Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Uitzendbureas discrimineren nog steeds

Afgelopen vrijdag stond er een interessant artikel in de metro en op nu.nl*:

"Uitzendbureaus discrimineren nog steeds bij het werven van personeel, terwijl dit bij wet verboden is. In advertenties wordt wel gevraagd om zowel mannelijke als vrouwelijke sollicitanten, maar als een bedrijf een uitzendbureau vraagt om een man, dan krijgt hij die. Dat blijkt uit een rondgang van Metro langs diverse uitzendbureaus, waarover de krant vrijdag schrijft.

Het verzoek om een mannelijke kandidaat stuitte in geen enkel geval op weerstand, schrijft het dagblad. Een intercedente legt uit dat haar uitzendbureau de klant tevreden wil stellen. Als die om een vrouw vraagt, wordt de vacature alleen naar vrouwen verstuurd."

De directies van de uitzendconcerns reageren in de krant geschokt. Zij zeggen zich te gaan beraden op een manier om de discriminatie aan te pakken. Ik denk persoonlijk dat dit wel bekend is maar dat is natuurlijk slechts een vermoeden. Er moet natuurlijk wel gewoon omzet gedraaid worden en als de een het niet doet, doet een ander het wel. Bovendien: wat heeft het voor zin om een kandidaat aan te dragen waarvan je op voorhand weet dat die niet geaccepteerd wordt.

Het probleem zit dus niet bij de uitzendorganisaties maar bij de aanvrager van de kandidaat. Bedrijven die de aanvraag doen melden de eisen aan de opdrachtgever. Een uitzendbureau probeert simpelweg aan de vraag en de wensen van de klant te voldoen.

Er zullen redenen zijn waarom bedrijven naar bepaalde kandidaten vragen maar het nu eenmaal zo dat het verboden is bij wet. Ik werk zelf voor een dienstverlener in de arbeidsbemiddeling ( niet de uitzendbranche). Zowat het eerste document dat ik in mijn handen gedrukt kreeg was het antidiscriminatiedocument van de ABU. Ik heb het aandachtig doorgelezen en was het volledig eens met de stellingen en bepalingen die beschreven stonden in het document. Echter houdt het dus totaal geen rekening met de praktijk. En wederom geld hier: wat heeft het voor zin om een kandidaat aan te dragen waarvan je op voorhand weet dat die niet geaccepteerd wordt.

Kortom: de bewustwording van de regels moet door de ABU niet bij de aangesloten organisaties worden bespoedigd. Dit moet ook bij de klanten gebeuren.

Tot slot kan het zelfs een stukje bestaansrecht van de uitzendbureaus wegnemen als discriminatie verdwijnt. Bedrijven mogen, net zoals de uitzendbureaus, niet discrimineren. Echter is het eenvoudig om, door een ander in te schakelen, die verantwoordelijkheid van je af te schuiven en het risico bij een ander neer te leggen. Dan betaal je daar maar voor.

* Helaas werkt de link niet meer, verwijderd door de redactie per 28-12-2015.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Gastblogger op 27 december 2006

Reacties op Uitzendbureas discrimineren nog steeds

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie