Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Zijn HBO en WO diplome's lege hulzen?

Er zijn verschillende trends op basis waarvan de waarde van HBO en WO diploma's eens tegen het licht mogen worden gehouden. De eerste trend is de HBO 'crisis' waarbij enkele HBO instellingen mensen onterecht hun diploma kregen. De tweede trend is dat het niveau op het hoger onderwijs langzaam af zou glijden. Steeds meer studenten komen het hoger onderwijs binnen. En door de manier waarop onderwijsinstellingen beloond worden (met name bij afstuderen), is het voor deze instellingen aantrekkelijk om hier en daar een oogje toe te knijpen, als studenten dan wat eerder weg zijn. Een trend die, wanneer ze lang genoeg aanhoudt, kan zorgen voor een afname in niveau over de hele breedte van het hoger onderwijs. We kunnen ons dus afvragen: zijn HBO en WO diploma's lege hulzen geworden?

Argument 3: snel wisselende kennis en kunde
Buiten de vraag hoe goed diploma's zelf zijn, bestaat nog de vraag of dat waar de diploma's voor staan de moeite waard is. In een omgeving waarin de status quo van best practices zeer snel veranderd, is het de vraag of het nuttig is om iemand vier jaar op te leiden in een bepaalde richting. Wanneer de persoon is afgestudeerd, is de kennis die hij in zijn eerste jaar heeft opgedaan ruim drie jaar oud. En vaak al verouderd. Dus: biedt een opleiding wel iets dat de moeite waard is? Is het niet beter om meteen te beginnen met werken en je on the spot te laten scholen?

Een deel van deze trend zien we terug in dat personeel tegenwoordig vaker wordt geselecteerd op opleidingsniveau - en niet op specifieke opleiding. Dat iemand een HBO of WO diploma heeft behaald betekent dat hij een bepaald analytisch vermogen heeft - en dat hij zich voor een langere periode voor een bepaald doel in kan zetten. Welke kennis hierbij wordt opgedaan, is blijkbaar secondair, waarschijnlijk omdat de kennis toch al snel verouderd.

 

 

 

 

 

 

Ken Robinson, plaatje dankzij TED.com

Interessante stelling? Kijk dan deze TED talk van Ken Robinson, waarin hij een mooi punt maakt voor het ontwikkelen van creativiteit in het onderwijs, juist omdat we niet weten wat de toekomst voor ons in Petto heeft.

Diploma's hebben dus wel degelijk waarde voor werkgevers
Intermediair had afgelopen week ook een item over diploma's. In dit item worden enkele onderzoeken aangehaald, die laten zien dat hoogopgeleide werknemers nog steeds zeer gevraagd zijn. De vraag neemt zelfs sneller toe dan het aanbod, ondanks dat er steeds meer hoogopgeleiden zijn. Dat werkgevers zoeken naar hoogopgeleiden is een hint dat er zeker waarde wordt gehecht aan HBO en WO diploma's. De vraag is welke waarde dit precies is.

Wat zit er in de huls van een diploma?
Als het niet de inhoudelijke kennis kan zijn die we uit opleidingen willen halen, dan moeten het de vaardigheden zijn. De analytische vaardigheden werden genoemd in intermediair, maar vaardigheden als projectmatig werken en sociaal inzicht mogen niet over het hoofd worden gezien. En, teruggrijpend op bovenstaande TED talk, creativiteit zou ook altijd genoemd moeten worden. Als dit inderdaad de belangrijkste zaken zijn die we uit onze opleidingen halen, dan is het competentiegerichte onderwijs in ieder geval een goede stap geweest. Diploma's zijn dan geen lege huls: ze representeren de inzet om je vier jaar aan een doel te committeren en vormen een bewijs van een bepaald werk- en denkniveau.

Een belangrijke vervolgvraag is hoe we de waarde van diploma's kunnen blijven garanderen. Niet alleen in praktische zin - met betrekking tot de onterechte diploma's - maar ook op taktischer niveau: hoe gaan we om met de stijgende vraag naar hoogopgeleiden en hoe voorkomen we dat de waarde van diploma's verder erodeert?

Wie het weet mag het zeggen.

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Chris Stapper op 7 juni 2011

Reacties op Zijn HBO en WO diplome's lege hulzen?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie