Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Werk voor je sollicitant

Vandaag kwam mij een Engels onderzoek onder ogen waarvan de resultaten alle werkgevers even onder de neus mogen worden gewreven. Het onderzoek heeft bekeken wat werknemers stoort aan een selectieproces en hoe zij hier vervolgens op reageren. Het onderzoek vond in Engeland plaats, maar ik denk dat de resultaten hier niet anders zouden zijn.

Maar eerst in het kort de onderzoeksresultaten. 53% van de sollicitanten zal niets meer van een bedrijf kopen waar ze slecht worden behandeld. De mensen die een slechte ervaring meemaken zullen dit ook doorvertellen aan andere mensen. 30% vertelt het aan drie tot vijf mensen, 24% vertelt het aan meer dan zes mensen en 10% vertelt het aan meer dan tien mensen. En om het erger te maken, 1% zet de slechte ervaring online. Des te meer reden om aandacht te besteden aan hoe je omgaat met je sollicitanten.

De meeste bedrijven faalden volgens de sollicitanten in de communicatie over het proces. Meer dan de helft (53%) van de sollicitanten had de reden van afwijzing willen weten. 51% miste feedback over het interview. En 49% had graag een ontvangstbevestiging gekregen. Hier* vindt u het hele onderzoek.

Wat mij opvalt, is dat in Engeland blijkbaar dezelfde problemen spelen als in Nederland. Weinig communicatie over het proces, incomplete informatie naar de kandidaat en geen geïntegreerd plan vanuit recruitment en/of marketing om een company brand neer te zetten waarmee nieuwe sollicitanten kunnen worden verworven. Dáár zou de aandacht moeten liggen. En niet op nieuwe youtube video's die al lang geen nieuws meer zijn.

 

* De website bestaat helaas niet meer en is verwijderd door de redactie.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Gastblogger op 13 maart 2007

Reacties op Werk voor je sollicitant

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie