Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Actief gebruik social networks

Talloze berichten verschijnen er over social networks. Het is een nieuwe manier van werven. Het is ook persoonlijk netwerken: de goede mensen kennen, ze gemakkelijk onthouden, feliciteren met hun verjaardag en op tijd een berichtje achterlaten.

Talloze berichten, nogmaals, zou ik verder kunnen aanhalen. Maar ik wil er één punt uitlichten. Waar het om draait. Het toevoegen van andere netwerkers. Het in gesprek raken en het 'vriendjes worden'. Want dat is natuurlijk het uiteindelijke doel: uitbreiding van het netwerk. Mensen die u 'irl' (In Real Life) heeft leren kennen voegt u toe: dat is een begin. Maar dan komt het moeilijke, mensen die u nog niet 'irl' heeft gezien en die toch interessant zijn.

Internet is een laagdrempelig medium. Een mail is zo verstuurd en de persoon die u moet hebben is zo bereikt. Maar zakelijk ligt contactgevoeliger. Wellicht wilt u een employer brand en/of een personal brand uitdragen. Dan is het belangrijk om kandidaten helder en open te benaderen. En het is erg belangrijk om in gesprek te gaan, te communiceren. Contacten die, zonder ooit gesproken te zijn, in uw contactenlijst staan, zijn nummers en nog geen contacten.

Om contact te maken dient er een gesprek te komen, helder en gericht, waaruit duidelijk wordt:

  • Wie u bent
  • Eventueel Wie/wat uw bedrijf is
  • Wat jullie voor elkaar kunnen betekenen

Een simpel voorbeeld deed zich voor toen ik lid werd van Xing. Binnen 10 minuten kreeg ik een uitnodiging om iemands netwerkcontact te worden. Een parafrasering van de tekst:

"Hallo Chris, leuk dat je lid bent geworden van Xing. Laten we vast contact leggen met het oog op de toekomst"
(in mijn profiel stond dat ik 4e jaars student was)

Ik heb in een kort berichtje gereageerd en zo weet ik dat de beste man bij bedrijf X werkt, dat ze daar mogelijk een afstudeerder nodig hebben en dat er per dan en dan iemand kan beginnen. Altijd fijn.

En zo simpel is het, of mag het zijn. Open en heldere communicatie wordt altijd gewaardeerd. Voorkom in ieder geval als een spammer over te komen en benader mensen persoonlijk, helder en gericht. En zolang u aan deze voorwaarden voldoet: schroom dan vooral niet om een contact te leggen, wie weet wie er allemaal nog van pas komt.

En als u dit advies ter harte hebt genomen: voeg me dan vooral toe, ik ben vindbaar op Xing, LinkedIn en Hyves*.;)

 

* Link werkt niet meer sinds het sluiten van Hyves, red.

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Chris Stapper op 12 september 2007

Reacties op Actief gebruik social networks

Thomas Schalken op 15 december 2015 16:44

Ook wel eens leuk om eens een positieve reactie te horen van mensen die worden benaderd via een social network. Meestal zijn het namelijk negatieve ervaringen die naar buiten komen. Zijn er nog andere lezers die hier ook positieve ervaringen mee hebben?

Ad de Beer op 15 december 2015 16:44

Ik ben ook te vinden op Xing en Linkedin, fff zoeken dus maar heb er geen negatieve ervaringen mee tot op heden. Maar ja, een oudere jongere als ik is niet meer zo interessant denk ik.

Aan de andere kant merk ik wel dat recruiters erg agressief aanwezig kunnen zijn op deze netwerken en de meest doortrapte geintjes uithalen.

Dat zet wel veel kwaad bloed.

Rogier van Wijk op 15 december 2015 16:44

Ik moet zeggen dat ik als recruiter meer positieve dan negatieve geluiden hoor van mensen die ik via social networks benader. Daar kun je dan bij opmerken dat mensen die een benadering als negatief bestempelen in de regel geen reactie zullen geven. Daar zit een kern van waarheid in, maar toch..



Wat Chris aangeeft is de kern. Het gaat erom hoe je mensen benadert. Wees open en eerlijk en probeer niet via omwegen aan mailadressen te komen van mensen om ze te spammen. Er bestaat ook op internet zoiets als etiquette.

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Een stukje zelfkritiek: ik had eigenlijk wel op mogen nemen dat de hierboven beschreven benadering (of vergelijkbaar) de enige juiste manier is. Het is eigenlijk zo simpel, een spam benadering werkt niet, of zelden en heeft als het al een keer werkt minstens zo vaak een negatief effect.



@Rogier

Ik denk dat mensen die negatief zijn inderdaad gewoon niet zullen reageren. Maar het feit dat je ten minste positieve reacties krijgt betekent dat je het goed doet.



De kern van het probleem is dat de recruiters die mensen nog niet open/eerlijk benaderen social networks zien als een soort an alternatief voor emaillijsten of een CVdatabase, terwijl de toegevoegde waarde van een social network juist is dat je mensen persoonlijk kunt maken en zo een betere match kunt maken.

Plaats zelf een reactie