Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Overheid helpt te weinig arbeidsgehandicapten aan het werk

Sinds de komst van de Participatiewet zijn werkgevers hard aan het werk om te voldoen aan de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten ook wel de Quotumwet genoemd. Aangenomen op 31 maart 2015 door de eerste kamer met als doel om arbeidsgehandicapten in Nederland aan het werk te krijgen. De aanleiding hiervoor is dat sociale werkplaatsen geen nieuwe mensen meer aannemen. Voor 2026 moeten er in totaal 100.000 nieuwe werkplekken ingericht zijn voor arbeidsgehandicapten in de marktsector.

In het sociaal akkoord met vakbonden en het kabinet hebben werkgevers beloofd dit voor elkaar te krijgen. Voor de overheid geldt ook een aantal dat behaald moet worden. Zij moeten 25.000 banen creëren voor arbeidsgehandicapten.

Mensen die volgens Cantrijn onder de Quotumwet vallen:

  • Mensen die onder de participatiewet vallen en geen wettelijk minimumloon kunnen verdienen
  • Mensen met een Wet sociale werkvoorziening-indicatie

Wajongers met arbeidsvermogen

Voor 2015 is er ook een afspraak gemaakt tussen alle partijen om minimaal 9000 banen te hebben gecreëerd aan het einde van het jaar. Dit moet verwezenlijkt worden door bedrijven vanaf januari 2015 minstens 5% arbeidsgehandicapten in dienst te laten hebben. Als dit er te weinig zijn zal de quotumwet officieel in werking treden. Werkgevers die het niet voor elkaar krijgen om voldoende werkplekken te creëren kunnen een boete van 5000 euro per niet ingevulde werkplek verwachten. Deze maatregel zou de staat 340 miljoen euro op moeten leveren.

Het is alleen niet zo dat er in 2016 en de daaropvolgende jaren geen quotum wordt gesteld. Tot aan 2026 zal er ieder jaar een nieuwe doelstelling zijn die behaald moet worden door zowel de markt als overheidssector.

De werkgevers binnen de marktsector doen het goed. Zij hebben in 2013 en 149.224 extra banen gecreëerd. Daarmee is de doelstelling van de quotumwet voor hen in ieder geval gerealiseerd.

Staatssecretaris Jetta Klijnsma verteld in een interview met BNR dat de overheid achterloopt met het invullen van werkplekken. Volgens mevrouw Klijnsma heeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid het quotum wel gehaald. Ze vind het echter ‘’geen gezicht’’ dat de overheid er nog niet voldoende in slaagt om werkplekken te creëren voor arbeidsgehandicapten.

‘’Weet u, het is niet voor niets dat we die 125.000 banen hebben afgesproken. Ik ga er vanuit dat iedereen gewoon z’n stinkende best doet om dat te realiseren.’’
– Staatssecretaris Jetta Klijnsma

Het is een goed teken dat bedrijven actief bezig zijn met werkplekken te creëren voor arbeidsgehandicapten. Natuurlijk speelt de boete hier een rol in maar ik ben bijzonder verrast dat zij de doelstelling van 2015 hebben behaald. Arbeidsgehandicapten thuis laten zitten en niets laten doen is gewoon niet de oplossing. Het kost Nederland veel geld en het maakt de desbetreffende doelgroep ook nog eens ongezond en ongelukkig. Door ze te betrekken en te laten werken zien zij ook in dat ze nog steeds een belangrijke bijdrage leveren maar vooral dat ze in een werkomgeving komen, mensen ontmoeten en merken dat ze gewaardeerd worden binnen een organisatie.

Met alle bezuinigingen die de overheid treft binnen hun eigen sector vraag ik me af in hoeverre dit een rol speelt bij het niet behalen van het quotum. Komt dit door de snijdingen in het budget? Wordt er gewoon te weinig aandacht aan besteed? Als je als overheid verlangt van ondernemers om werkplekken te creëren dan dien je zelf daar het voorbeeld in te nemen lijkt me. Boetes zijn leuk voor de staatskas maar ik zie liever dat de overheid het ook voor elkaar krijgt om voldoende arbeidsgehandicapten aan te nemen.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Mike Oosthoek op 6 januari 2016

Reacties op Overheid helpt te weinig arbeidsgehandicapten aan het werk

Bart Nijssen op 4 februari 2016 12:41

Goed stuk!

Martin Overbeeke op 12 februari 2016 22:46

Het is overigens nog maar de vraag hoe duurzaam de banen zijn die in het bedrijfsleven zijn gecreeerd en hoeveel het er in werkelijkheid zijn. Het zijn in iedergeval niet de 7583 banen die de AWVN met de nodige fanfare heeft gepubliceerd. Ondanks 1,8 miljoen subsidie die de werkgeversvereniging van Kleinsma ontving voor het programma 'Werkgevers gaan inclusief' wordt het aantal werkelijk extra banen eerder op 3000 dan 7500 geschat. De 149.000 extra banen in 2013 waar in het bovenstaande artikel wordt gerept kan ik niet thuis brengen. De participatiewet is overigens pas in 2015 ingevoerd.

Er is nog een lange weg te gaan naar de 125.000 in 2026. In de praktijk zien we dat instanties als UVW, werkgevers kopels, vakbonden, gemeenten, etc veel mensen en middelen vrijmaken maken voor voorlichting en begeleidingstrajecten. Maar de praktijk blijkt weerbarstig. Grote bedrijven liggen niet wakker van een eventuele boete in de toekomst en kleine organisaties verslikken zich in de bureaucratie. Doelgroepenregisters, loonwaardebepaling ( L=T*K*I*BT), normloon, functieloon, loonkostensubsidie, bent u er nog? Normfuncties, mobiliteitsbonus, loondispensatie, scholingsvouchers, ...... dan hebben we nog niet over de werkkamers (UWV, Gemeenten en bonden), de job coaches, arbeidskundigen, de werkgevers-service punten etc. Kortom het aan het werk helpen van de 125.000 mensen in een tijdsbestek van 10 jaar is al een werkgelegenheidsproject op zich. Helaas niet voor de doelgroep zelf. Persoonlijk denk ik dat we het eerder moeten hebben van een mentaliteitsverandering. Zoals de overheid, politici voor op, roepen: "je blijft met je poten van af", zo zou een slogan als "we sluiten zwakkeren niet uit van werk" gewoon moeten zijn. Als de 70.000 bedrijven in Nederland met meer dan 10 werknemers nu eens minimaal 1 persoon aanstellen (dat is minder Fte's en tegen lage kosten) en de voorzieningen worden eenvoudig en begrijpelijk gemaakt dan schieten we al aardig op. Het moet geen kwestie van subsidie- en compensaties zijn maar van fatsoen. Het getuigt van fatsoenlijk werkgeverschap om als ondernemer een aandeel te leveren.
De vraag is wel wat te doen met al die adviseurs, deskundigen, beleidsambtenaren, project- en process-managers, job coaches etc. Maar dat is dan een mooie klus voor SoZa. Tijd genoeg, want de participatiewet wordt dan overbodig.

Plaats zelf een reactie