Zeven tips om je zichtbaarheid te vergroten

19/06/2012 Leestijd: 2 minuten

Wanneer je een nieuwe opdracht aanneemt of een stap maakt in je loopbaan, is het goed je te realiseren dat de ogen op jou gericht staan. En je hebt steeds maar één kans om een goede eerste indruk te maken.

Deze indrukken zetten zich vast in de hoofden van mensen in je omgeving en zijn bepalend voor hoe zij jouw verdere optreden beoordelen. Eerste indrukken kunnen dus maar beter goed zijn. En dat kun je zelf beïnvloeden. Het organiseren van je eigen succesverhaal is in een competitieve omgeving onmisbaar. Wees dus voorbereid als je in een nieuwe setting gaat werken dan wel ondernemen.

Enkele tips

–     zorg dat je weet waar je het over hebt;
–     zorg dat je duidelijkheid hebt inzake verwachtingen over en weer;
–     onderzoek met welke belangen je allemaal rekening hebt te houden;
–     wees op de hoogte van hoe mensen bekend staan, waarmee je samenwerkt;
–     ga praten met je voorganger;
–     krijg goed zicht op de agenda van de sleutelfiguren;
–     neem een actieve houding aan naar de mensen aan wie je leiding geeft;

Daarnaast is het belangrijk dat je steeds de ‘vensters naar buiten open houdt’, want zo scan je naar kansen en bedreigingen die mogelijk voorbij komen. Het houdt je scherp en alert en daarmee flexibel.  In turbulentie tijden en marktontwikkelingen is het mee kunnen bewegen en snel kunnen beslissen vaak cruciaal. Natuurlijk blijven de resultaten die je boekt de meest effectieve manier om je zichtbaar te maken.

Dat betekent dat je de activiteiten die direct jouw resultaten kunnen beïnvloeden, vooral dicht bij je houdt. Zorg voor goede mensen om je heen, geef hen gepaste aandacht en communiceer met hen. Zorg dat je ook weet wat er op de strategische agenda staat en dat je voorbereidt welke bijdrage jij daaraan kunt leveren?

Waar kun jij nog aan zichtbaarheid winnen?

0 reactie(s) op “Zeven tips om je zichtbaarheid te vergroten”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.