Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Zelfsturing – zelf aan het stuur?

Controle hebben over situaties: de handen aan het stuur houden. Wat gebeurt er wanneer deze controle wordt overgeheveld? Overal en ieder moment worden er beslissingen genomen. Wanneer er boodschappen worden gedaan, maar ook welke boodschappen: biologisch of lekker goedkoop? Hoe de taken worden verdeeld, waardoor stofzuigen nu eindelijk een klusje is dat uitbesteed kan worden aan een ander. Natuurlijk zijn dit de alledaagse voorbeelden van beslissingen die thuis worden genomen binnen een gezin. Maar ook op het werk worden er belangrijke beslissingen genomen. Vaak is het effect van een beslissing jaren later nog te zien. Afspraken en overeenkomsten die de huidige manier van werken beïnvloeden. Soms is dat goed, maar soms ook niet.

Controle
In een organisatie worden er veel afspraken gemaakt en beslissingen genomen. Vaak worden deze beslissingen genomen door het managementteam. Wanneer het gaat om alledaagse beslissingen is het vaak een teamleider of locatiemanager die knopen doorhakt. De controle uitoefenen om de prestaties hoog te houden. Er is veel over nagedacht hoe de organisatie beter kan functioneren, en hiervoor worden vaak grote plannen uitgedacht. Dat is niet altijd even slim, omdat veel medewerkers al problemen oplossen bij het koffiezetapparaat. Kleine onenigheden dringen niet eens door tot het management, want dan zijn ze al lang en breed opgelost. Daardoor heeft het management niet altijd door dat er iets aan de hand kan zijn. Medewerkers hebben vaak goede ideeën over hoe processen geoptimaliseerd kunnen worden, en door hiermee in gesprek te gaan breken ze door vaste patronen heen. Daar nemen ze anderen weer in mee. Prestaties gaan omhoog.

Afstaan en meebeleven
Medewerkers maken gebruik van het vooraf opgestelde proces. Iedere dag loopt iemand wel tegen een haakje aan in het proces. Sommige medewerkers lossen dit zelf op, maar anderen laten dit liggen. Hoe ervoor te zorgen dat de meeste medewerkers initiatief nemen? Het proces te optimaliseren en effectiever te werk te gaan? Zelfsturing is een antwoord hierop. De mensen laten denken en meenemen bij problemen. Vaak weten zij beter wat er echt aan de hand is: zij ervaren het dagelijks. Wel is hierbij van belang dat het gaat om een verandering. Deze ruimte is hen vaak nog niet gegeven, dus is het belangrijk dat hen tijd wordt gegund. Om deze ruimte te verkennen: het is immers een nieuwe dynamiek op een afdeling of team. Beleef deze ruimte met hen mee en denk mee. Geef de ruimte. Verrassende uitkomsten en 'out of the box denken' komen vaak naar voren tijdens sessies.

Aan de slag
Laat het gaan die controle. Het invoeren van zelfsturende teams - groot of klein - heeft tot veelbelovende uitkomsten gezorgd. Het heeft geleid tot betere resultaten omtrent de bedrijfsvoering. Er worden kostenbesparingen gerealiseerd. De arbeidsproductiviteit neemt toe. De kwaliteit van de dienstverlening wordt verbeterd. Het productieproces wordt versneld. De betrokkenheid en arbeidstevredenheid stijgt en tenslotte daalt het ziekteverzuim. Het is hierbij van belang dat het proces hiernaartoe goed wordt begeleid. Zelfsturende teams vragen om tijd en begeleiding om in deze rol te kunnen groeien. Lees meer in onze white paper over zelfsturing.

Geplaatst in HR varia door Raymond van Hensbergen op 2 april 2015

Reacties op Zelfsturing – zelf aan het stuur?

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Hi Raymond,

Goed stuk en ik denk een mooi betoog voor zelfsturing.

Nu vraag ik me af hoe jij tegen big data aankijkt. Dat lijkt een beetje de tegenhanger; besluiten op macro niveau op basis van trends die over een grote populatie worden gezien. En op die manier wordt schijnbaar ook veel geld bespaard of verdiend. Dus aan de ene kant zien we besparingen en winst wanneer er meer ruimte is voor lokale besluiten en aan de andere kant besparingen over de grote of vooral zeer grote lijn. Hoe verhouden deze twee zich tot elkaar - of overlappen ze niet? En vooral; waar overlappen ze niet?

Raymond op 15 december 2015 16:45

Chris,
Ik geloof in 'big data'. Maar de grote truc is altijd om de trends die daaruit zijn af te leiden te herleiden naar jouw concrete situatie en dus voor jouw plan. Dat herleiden en interpreteren is een heel andere schaal, wat veel dichter bij onszelf staat. En ons team.
En in die vaardigheid ligt dus omgekeerd weer de kracht van het 'zelf'. Zelfsturen op grond van hetgeen er om je heen aan de hand is. En wat er van je gevraagd wordt.

Of het overlap is of niet weet ik niet - maar het gebruiken van de informatie zou moeten leiden tot al die opbrengsten die horen bij zelfsturing ;-)

Plaats zelf een reactie