Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Verslag van Global ERE Expo, dag 2

De eerste spreker van de tweede dag was Rachel Denning van Time Warner. Voor wie het nog niet wist, het betreft hier een mediabedrijf en uitgeverij dat bekend is van CNN, Friends, Sex in the City, The Sopranos, Lords of the Rings, Wallpaper en NME met maar liefst 43 biljoen dollar omzet en 95.000 medewerkers in dienst. Door het specialistische karakter van het mediavak besloot Warner een tijd terug al om werving zelf uit te voeren. Vanaf januari wordt ter ondersteuning met een geautomatsieerde module gewerkt die het hogere doel kostenbesparing nastreeft. Ik dacht dat ze niet meer genoemd zouden worden door Dunning, maar naast de bespaarde kosten werden ook completion rate en time to fill genoemd als indicatoren voor succes van het nieuwe systeem en de verandere werkwijzen. Verder kwam er niks innovatiefs uit de hoge hoed van deze mediamagnaat, die kennelijk niets anders opmerkelijks bezit dan een zeer aantrekkelijk productportfolio.

Kevin Wheeler van Global Learning Resources kwam daarna met een goed onderbouwd verhaal over een ander heet hangijzer en wel de arbeidsmarkt in Azië. Volgens deze vaste schrijver voor ERE* - die tien jaar in China heeft gewoond - zijn we ons nog in onvoldoende mate bewust van de hoeveelheid talent die in het verre Oosten verscholen zit. De giganten zijn China en India die door outsourcing van Amerikaanse en Europese bedrijven getransformeerd zijn naar echte service-economie. Met nieuwtjes, statistieken en grafieken bevestigt Wheeler dat:

  • werkethiek en werktempo goed ontwikkeld zijn;
  • tekort aan Aziatisch talent opgelost kan worden met educatie; 
  • succesvolle talenten als Kai-Fu Lee landgenoten beweegt om te studeren;
  • dagelijks 240.000 programmeurs code schrijven voor Westerse bedrijven;
  • India nu zelfs taken outsourcet naar China omdat lonen snel zijn gestegen;
  • de in het Westen aantrekkelijke werkgeversmerken niet automatisch aanwas van Aziatische kandidaten krijgen.  

Tot slot geeft de ervaren spreker adviezen over werving Oosterse stijl en stelt hij dat in 2040 de Aziatische arbeidsmarkt op en top zal floreren. 

Omdat de ingeplande presentatie van Gery Coomans werd afgezegd, stond voorzitter Alan Whitford stand-by met trends en ontwikkelingen die hij onderbouwde met een leuk aantal cases van over de hele wereld. 

De gesponsorde sessie van deze dag ging over een applicant tracking system dat gevulde pijplijnen en procesverbeteringen tot gevolg zou hebben. Het systeem waarmee kandidaten en processen gevolgd, gerachiveerd en geanalyseerd kunnen worden, kwam vandaag niet van Agilent maar van Taleo. Goed voor grote bedrijven - zoals Gilette en United Health Group waarvoor spreekster Elizabeth McFarlan werkt(e) - die voordelen willen behalen in tijd, bereik en kwaliteit. En ook hier moeten de kosten per succesvolle bemiddeling (die nu nog gemiddeld 60.000 pond bedragen!) verlaagd worden. Het enige dat onderscheidend was aan McFarlan's verhaal, betrof haar visie op werving inclusief keep-warm-strategies.

Stephen Carr van T-Mobile UK liet zijn licht schijnen op verschillen tussen werving op de twee grootste afzetmarkten, namelijk Europa en Amerika. De meest opmerkelijke verschillen zaten volgens Carr in:

  • internetpenetratie onder mogelijke kandidaten;
  • beschikbaar budget voor online recruiting;
  • succes van employee referrals;
  • adoptie van ATS door grote bedrijven (90% in VS versus 10% in Europa);
  • inzet van externe werving- en selectiebureaus.  

Uit dit rijtje destilleerde de Manager of Recruitment Sourcing een visie en een belangrijk speerpunt voor de nabije toekomst: referrals.  

Tijdens de sessie 'Performance-based Selection' schoof Fiona Gibson van Maxxium UK met haar charmante, Schotse accent effectieve werving naar voren als gespreksonderwerp. Want voor sales-georiënteerde drankenfabrikanten zijn er geïnteresseerde kandidaten genoeg, maar of het ook de goede werknemers zijn? Vroeger selecteerde Maxxium nog op knappe koppen of goed gepoetste schoenen. De formule van Ferguson McKenzie om toekomstig, prestatie-gericht gedrag te meten, zorgde bij Maxxium voor de omslag van verantwoordelijkheden en taken bij managers en HRM. Managers werd namelijk geleerd hoe ze volgens de nieuwe systematiek moeten screenen en interviewen, zodat betrokkenheid en toewijding bij hen toenam. De HRM-afdeling deed tegelijkertijd een stap terug en hield toezicht op het proces, onder andere via evaluaties met kandidaten. Leuke case van hoe een relatief klein bedrijf groot is in het met succes doorvoeren van een koerswijziging.  

Deze tweede dag kwam vooral neer op: sourcing/recruiting strategieën, de opkomst van Azië als afzet- en arbeidsmarkt en het bouwen en binden van talent via de welbekende pijplijn.

Maar wat niet alleen gisteren opviel is dat sprekers van HR-afdelingen zich voornamelijk concentreren op processen en daarnaast veel praten over wervingskosten in plaats van investeringen in een imago als aantrekkelijke werkgever. Hopelijk zullen deze beperkte gedachten bij een eventuele volgende editie omgezet in kansen en positief getinte visies. 

* Link werkt helaas niet meer, verwijderd door redactie per 21-3-2016.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Gastblogger op 29 november 2006

Reacties op Verslag van Global ERE Expo, dag 2

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie