Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

5 Mythes over het werken met recruiters!

Onlangs las ik een heel opvallend, leuk en interessant artikel van Arnie Fertig, Hoofd coach van Jobhuntercoach.com, een organisatie die recruiters helpt om verder te groeien in hun vakgebied.
Ondanks de steeds voortdurende crisis blijven bedrijven (gelukkig….) nog steeds mensen aannemen. Hierbij worden (weer gelukkig) nog steeds bureau’s ingezet omdat men in het bedrijf of niet de capaciteit of niet de recruitment kwaliteiten in huis heeft. Wij zien natuurlijk steeds vaker dat bedrijven ons keizen als partner omdat wij gespecialiseerd zijn in het HR vakgebied. Anyway wat Arnie Fertig dus beschrijft in zijn artikel zijn de 5 mythes over recruiters, omdat ik ze zo herkenbaar zijn vermeld ik ze nog eens even:

1.    Het is het vak van de recruiter om een kandidaat aan werk te helpen.

Feit: Iedere recruiter werkt voor een bedrijf (Corporate of Commercieel), alhoewel wij als recruiters natuurlijk een kick krijgen van het matchen van de juiste kandidaat op de juiste vacature is de opdrachtgever hierin leading, niet de kandidaat.
Dit neemt niet weg dat wij kandidaten helpen in de zoektocht naar de juiste match, maar ook dan vinden wij een baan die past en waarbij de wens van die betreffende opdrachtgever leading is in de zoektocht naar de juiste kandidaat.

2.    Alle recruiters worden op dezelfde manier betaald

Feit: In recruitment land zijn vele verschillende afrekenmodellen gangbaar, variërend van no-cure no-pay tot retainerfees en executive search betalingsmodellen.

3.    Recruiters zijn onbeschoft en onverantwoordelijk

Feit: Recruiters (net als iedereen overigens…) zijn professionals met gelimiteerde tijd, die prioriteiten moeten stellen bij de indeling van hun werkdagen. Natuurlijk maken zij graag (en meer) tijd vrij voor opdrachtgevers die een nieuwe opdracht willen bespreken, of voor kandidaten met een heel sterk profiel voor een van de lopende opdrachten.
De meeste recruiters hebben gewoon geen tijd om veel tijd te besteden in mensen die desperate op zoek zijn naar een nieuwe rol en niet matchen met het gewenste profiel. Denk er eens aan dat een recruiter gemiddeld tussen de 50-100 telefoontjes per dag voert dan snap je dat men geen tijd heeft voor lange gesprekken..
Overigens moet naar mijn idee een goed bureau ook vanuit de kandidaat kunnen en willen denken, er komt ook weer eens een tijd waarin de kandidaat leading is.

4.    Recruiters halen voor de kandidaat niet het onderste uit de kan qua arbeidsvoorwaarden

Feit: In veel gevallen is de recruitmentfee direct gelinked aan het salaris van de kandidaat dus in die gevallen zou een recruiter er veel aan gelegen zijn om de kandidaat meer te laten verdienen. Ik vind het wel van belang te benadrukken dat op het niveau waar wij bemiddelen een kandidaat in staat moet worden geacht zijn/haar eigen salarisonderhandelingen te voeren. Expand zal hierin niet leidend zijn.

5.    Recruiters zijn niet geïnteresseerd in een lange termijn relatie

Feit: Recruitment is per definitie een lange termijn business, het duurt jaren om een goeder relatie op te bouwen en lange termijn succes is er alleen bij lange termijn relaties.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Loohuis op 4 oktober 2012

Reacties op 5 Mythes over het werken met recruiters!

op 15 december 2015 16:44

Beste Marc, als ik dit zo lees lijkt het alsof 'de recruiters' een ernstig imago-vraagstuk hebben. Net als 70% van de trainers, coaches en adviseurs trouwens. Tijd voor een belevingsoffensief en personal branding, lijkt mij zo. Laat zien waar je echt voor staat, en maak keuzes die je werkelijk onderscheidend maken in een 'me-too' markt. Je kunt het spel op vele manieren spelen en op vele manieren winnen. Maar wanneer je betalende toeschouwers wilt hebben en houden, moet je ervoor zorgen dat het fair en attractief is.

Cees Harmsen op 15 december 2015 16:44

Beste Marc, als ik dit zo lees lijkt het alsof 'de recruiters' een ernstig imago-vraagstuk hebben. Net als 70% van de trainers, coaches en adviseurs trouwens. Tijd voor een belevingsoffensief en personal branding, lijkt mij zo. Laat zien waar je echt voor staat, en maak keuzes die je werkelijk onderscheidend maken in een 'me-too' markt. Je kunt het spel op vele manieren spelen en op vele manieren winnen. Maar wanneer je betalende toeschouwers wilt hebben en houden, moet je ervoor zorgen dat het fair en attractief is.

Marc op 15 december 2015 16:44

@ Cees,

Ik denk dat de commerciele component in de recruiterfunctie zeker van invloed is op het imago.... ze zullen wel keuzes maken op basis van het geld en niet op basis van de inhoud.

Plaats zelf een reactie