Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Zo belangrijk is intrinsieke motivatie: casus

Sommige veranderingen kun je niet tot stand brengen zonder intrinsieke motivatie. Dit gebeurt vooral in situaties waarin iets nieuw is voor een organisatie en de beeldvorming van of draagkracht voor de verandering nog niet aanwezig zijn. Gewoon zeggen dat iets moet, is dan niet voldoende. Om de verandering succesvol door te voeren, is het nodig dat je de betrokkenen voor je wint. Je zou zelfs kunnen argumenteren dat dit altijd de kern van je strategie moet zijn. Maar hoe moet dat? Laten we het daar over hebben aan de hand van onderstaande case.

Casus: zelfstandige werknemers aan het bloggen krijgen
Recent werd ik geconfronteerd met de vraag: hoe krijgen we werknemers in organisatie X aan het  bloggen. X is een kennis georiënteerde organisatie, met uitsluitend kenniswerkers, die ieder eigen projecten en planning hebben en daar volledig vrij in worden gelaten.
Bloggen is geen onderdeel van de kernactiviteiten. Wel past het sterk bij het imago, de missie en de visie van de organisatie. De inschatting is dat iedere potentiële blogger, als hij of zij eenmaal begonnen is, de waarde in zal zien van de activiteit en er uit zichzelf tijd voor in zal plannen.
Toch zal er zonder intrinsieke motivatie niets gebeuren, de kenniswerkers zijn te zelfstandig.

Als je bloggen te specifiek vindt, in plaats van bloggen zou er ook een time management strategie staan. Of een nieuwe manier van informatie verwerken.

Kader
We hebben aangenomen dat het bloggen (of time management) waardevol is voor de organisatie. Als de initiatiefnemer hier geen grondig vertrouwen in heeft, dan moet er uiteraard eerst gekeken worden naar wat er te winnen valt, of waarom het een goed idee is.

Hoe zou je in deze situatie handelen?

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 24 maart 2010

Reacties op Zo belangrijk is intrinsieke motivatie: casus

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.