Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Masterclasses arbeidsmarktcommunicatie op komst

Het vakgebied HRM is een nieuwe masterclass rijker. De onlangs in het leven geroepen AMC Academie biedt vanaf 17 januari 2007 de eerste serie van drie masterclasses aan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Na het volgen van deze masterclass zou je zelf antwoord moeten kunnen geven op de volgende vragen:

  • Hoe vergroot ik mijn visvijer? 
  • Welke wervingsmedia zet ik in?
  • Wat kan ik met employer branding? 
  • Hoe zet ik nieuwe wervingstechnieken in?

Elke class behandelt een thema, dat varieert van de basisbeginselen tot en met de strategische rol die arbeidsmarktcommunicatie speelt binnen een organisatie. Masterclass 1 zou de weg moeten wijzen in de wereld van arbeidsmarktcommunicatie. Dat het opstellen van wervingsadvies en personeelsadvertentie deel uitmaken van deze trainingsdag, is dus nog niet zo gek. Masterclass 2 behandelt de ontwikkeling van arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, het belang van online recruitment en eisen waar een effectief recruitmentplan aan dient te voldoen. Masterclass 3 is volgens de dagindeling op de website van AMC academie nog het meest praktisch opgezet.

AMC academie is een inititiatief van Martijn Hemminga (initiator van Amcinfo.nl en als adviseur over arbeidsmarktcommunicatie verbonden aan TU Delft) en Geert-Jan Waasdorp (oprichter en directeur van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group). Het doel des academies is om tot een brede kennisoverdracht te komen tussen werkgevers, reclamebureaus en mediapartners. Maar is een eigen weblog dan geen mooi medium dat bijdraagt aan het bereiken van voorgenoemd doel? Vooralsnog zijn de artikelen op de portal Amcinfo.nl niet interactief genoeg om kennis te delen, want er kunnen geen reacties op publicaties worden gegeven door willekeurige bezoekers.

De consequent door AMC Academie gebruikte beeldspraak 'visvijver' vind ik vreemd gekozen en te veel vanuit de werkgever gedacht. Werkgevers zijn toch al vaak geneigd te denken dat het belang van de kandidaat op de tweede plaats komt. Kijk naar het gros van de personeels-advertenties, waar het aanbod voor de kandidaat veelal in slechts een algemeen zinnetje wordt omschreven. Een masterclass zou behoeften, belangen en mediaconsumptie van kandidaten als een van de uitgangspunten moeten stellen, als je dan toch mensen voorbereidt op de toekomst van het communicatievak in een krappe arbeidsmarkt.

Het blijft echter moeilijk om met dit soort kostbare evenementen van tevoren in te schatten wat je ervan op kan steken. Vanaf nu opteer ik dan ook voor een web-based test die vooraf het kennisniveau van de mogelijke cursist meet om vervolgens een objectief deelname-advies uit te brengen. Het ontwikkelen van zo'n testje is zeker in onze branche toch wel haalbaar, of niet?

Geplaatst in door Gastblogger op 3 januari 2007

Reacties op Masterclasses arbeidsmarktcommunicatie op komst

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie