Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Tijd voor hoffelijkheid

Nog steeds geloven we dat klanten onze producten kopen, omdat onze producten zo goed zijn.  De oorzaken van een crisis zoeken we vooral buiten onszelf. Klantenrelatie is een woord wat in ons business jargon een hol bestaan kent. Het lukt mij al jaren niet om oogcontact te maken met bedienend personeel in de horeca. Dit lukt me overigens ook al jaren niet in de detailhandel. Personeel achter de kassa, luid roddelend over afwezige collega’s, dat je geld afneemt, je een plastic zak in de handen duwt, zonder ook maar één moment contact gezocht te hebben met mij, de klant. Op kantoren, is mijn ervaring, al niet veel beter. Chagrijnig zijn is een grondhouding,  humor is afwezig tenzij cynisch en klanten en collega’s daadwerkelijk laten voelen dat je er plezier in hebt ze te helpen? Vergeet het.  Wat dat betreft lijkt het gedrag in een doorsnee organisatie veel op het gedrag op een middelbare school.  Je begint enthousiast en na enkele jaren hang je lamlendig onderuit in de banken. Ongeïnteresseerd en afgeschakeld. 

Crisis? De crisis wordt als reden aangegrepen om ons nog hufteriger te gedragen dan we al deden. We vinden dat we een legitieme reden hebben om chagrijnig te zijn, vanwege ‘ de onzekerheid’. Waar is de hoffelijkheid, interesse, ‘begeisterung’, humor, warmte.  Zoals ik graag naar verjaardagen ga waar het wél leuk is, koop ik namelijk ook graag bij bedrijven waar ik me welkom voel. Het gebrek hieraan is voor jouw organisatie de oorzaak van de werkelijke crisis. Hard werken dus aan hoffelijkheid, genegenheid en écht contact met je klanten en je collega’s en heel snel stoppen met kankeren.

Geplaatst in door Gastblogger op 30 maart 2009

Reacties op Tijd voor hoffelijkheid

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie