Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Korreltje zout

Enkele weken geleden zag ik, in een onbewaakt moment, een stukje van het televisieprogramma Max & Catherine. Het ging over geweld tegen vrouwen.

“1 op de 3 vrouwen wordt mishandeld (publiek: ooohh). Ja...dat is nogal een cijfer. Dat zijn 200.000 vrouwen per jaar.”

Goed. Dit klinkt op zijn minst een beetje raar. Aan Mevrouw Keyl ligt het blijkbaar niet, die leest het gewoon op van haar kaartje. Aangezien ik als marktonderzoeker van dit soort uitspraken toch een beetje uitslag krijg, heb ik het eens uitgezocht. Nog even geduld, de relevantie van dit alles volgt snel.

Het cijfer 1 op 3 vindt zijn herkomst bij UNFPA (United Nations Population Fond). In het rapport “State of the world population 2000” wordt gemeld: “Around the world, at least one in every three women has been beaten, coerced into sex, or abused in some other way”. Oftewel: wereldwijd heeft een op drie vrouwen wel eens een tik gehad, of erger. Zij worden niet mishandeld, ze zijn wel eens mishandeld. Het artikel [pdf, link werkt helaas niet meer en is verwijderd door redactie op 15-8-2016] waar dit statement op gebaseerd is meldt dat het voor Nederland tussen de 1 op 5 en 1 op 10 ligt.

Het daarna genoemde getal van 200.000 vindt zijn oorsprong in de Meerjarennota Emancipatiebeleid: “Jaarlijks zijn in Nederland ongeveer 200.000 vrouwen slachtoffer van mishandeling door hun (ex-)partner. In 50.000 gevallen betreft het zwaar geweld” (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, persbericht, 29 maart 2000, Nr. 2000/054).

De redactie van Max & Catherine heeft dus even lekker gegoogled voor het onderwerp. Door het gebrek aan context denkt de gemiddelde Max-kijker nu dat er in Nederland 600.000 vrouwen wonen en dat óf de linker-, óf de rechterbuurman losse handjes heeft. 

Onderzoek is een belangrijk onderwerp in dit vakgebied en het gaat daarbij niet alleen meer om medewerkertevredenheid. Steeds vaker wordt extern onderzoek gebruikt om het wervingsproces te optimaliseren. Gespecialiseerde partijen bieden standaard- en maatrapporten aan om dé kandidaat te vinden. Via het internet worden dagelijks talloze arbeidsmarktonderzoeken over de hele wereld verspreid. Daarnaast heeft men ook in deze branche ontdekt dat onderzoek een prima promotietool is. Op deze manier wordt de geïnteresseerde HR-professional dagelijks overstelpt met stellingen, percentages en rapportcijfers, die gretig worden geaccepteerd door het management.

Bent u een Max-kijker, overgeleverd aan de expertise van de onderzoeker, die u blindelings vertrouwt? Volgens mij niet.

U bent Catherine.

Alleen u kunt met uw kritische blik het kaf van het koren scheiden. U bepaalt wat u uw publiek laat weten. Uw inzichten zullen basis zijn voor een uitmuntend human resource beleid...

...zolang u het maar niet rechtstreeks opleest van het kaartje.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Gastblogger op 6 december 2006

Reacties op Korreltje zout

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie