Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Personal branding: onzichtbaar is goed!

“Je werkt goed, maar je zou meer zichtbaar moeten zijn”, is de feedback die veel professionals te horen krijgen. Het zijn de professionals die er voor zorgen dat er veel, maar onzichtbaar, werk verricht wordt. Het zijn vaak ook de professionals die zien wat er gedaan moet worden. Vervolgens ondernemen ze actie zonder dat het licht op hun valt. Integendeel.

Hun kracht zit er juist in om de aandacht van de hoofdrolspeler of de inhoud waar het echt om gaat niet af te leiden. Ook zijn er veel van deze professionals die hun collega’s of leidinggevende aanvoelen op de belangrijke momenten. Ook dit is weer een zeer waardevolle maar onopvallende rol. De kracht van deze professionals zit juist in hun onzichtbaarheid. Als deze mensen vervolgens een functioneringsgesprek hebben of op een andere manier om feedback vragen, krijgen ze te horen dat ze meer zichtbaar moeten zijn. Dit is in strijd met hun natuurlijke rol en is dan ook niet wenselijk en ook niet haalbaar. Als deze mensen meer op de voorgrond zouden treden zou een groot deel van hun kracht verloren gaan. Toch is het mogelijk om de positie van deze waardevolle professionals binnen organisaties te versterken. Het versterken van de positie van deze ‘onzichtbare’ krachten is wenselijk voor het zelfvertrouwen van de professionals en voor de ontwikkeling en de professionaliteit van de organisatie.

De eerste stap is het expliciet maken van de toegevoegde waarde van deze medewerkers. Het zijn vaak de niet direct meetbare zaken die onzichtbare medewerkers waardevol maken. Leidinggevende en medewerker kunnen door het benoemen van de toegevoegde waarde duidelijk maken wat de medewerker zo waardevol maakt. Dit zijn vaak niet de sterke presentaties of de krachtige besluiten. Het zal dan ook enige inspanning verlangen om de waarde te benoemen.
De volgende stap is het inzetten en waarderen van deze medewerkers op hun onderscheidende waarde. Het zijn vaak de krachtige zichtbare mensen die tegen de mensen op de achtergrond zeggen dat ze meer zichtbaar moeten zijn. Terwijl ze dat eigenlijk niet willen, want zij staan daar al. Ook is het voor veel sterke, krachtige en zichtbare mensen lastig om te begrijpen dat anderen die aandacht helemaal niet willen. Zelfbewustzijn bij collega’s en leidinggevende kan de ‘onzichtbare krachten’ dan ook een flink helpen.
Ten slotte moeten het succes en de resultaten gekoesterd en gevierd worden. Terugkoppeling, feedback of evaluatie van het functioneren is noodzakelijk voor zowel de medewerker als zijn omgeving. Juist voor professionals die niet direct resultaat van hun toegevoegde waarde zien.
Op deze manier kunnen ook de, op het eerste gezicht, minder zichtbare professionals een sterke en waardevolle positie verwerven.

Door Gastblogger op 4 juni 2008

Reacties op Personal branding: onzichtbaar is goed!

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.