Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Assessment: iedereen kan het

Mensen beoordelen dagelijks honderden situaties. Dat gaat ons meestal goed af. In het verkeer rijden we op 'auto-pilot': het beoordelen van het gedrag van medeweggebruikers doen we automatisch. Voor dit soort van beoordelingssituaties hebben we zogenaamde 'scripts' in ons hoofd. Op basis van ervaring kunnen we ongeveer voorspellen wat er in een bepaalde situatie gaat gebeuren en dus adequaat beoordelen en daarna handelen. Het feit dat er relatief weinig verkeersdoden vallen – altijd teveel natuurlijk – bewijst dat de menselijke beoordelaar het in standaardsituaties goed doet: we hebben ons lesje geleerd en handelen daarnaar.

Wanneer ik echter aan een groep mensen de vraag stel "Wie van u met een rijbewijs rijdt er slechter dan gemiddeld?" dan steken slechts een paar mensen hun vinger op. Tachtig tot negentig procent van de automobilisten vindt dat zij beter rijden dan gemiddeld. Dat kan statistisch natuurlijk niet. In een wat grotere groep rijdt uiteraard de helft slechter dan gemiddeld. Gewoon kansrekening.

Wat is hier aan de hand? Mensen overschatten zichzelf als beoordelaar van andere mensen, en met name van zichzelf. Hetzelfde fenomeen zie je terug bij 360-graden feedback. Ongeveer altijd zijn de zelfbeoordelingen hoger dan de beoordelingen door anderen. Als wij onszelf al niet goed beoordelen, hoe zit het dan met het beoordelen van anderen in een professionele context? Wel, dat gaat dus vaak fout. Tijdens het beoordelen van anderen zoeken we naar scripts die ons – net als in het verkeer – helpen snel en efficiënt tot een oordeel te komen. We zoeken bij de beoordeling van de ander naar ervaringen uit het verleden die het beoordelen vergemakkelijken.

Deze scripts blijken dan eigenlijk vooroordelen en stereotyperingen gebaseerd op een paar uiterlijke kenmerken (verkeerde stropdas, slappe handdruk, postuur, sexe, afkomst, enz.) resulterend in gevoelens van sympathie of antipathie. Onderbuik dus. Veel assessments bij selectie of beoordeling vinden plaats op basis van subjectieve gevoelens. De taak van de HRM-professional is te zorgen dat oordelen over andere mensen zo objectief mogelijk plaatsvinden.
Assessment: iedereen denkt dat hij het kan.

Volgende keer: objectieve beoordeling

Geplaatst in door Gastblogger op 5 juli 2007

Reacties op Assessment: iedereen kan het

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.