Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

"Verknoeien leidt tot innovatie!"

"Verknoeien leidt tot innovatie" is citaat van Justien Marseille. Deze ochtend nam zij ons mee naar de toekomst van morgen. Ze nam het publiek mee in meerdere hypes waarbij er maar enkele uitgroeien tot trends (een koppeling van hypes die daardoor een structureel karakter krijgen). Justien bespreekt 4 belangrijke trends:

  1. Van arbeid naar ontwikkeling (onderscheid tussen werken en leven verdwijnt)
     
  2. Los van tijd en plaats (ik ben en werk waar mijn mobieltje is)
     
  3. Waarde creatie in netwerken (ik vertrouw alleen mijn eigen netwerk)
     
  4. Senioren, een gouden generatie

Van deze vier trends is met name de derde, waarde creatie in netwerken, interessant. De opkomst van de netwerkgeneratie is een beweging die de HRM'er de nodige uitdagingen op zal leveren. De netwerkgeneratie vertrouwt immers niet meer op bekende merken en reputatie. Zij gaat meer en meer af op ervaringen van anderen in zijn/haar netwerk. Hoe staat uw organisatie bekend in het netwerk van potentiële talenten? Hoe wordt er over u gesproken? Welke ervaringen heeft men met het werken binnen uw organisatie?

Zaken die nu nog redelijk onder het oppervlak blijven. Maar in de toekomst zijn dit zaken die in de keuze voor een werkgever steeds bepalender gaan zijn,  doordat ze op het web te vinden zijn. Wellicht wordt dit een aanvullend taakgebied in het pakket van een recruiter: bijhouden wat er over mijn arbeidsmarktmerk op het internet wordt verteld!

Dus HRM'er, start nu alvast met het bedenken van creatieve oplossingen om de mindset bij potentieel talent positief te beïnvloeden. Probeer zaken uit. Want om tot innovatie te komen moet er worden gespeeld met alle mogelijkheden. Bij spelen gaan er dingen fout. En van fouten kun je leren. Dus, zoals de titel, een quote van Justien, al stelt; door het echt te verknoeien kom je tot innovatie!

Geplaatst in HR varia door Hank Oosterbaan op 15 november 2007

Reacties op "Verknoeien leidt tot innovatie!"

Chris Stapper op 15 december 2015 16:45

Als lid van de netwerkgeneratie ben ik dan ook van mening dat iedere recruiter van tijd tot tijd eens moet gaan praten met zijn kenissen op de marketingafdeling. De taken van deze afdelingen hangen samen en zij kunnen zeker iets voor elkaar betekenen (synergie).



Justien is een zeer interessante spreker en ik heb inspiratie opgedaan voor meerdere postings, die later vandaag en de komende weken zeker zullen volgen!



Netwerken is inderdaad een opvallende trend. Om eens een populair verschijnsel te nemen: game reviews. Grotere gaming sites laten de gebruikers zelf reviews schrijven. En wie schaft er nog een spel aan zonder er eerst iets over te lezen? Zo wordt het dus voor alle andere diensten. De vraag is niet meer alleen wat er op de website van het bedrijf staat, maar ook wat andere mensen, liefst uit het eigen netwerk, over het bedrijf te zeggen hebben!

Petra Brondgeest op 15 december 2015 16:45

Tijdens een van de presentaties werden stellingen geponeerd over HRM in 2020. Hieruit bleek dat de deelnemers van de HR battle het nut van ZZP'ers in de toekomst zeker zien.



Een van de stellingen was: kun je als organisatie zonder vaste medewerkers. Het merendeel van de aanwezigen was het hiermee eens.Een andere stelling was zou je zelf zzp'er willen zijn, waarop de helft aangaf dit wel te zien zitten. Ben je klaar voor de toekomst? Hierop gaf het grootste deel aan dat ze niet klaar voor de toekomst zijn.....dit geeft stof tot nadenken......

Karin Tekin op 15 december 2015 16:45

Dit geeft inderdaad stof tot nadenken maar benadrukt ook weer het nut van bijeenkomsten als deze om met vakgenoten na te denken over hoe iedereen de toekomst gaat benaderen. Ik vond het zelf erg opvallend hoeveel mensen zichzelf als zzp'er zien in de toekomst. Zouden organisaties in de toekomst alleen maar uit zzp'ers kunnen bestaan?

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:45

Hank, volgens mij zijn ze alle 4 heel erg interessant, niet enkel de netwerken. En als Justien iets zegt, is het doorgaans goed om te luisteren, die zit eng vaak goed.

Netwerken zijn, zoals je ook van mij weet, heel erg belangrijk. Daar moet je veel in investeren, maar netwerken zijn niet enkel linkjes in linkedin of 'vrienden' in hyves. Het zijn echte contacten!

Maar ook die van arbeid naar ontwikkeling is vreselijk belangrijk, daar moet een organisatie aan meedoen, anders ben je kansloot.

De toename van ZZP'ers zie ik ook wel komen, maar van de 1 op de 7 nu gaan we volgens TNO arbeid naar 1 op de 5 waarschijnlijk. Ja, iedereen ziet het wel zitten, tot men inziet dat je dan niet meer achterover kan leunen en lekker van 9 tot 5 kan werken. Want zoals Justien ook aangeeft: werk en privâ–  gaan door elkaar lopen, los van tijd en plaats. Daar is een mentaliteit voor nodig die veel van de huidige 30 plussers nog ontbreekt. Daardoor willen velen, maar durven weinigen. Ook moet je als ZZP'er in jezelf blijven investeren. Als ik zie hoe weinig HR mensen nu nog dagelijks de blogs en media bijhouden (hoe moet ik dan aan werk toekomen is een veel gehoord excuus), dan weet je dat die het nooit zouden redden als ze niet in loondienst zijn. Want enkel goede mensen, die weten wat er gebeurt en speelt, kunnen mee als freelancer.

Wel hoop ik dat veel bedrijven meer open zullen staan om met freelancers te werken, echter is daar ook een organisatorische verandering voor nodig, daar zit vooral de frictie vrees ik.

Plaats zelf een reactie