Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Druk, druk, druk, 5 tips voor managers die online communiceren

Druk, druk, druk. Komt in de 24-uurs economie bij jou de stoom ook uit de oren van drukte? Daarbij communiceren we steeds meer online. Snel een mailtje of een app'je sturen, het is zo gemakkelijk.

In Duitsland mag een werknemer onbereikbaar zijn. Voor werknemers van VW in die Heimat is het een half uur na werktijd en in het weekend passé om mail op de smartphone te ontvangen. Op maandagochtend een half uur voor aanvang van de dienst wordt de server weer actief. Ook BMW-medewerkers hebben recht op onbereikbaarheid.

Zo gründlich gaan wij in Nederland niet te werk. Vijf tips voor managers voor online communicatie, binnen en buiten werktijd:

Positieve toon
E-mail je als leidinggevende buiten werktijd? Dan doe je er verstandig aan om je toon positief te houden. Dit stellen de onderzoekers Butts, Becker & Boswell (2015). Zo bouw je aan je team. Stel je dus zeker niet denigrerend op: dit zorgt voor boosheid bij de ontvanger. En tja zeg nu zelf. Sta je dan de volgende dag te poppelen om er weer hard tegenaan te gaan?

Bent u ook zo druk dat u altijd in de startpositie staat?

Wees je bewust van de impact van negatief nieuws
De impact van negatieve informatie die via een online kanaal tot je komt is groter dan soortgelijke informatie die je offline bereikt. En blijft óók nog eens langer hangen. Weet dus wat je on- en wat je offline communiceert.

Binnen of buiten werktijd
Stuur je een negatief digitaal bericht daarnaast ook nog eens buiten werktijd? Dan doet dit de ontvanger van het bericht geen goed, ontdekte Byron (2008). Een manager doet er dan ook verstandig aan om dit negatieve nieuws bewust binnen werktijd te communiceren.

Stimuleer bevlogenheid
Leuke berichten kun je als manager prima digitaal buiten werktijd versturen. Sterker nog: hier kun je je voordeel mee doen. Zo stimuleer je de bevlogenheid van je medewerkers.

Duidelijkheid
Maak duidelijke afspraken over online communicatie. Zo investeer je in het welbevinden en de werkdrift van je medewerkers. Stel als organisatie een reglement op. Dan is het maar duidelijk wat je wel en niet van mensen kunt verwachten. Is dit niet mogelijk? Spreek dan met je teamleden af wanneer ze wel en niet bereikbaar zijn. 24/7 Bereikbaar zijn lijkt leuk. Je kunt je echter afvragen wat de gevolgen hiervan zijn op het gebied van bijvoorbeeld productiviteit, stressgevoeligheid of verzuim.

Meer lezen? Bekijk deze abstract

Geplaatst in HR varia door Rosita Havekes op 18 maart 2016

Reacties op Druk, druk, druk, 5 tips voor managers die online communiceren

Karima op 18 maart 2016 16:08

Goede blog Rosita!
Ik had er nooit bij stilgestaan dat de positiviteit of negativiteit van een digitaal bericht zo'n impact heeft. Negatieve berichten vertel ik liever in persoon, maar dit is er een extra motivatie bij om dat zo te doen.

Rosita op 20 maart 2016 15:03

Fijn om te horen, Karima. Daarvoor doen we het!

Koos den Dunnen op 29 april 2016 22:17

Als je het zo leest is het heel logisch. Zoals Karima al zegt: ongemerkt doe je het al maar doet iedereen dat? Het zou goed zijn om alle medewerkers en in het bijzonder de leiding hier duidelijk op te wijzen. Kleine moeite om deze blog bekend te maken.

Plaats zelf een reactie