Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

voor chris

Ik vond de beschrijving van HR-business partner in het artikel wel erg summier. Uitgaan van dat een HR business partner ‘Partner in Business’ is en op die manier met het management in gesprek is. Voor mij is een HR-business partner meer degene die de organisatiedoelstellingen weet te vertalen naar HRM-Beleid en vandaaruit gesprekspartner van het management is.
 
De HR-business partners zijn primair verantwoordelijk voor organisatieverandering en leiderschapsontwikkeling. Zij moeten zorgen dat een team of organisatie de stap van good naar great kan maken, zoals de Amerikaanse managementauteur Jim Collins (5) dat beschrijft.
 
Om verantwoordelijkheden goed uit te voeren, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Allereerst is een goed begrip van het bedrijf vereist. Een business partner dient zich te verdiepen in zowel de ‘harde’ feiten (bedrijfscijfers, strategie, concurrentie-omgeving, huidige organisatie structuur, processen) als in de ‘zachte’ feiten (organisatieklimaat en -cultuur).
 
Daarnaast zijn constructieve relaties met de leiders van het bedrijf van groot belang. Nam de traditionele HR Manager in het verleden vaak een objectieve plaats in tussen management en medewerkers, nu staat hij of zij naast dat management. Daarmee is de rol van vertrouwenspersoon definitief verleden tijd. De business partner is er voor het bedrijf – en dat zal hij of zij ook moeten uitstralen. Constructieve relaties met het management maken dat de business partner anticiperend kan werken, en zo bijdraagt bedrijfsdoelstellingen te realiseren.
 
Ook zal de business partner moeten vertrouwen op en bijdragen aan het succes van de experts en de SSO. De business partner kan immers zelf pas succesvol zijn als de basis op orde is. Als salarissen niet op tijd worden betaald, dan heeft hij of zij niets te zoeken aan de strategische tafel. De Amerikaanse managementauteur Stephen Covey (6) noemt dit interdependency: wederzijdse afhankelijkheid. Niet alleen de business partner, maar ook zijn collega’s in de SSO’s en experts zullen moeten wennen aan deze afhankelijkheid. Dat niet allen in dezelfde organisatie werken, maakt dat wederzijds vertrouwen bovendien nog belangrijker.

Door Gastblogger op 31 mei 2012

Reacties op voor chris

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie