes? SL moet zich wel een markt (meerdere markten, maar we kijken even naar recruitment) binnen vechten waar veel mensen nog graag de krant lijken te lezen. En toch krijgen ze een en ander van de grond.

Als het iets wordt, dan zal dat nog wel even duren. Maar er is zeker potentie om met SL veel te doen. Sowieso alles waar je je stoel niet voor uit hoeft en dat bespaart veel tijd. Wat ik me wel afvraag is of SL zelf het zal maken of het volgende programma dat er op lijkt. En hoe lang het duurt voordat het echt aanslaat.



Ik zou bijvoorbeeld geen nee zeggen tegen een SL met een eigen kamer waarin verschillende attributen links zijn naar mijn favorietenlijst en vanwaar ik al mijn social networks kan bekijken. En waardoor ik eventuele seminars etc kan bijwonen.

Plaats zelf een reactie