Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

5 Belangrijkste skills van een goede change professional

Er bestaan ontelbaar veel associaties met het word ‘change manager’. Google deze twee woorden in combinatie met een vacature en je komt terecht in een jungle aan IT implementaties, change requests en ingewikkelde afkortingen. En dat is meestal niet waar je naar op zoek bent.

Dus, vergeet de naam en kijk naar de skills!

Ben je een change professional of zoek je er eentje voor je team, hou dan de volgende competenties in de gaten:


1. Ken je tools en je theorie

Goede change mensen kennen de basis theorie en hebben ervaring met het toepassen van tools & kennis van verschillende methodes. En dan bedoel ik niet een heel scala aan certificaten die bewijzen dat ze hun persoonlijke training budget hebben opgemaakt. Als mensen verschillende tools beheersen kunnen ze kiezen wat op dat moment relevant is. Sommige mensen zullen je hoe dan ook geloven, anderen willen harde bewijzen voordat ze de klus aan je toevertrouwen.

2. Ken de business en ben er onderdeel van

Iedereen die verantwoordelijk is voor het doorvoeren van een verandering moet een goed ontwikkelde business kennis hebben. Ik weet uit ervaring dat het goed is als de change manager uit de business komt en niet uit de HR afdeling. Dit suggereert overigens niet dat HR mensen geen business kennis hebben maar hun achtergrond kan tegenwerken en wordt vaak geassocieerd met ‘reorganisatie’, ‘baanverlies’ en ‘boventalligheid’.

3. Ben ‘goed met mensen’ op alle niveaus

Change professionals moeten empatisch zijn en benaderbaar met een natuurlijke gave om emoties te lezen. Dit is belangrijk om de weerstand te managen maar ook om te herkennen wie je in je change agent netwerk wilt hebben. Je wil dat je change guy (m/v) goed is in samenwerken en het bouwen van relaties. Ze moeten uitstraling hebben, invloed en waar nodig ook autoriteit.

 

 

4. Heb ‘echte’ gesprekken met mensen

Goed zijn met mensen is niet hetzelfde als aardig zijn. Het gaat er eerder om dat je mensen kan lezen en dat je je communicatie stijl daarop aanpast. Een belangrijke valkuil is dat communicatie alleen gaat om ‘zenden’, wat vaak resulteert in een wirwar van nieuwsbrieven en intranet artikelen. In de praktijk moet het een balans zijn tussen wat ze in het Engels noemen Advocacy en Inquiry. Neem dus de tijd voor ‘echte’ gesprekken met mensen. Persoonlijk vind ik dat het nog een stap verder moet gaan zodat communicatie wordt ingezet om de marketing te doen van de transitie die staat te gebeuren.

5. Ben authentiek

Change professionals moeten flexibel en weerbaar zijn met een flinke dosis doorzettingsvermogen. Ze zijn daarnaast pragmatisch in het nemen van beslissingen. Het is mij vaak gebeurd dat ik moet balanceren tussen de wensen van de project manager (op tijd, binnen budget), de senior sponsor (‘beat the plan’) en de medewerkers (waarom doen we dit ook alweer?). De beste manier om hiermee om te gaan: ken je feiten, ontwikkel je eigen stijl en wees authentiek!

Als ik er nog eens over nadenk dan worden bovenstaande skills vaak toegewezen aan de project manager. In mijn optiek zijn de change manager en de project manager toch echt uit ander hout gesneden. Meer hierover in mijn volgende blog: Het verschil tussen de project manager en de change manager!

Geplaatst in Changemanagement door Mariken Kooi op 9 februari 2016

Reacties op 5 Belangrijkste skills van een goede change professional

Tim Steenvoorden op 10 februari 2016 09:54

Ik kan mij in de bovengenoemde skills zeker vinden, wil echter toch nog een punt toevoegen.

Bij de keuze van een change manager/professional komt echter ook naar voren dat deze persoon de juiste geschiedenis en goodwill binnen de organisatie moet hebben, zowel " naar boven als naar beneden".

Soms is het zelfs beter om nieuw de organisatie binnen te komen in plaats van het benoemen van een interne kandidaat welke een negatieve historie meebrengt.

Als managers en personeel geen/weinig vertrouwen in de persoon van de change professional hebben, zal hij/zij niet echt gehoord worden en niet de impact bij veranderingsprocessen hebben welke verwacht wordt, hoe goed hij/zij ook communiceert en hoe "authentiek" hij/zij ook is.

Ook ik zie onderscheid tussen de persoon van de project manager en de change professional: de project manager moet het project sturen, binnen budget houden, tijdig alle voorbereidingen getroffen hebben en kunnen uitrollen met behulp van de juiste (aantallen) personen, de change manager moet zowel in het voorstadium zorgen dat het project en de impact op de organisatie goed en tijdig gecommuniceerd wordt en besproken is met de juiste stakeholders (dus zowel management, personeel, maar ook de ondernemingsraden). Hoe beter de hele organisatie betrokken is bij het project, hoe soepeler de invoering zal gaan lopen.

Ik ben dan ook benieuwd naar de volgende blog.

Bob Winkels op 12 februari 2016 11:00

Mooie lijst

wat ik er sterk in lees is dat de change professional een goed idee moet zijn van wie zij of hij is. dat het gaat om stevig in je schoenen staan.
als gevolg daarvan kun je dan verder kijken, naar mens en organisatie en zo iedereen om je heen begeleiden in de verandering. een soort rots-in-de-branding-change-professional.
mooi.

Mariken Kooi op 18 februari 2016 10:14

Dag Tim, dank voor je reactie op mijn blog. Het lastige aan dit soort lijstjes is dat ze nooit compleet zijn. aan de andere kant is het een mooie trigger om mensen aan het denken je zetten. Ik kan me ook helemaal vinden in je opmerking dat goodwill belangrijk is. Soms help het als de change manager uit de 'eigen' organisatie komt, met name als er veel inhoudelijke kennis nodig is van processen en manier van werken. Toch is is er veel te zeggen voor het aantrekken van iemand van 'buiten' omdat er dan met een frisse blik gekeken wordt. Dat gezegd hebbende is het vooral van belang dat er bewust wordt nagedacht welk profiel op dat moment het beste past bij de opdracht en bij de organisatie.

Mariken Kooi op 18 februari 2016 10:18

Dag Bob, je hebt goed tussen de regels doorgelezen! Ik denk inderdaad dat een change manager stevig in zijn/haar schoenen moet staan. Dat helpt om de weerstand op te vangen en terug te geven naar de organisatie. Alle theorie over change management kan niet op tegen ervaring uit de praktijk!

Plaats zelf een reactie