Met de steeds krappere arbeidsmarkt zoeken werkgevers naar betere manieren om hun werknemers te belonen. Want belonen motiveert en zorgt dat de werknemers langer blijven. De laatste tijd wordt er weer gestunt met arbeidsvoorwaarden. Expand stelt een top drie samen van de meest aparte manieren om werknemers te belonen.
Nummer drie
Op nummer drie staat het ICT bedrijf Fier mensenwerk* dat haar aanstaande werknemers twee auto's van de zaak belooft. De vraag of dit inderdaad meer werknemers aantrekt is een tweede, maar Fier mensenwerk weet zich in ieder geval te onderscheiden.
Nummer twee
Nummer twee is Saxion hogescholen. Zij proberen nieuwe werknemers te werven door hen een vertrekpremie* in het vooruitzicht te stellen. Het idee lijkt te zijn dat de docent in ieder geval een bepaalde tijd blijft, tot hij de premie krijgt. Bijzonder.
En de nummer één? Google!
De nummer een is geen Nederlands bedrijf, maar heeft wel een zeer uitgebreid beloningssysteem en secundaire arbeidsvoorwaarden. De meest opvallende is de mogelijkheid dat elke werknemer ( op het hoofdkantoor in Mountain View in ieder geval) 20% ( 1 werkdag per week) van zijn werktijd mag besteden aan dingen die hij/zij leuk vindt. Dit levert tevreden werknemers op en zo ontstaan er prachtige initiatieven en producten. De overige voorwaarden zijn overigens ook erg aantrekkelijk. Laten we ze even voor u op een rij zetten:
Zo ver zullen we in Nederland nooit gaan. Echter valt het wel op dat de voorwaarden van een bedrijf als Google eigenlijk heel simpel zijn en concreet bijdragen aan de productiviteit van de werknemer. De secundaire voorwaarden van de andere bedrijven uit deze lijst worden meer gebruikt als "stunt". Daar kan een groot nadeel aan zitten. De kandidaat kan zich namelijk af gaan vragen waarom een bedrijf moet stunten, is het daar niet leuk om te werken?
Heeft u nog bijzondere secondaire arbeidsvoorwaarden of beloningssystemen gezien? Deel ze dan gerust.
* Link werkt helaas niet meer, verwijderd per 2-5-2016