Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Zo krijg je aandacht voor je personal brand!

Er wordt veel geschreven over personal branding, hier op Expand, maar ook elders. Wat vaak ontbreekt is: hoe krijg ik aandacht voor mijn brand? Jezelf positioneren is leuk en aardig, maar het heeft pas effect als andere mensen je positie erkennen. Aldus Tom Scholte in de laatst genoemde link. In dit artikel enkele ideeën over hoe je je brand kunt communiceren.

Bepaal je doelgroep
In een van de eerste artikelen van Tom Scholte over Personal branding definieert hij "jezelf positioneren" als een bepaalde plaats innemen in het denken van je doelgroep. Om jezelf te kunnen positioneren is het dus allereerst belangrijk om te bepalen naar wie je je gaat positioneren.

Laat jezelf zien
Bij voorbeeld op netwerk events, de meeste indruk maak je wanneer je iemand een goede handdruk geeft en een goed gesprek hebt.
Of kom bijvoorbeeld naar de IKKI borrel over personal branding. Tom Scholte vertelt daar meer over personal branding en Floor Drees presenteert haar onderzoek naar het managen van je identiteit op internet.

Bijzonder: mensen die zich aanmelden krijgen een extraatje voor hun personal brand in de vorm van een campagne via google. Zie voor meer uitleg de uitnodiging voor de IKKI borrel. *

Online zichtbaarheid
in onze digitaliserende wereld is online zichtbaarheid een enorme ondersteuning van de echte wereld. Recruiters googlen je naam, vakgenoten bezoeken je blog, via sociale netwerken word je benaderd voor opdrachten. Zelf had ik er nooit bij stilgestaan, maar een adwords campagne zoals hierboven kan ook voor ZZP'ers interessant zijn, vooral als ze net beginnen hun brand te bouwen. Denk bij het kiezen van de adwords wel aan the long tail theorie, bepaal de niche woorden/combinaties waarop je gevonden wilt worden. Vele kleintjes maken één grote (en zijn wellicht minder duur).

Heb er plezier in!
Online en offline zichtbaarheid is natuurlijk belangrijk. Maar een personal brand is zeer gebaat bij een gevoel van authenticiteit. Als mensen geloven dat jij jouw brand bent, dan onthouden ze je. Zo denk ik bijvoorbeeld als eerste aan collegablogger Bert-Jan als ik denk aan hoe iemand met passie en plezier uitdraagt wat hij belangrijk vindt. Dus: wees zichtbaar, online en offline. En heb er plezier in!

* Disclaimer: mogelijk ga ik ook voor IKKI schrijven. Dat leek me netjes om te vermelden.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 22 januari 2009

Reacties op Zo krijg je aandacht voor je personal brand!

Richard Koopman op 15 december 2015 16:45

en nu als de brand weer!

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.