Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

ABN AMRO, meer aandacht voor Second Life dan voor toekomstige medewerkers

ABN AMRO heeft de dubieuze eer als eerste aan een onderzoek te worden onderworpen over de klantvriendelijkheid van hun vacaturesectie van de site. Zoals ik in mijn vorige blog entry heb aangegeven ga ik alle AEX bedrijven aan een onderzoekje onderwerpen.

Een goed begin, met een klein hikje
Op de Homepage van de ABN AMRO site staat Werken bij ABN AMRO duidelijk aangegeven. Als ik hierop klik kom ik op een pagina met als kop De beste werkgever van Nederland wacht op jouw invulling. Stom genoeg staat onder deze tekst een afbeelding die als tooltip “sfeerbeeld” heeft, net als een groot aantal andere visuals. Een beetje knullig…

De pagina heeft een duidelijke indeling, met een onderscheid tussen Vacatures, Traineeships en Stages, en ook nog een sectie met vacatures die speciale aandacht krijgen. Ieder van deze laatste functies krijg ik direct te zien als ik erop klik. Da’s niet slecht, in 2 klikken van Homepage naar vacaturetekst. Volgens CareerXroads lukt dat maar bij 4% van de bedrijven. Goed gedaan ABN AMRO!

En het gaat ook verder goed, maar niet alles is even oprecht
ABN heeft begrepen dat een persoonlijke aanpak werkt. Daarom staan er interviews met medewerkers, trainees van ABN AMRO bij de verschillende onderdelen. Voor iemand die zich oriënteert op een werkgever een uitstekende bron van informatie. Ook wordt aandacht besteed aan het bedrijf (Over ABN AMRO) en waar het bedrijf voor staat (Onze waarden). 

Gek genoeg geeft Over ABN AMRO als eerste de Arbeidsvoorwaarden weer en moet je doorklikken voor Persoonlijke ontwikkeling. Als je dat doet blijkt meteen waarom, het is maar één alinea tekst en wel heel obligaat. Vooral de laatste twee zinnen zijn wel heel ongeloofwaardig voor een corporate: “We verwachten dat jij het initiatief neemt. En heb je hulp nodig, dan is één vraag ruim voldoende.” Jammer, geen eerlijke tekst.

Een klik teveel en rommelig…
Als ik voor Vacaturebank kies kom ik op een tussenpagina (Onze vacaturebank) die eigenlijk overbodig is. Er staat een wat obligate tekst, je kan kiezen tussen vacaturebank en het achterlaten van een open sollicitatie en voor vacatures bij ABN Hypotheken moet je alsnog ergens anders naartoe. Helaas, en wat rommelig onderdeel.

Als ik dan op de Vacaturebank link klik wordt er een nieuw venster geopend voor een beveiligde verbinding. Je merkt het meteen, het blijft een bank!

Er wordt een beperkte zoekfunctie geboden met merkwaardige zoekcriteria (relevant aantal jaren ervaring, Voltijd/deeltijd, Land). Wat heb ik daar nou aan? En het werkt ook nogal vreemd. Als ik bijvoorbeeld voor relevant aantal jaren kies met meer dan 15 jaar ervaring, krijg ik vacatures zonder een ervaringsindicatie en vacatures met 10 tot 15 jaar ervaring.

Verder vind ik het niet van klantvriendelijkheid getuigen dat ik niet op specialiteit of locatie kan zoeken.  Dus maar door de lijst heen geworsteld en een functie uitgekozen: IT Architect. En dan blijkt meteen een andere knulligheid, hoewel de tekst in het engels is zijn de kopjes allemaal in het Nederlands, inclusief de tekst “Solliciteren naar deze functie”. 

Helaas wordt het vanaf hier erger…
Als ik me dan eenmaal heb geregistreerd krijg ik de volgende mededeling voor mijn neus:

Wij willen u erop attenderen dat het niet mogelijk is om tussentijds informatie op te slaan. Daarom is het belangrijk dat u de sollicitatie in één keer afrondt. Het hele proces neemt minimaal 10 minuten in beslag. Wanneer het programma langer dan een uur niet actief is, wordt u automatisch uitgelogd.”

Komt op mij nogal onsympathiek over.

Overigens klopt de mededeling dat het minimaal 10 minuten duurt helemaal niet, ik kan binnen één minuut mijn sollicitatieformulier invullen, een CV bijvoegen  en verzenden.

En erger…
Als ik mijn solliciatie vervolgens heb verstuurd krijg ik de volgende mededeling:

Wij hebben uw sollicitatie ontvangen. U ontvangt hiervan per e-mail nog een bevestiging. Wij danken u voor uw interesse in ABN AMRO en wensen u veel succes.  Vriendelijk verzoeken wij u geduld te hebben terwijl u terug gaat naar uw zoekscherm. Dit duurt ongeveer 30 seconden.”

Wij wensen uw veel succes? Wat is dat nou voor een onpersoonlijke pruttekst? En waarom zou ik 30 seconden moeten wachten om terug te gaan naar “mijn” zoekscherm?

Maar dit is wel de klapper!
De klapper is echter de automatische e-mail die ABN mij durft toe te sturen:

Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw online CV op 023353. Wij danken u voor uw interesse in ABN AMRO.
Indien u heeft gesolliciteerd naar een specifieke functie, dan zullen wij u op korte termijn informeren over het vervolg van de procedure.

Indien u ons een open sollicitatie heeft gestuurd, zullen wij contact met u opnemen zodra wij u een passende mogelijkheid kunnen aanbieden.

Als ik ondertussen nog warme gevoelens had voor de ABN zijn ze nu wel steenkoud geworden. Wat een onpersoonlijkheid. Wat een non-informatie.

  • Wat is 023353? De functie waar ik op heb gesolliciteerd? Zeg dat dan! 
  • En je weet dat ik heb gesolliciteerd naar een specifieke functie, waarom dan geen onderscheid gemaakt tussen e-mails voor open sollicitaties en e-mails voor sollicitaties op een specifieke functie?
  • En waarom vertellen jullie niets over het vervolg? Wat zijn de volgende stappen, wanneer gaat de volgende stap van start, hoeveel mensen hebben al op deze positie gereageerd, op welke datum kan ik een reactie verwachten?

Dus toch nog een forse tegenvaller
Klantvriendelijkheid? Aan de voorkant misschien, maar als je éénmaal blijk geeft van interesse in een baan bij ABN AMRO wordt het van kwaad tot erger. ABN zou wat meer tijd moeten besteden aan een online sollicitatieproces en iets minder tijd aan Second Life. En een serieuze cursus arbeidsmarktcommunicatie zou ook geen kwaad doen.

 

Volgende keer een andere financiële reus: Aegon. Hopelijk dan een betere ervaring.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 14 januari 2007

Reacties op ABN AMRO, meer aandacht voor Second Life dan voor toekomstige medewerkers

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

Ik zal binnenkort een artikel plaatsen over wervingsvideo's. Een van de partijen die daar gebruik van maakt is ABN AMRO. Maar of ze het nu goed doen.....

Bas van de Haterd op 15 december 2015 16:44

Mooi verhaal Marc. Toevallig of niet, maar ABN AMRO was ■én van de enige grote financials die NIET aanwezig was in de masterclass die ik in november gegeven heb. En ook nu weer niet. Het lijkt ze niet zoveel te interesseren, aanwas heeft men (nog) genoeg blijkbaar.

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

Een positieve aanvulling op het verhaal over ABN AMRO is het telefoontje dat ik maandag kreeg van een medewerker van de bank. Naar aanleiding van mijn reactie op de blijkbaar zeer moeilijk vervulbare vacature werd ik meteen gebeld.



Met de menselijke opvolging bij de bank zit het dus wel goed!

Kathalijne Schuurmans op 15 december 2015 16:44

Leuk om eens wat meer te weten over hoe deze bedrijven omgaan met geinteresserde sollicitanten. Weinig punten voor de ABN-AMRO, ik ben benieuwd naar de volgende! Ben overigens ook wel benieuwd naar de HRM-afdeling van deze bedrijven.

Sander op 15 december 2015 16:44

Potentiele werknemers die Firefox gebruiken mogen de vacatures van ABN AMRO niet eens bekijken. :(

Paul van Oosterhout op 15 december 2015 16:44

Met de komst van Inter Explorer 7 (IE7) krijgen veel sites ook problemen.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Hoe snel worden nieuwe programma's eigenlijk in bedrijven ge■ntegreerd? Want dat het programma problemen geeft is een ding, maar de reactietijd van de bedrijven lijkt me ook interessant.

Jeroen Tabor op 15 december 2015 16:44

Ik ben wel benieuwd hoeveel "Senior (IT) Auditors" op deze wijze zullen gaan solliciteren. ABN heeft hier vandaag (08/03/07) op de voorpagina van het FD een advertentie voor staan met als sollicitatie optie: ga naar abnamro.nl/werken.

Denk dat er binnen ABN toch te weinig interactie is tussen de communicatie afdeling en de "back office". Waarmee denk ik veel marketing euro's en wervings budget volstrekt ineffectief zijn ingezet.

paul op 15 december 2015 16:44

@jeroen: Moet je maar eens opletten wat veel bedrijven doen:

Ze verwijzen in de advertentie naar een bepaalde link zoals bijvoorbeeld

www.abnamro.nl/werken en sluiten af met een punt. Dan krijg je dus www.abnamro.nl/werken. en dat werkt vaak niet. Dat is ook erg zonde van je budget.

Plaats zelf een reactie