Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

HR managers niet echt in gesprek met elkaar en ziekteverzuim

Als ik de HR blogs lees (niet alleen op Expand) en het aantal reacties op de vele blogs bekijk dan wordt echt duidelijk dat de HR blogger vooral iets publiceert om opgedane of zelf bedachte kennis wereldkundig te maken. Het overgrote deel wordt in het gunstigste geval gelezen en dat is het dan. Wellicht schiet iemand er iets mee op, mogelijk ook niet. Zonder reacties of discussies weet je dat niet. Eigenlijk jammer, want echt uitdiepen met elkaar waardoor iets moois ontstaat is er dan niet bij.

Ziekteverzuim
Zo is er veel geschreven over ziekteverzuim, de aanpak daarvan, de taken van de manager in deze, de ontslagmogelijkheden en de ontzettend hoge kosten. Als nieuwkomer is het ondoenlijk om op alle oudere blogs hierover te reageren. Daarom een korte mening hierover.

Introductie nieuwe medewerkers
Ziekteverzuim maak je bespreekbaar bij de introductie van de nieuwe medewerker. Helaas wordt een introductiecursus in veel (zelfs grote) bedrijven niet gegeven. Dat is dan een gemiste kans. Een programma van een week door het bedrijf dwalen steeds afgesloten met regels van het huis, uitleg over de cijfers, de taken van verschillende afdelingen en uiteraard de ziekteverzuimregels kost vrijwel niets en je maakt de nieuwkomer meteen eigen met je bedrijf. Een aparte blog waard.

Bij ziekteverzuim kan tijdens de introductie bijvoorbeeld het volgende worden gedoceerd:

Algemeen:

  • Ziek zijn is in de eerste plaats vervelend voor de zieke, dan voor het gezin van de zieke, daarna voor de collega’s die je werk over moeten nemen en tenslotte voor het bedrijf zelf dat je expertise mist. Jij bent namelijk belangrijk voor je bedrijf en je collega’s!
  • Altijd leidinggevende bellen, lopende zaken doorgeven met bijzonderheden, eventueel doorverbinden met collega’s die iets over moeten nemen, aangeven wat je zelf thuis nog kan doen en elke twee dagen contact.

Er zijn vijf soorten ziekteverzuim:

  1. Niet beïnvloedbaar Incidenteel kort ziekteverzuim, kan gebeuren, contact om de dag, uitzieken en hopelijk zo snel mogelijk weer beter. 
  2. Beïnvloedbaar Frequent kort ziekteverzuim (bijvoorbeeld meer dan 3 x per jaar), kan gebeuren maar dan volgt na herstel wel een gesprek met de leidinggevende over de mogelijke oorzaak. Dat gesprek kan ook met de bedrijfsarts gevoerd worden. Niet negatief bedoeld maar misschien is er wat aan te doen. Positieve insteek tot tegendeel blijkt.
  3. Beïnvloedbaar incidenteel Middellang ziekteverzuim, altijd contact met bedrijfsarts en leidinggevende, re-integratie in goed overleg, kijken wat je wel kunt op het werk of thuis en toewerken naar herstel.
  4. Beïnvloedbaar frequent Middellang ziekteverzuim, aanpak als bij incidenteel middellang ziekteverzuim maar er is iets meer aan de hand. Samen met bedrijfsarts kijken wat bedrijf nog kan betekenen. 
  5. Niet beïnvloedbaar lang ziekteverzuim. Ernstige ziekte, collega’s, leidinggevende en directie leeft mee (met huisbezoek) en waar nodig worden tijdelijk personele maatregelen genomen. Tijdelijk omdat de ernstig zieke hoop houdt op herstel.

Kosten ziekteverzuim:
De berekening van de kosten is een voortdurende discussie. Heel vaak wordt het percentage afgezet tegen de gemiddelde loonkosten en hup, de kosten voor het bedrijfsleven zijn bekend. Erg overdreven. Er zijn tal van taken die collega’s even opvangen, er zijn mensen die thuis nog wat werken met een ziek hoofd en als men terugkomt blijft de gemotiveerde medewerker een paar dagen wat langer. Alleen in de productie zijn de directe kosten vast te stellen. De kosten hoog inrekenen is een kwaal van het bedrijfsleven, uiteraard uitgezonderd het kleinbedrijf die direct een medewerker mist.

HR rapportage consequent presenteren
De aanpak van ziekteverzuim beperkt zich tot het beïnvloedbare deel. Om te voorkomen dat iemand die incidenteel ziek is hierop onterecht wordt aangesproken (omdat de directie weer eens aangeeft dat de leiding harder tegen ziekteverzuim moet optreden) zal de HR rapportage consequent de ziekteverzuimrapportages precies als boven aangegeven moeten rapporteren.

Reacties:
Het zou wel heel arrogant zijn om reacties op deze blog te vragen want het is een veelbesproken onderwerp. Maar vanaf heden zal ik proberen om regelmatig op uw blogs te reageren om wat meer invalshoeken te bespreken.

Geplaatst in HR varia door Koos den Dunnen op 4 mei 2016

Reacties op HR managers niet echt in gesprek met elkaar en ziekteverzuim

Rob Overgaauw op 4 mei 2016 16:55

Leuk dat je meedoet als blogger en onderwerpen aansnijdt die te denken geven en soms ook te discussiëren. Welke lessen wil je de leidinggeven meegeven om hun ziekteverzuim op de best mogelijke manier te tacklen. Of: welk kwartje mag er wat jou betreft vallen? Het is me nog niet helemaal duidelijk ......ben benieuwd

Koos den Dunnen op 8 mei 2016 15:08

Had al gereageerd Rob maar zie het niet terug. Met dank voor je reactie. Belangrijkste boodschap:
- maak mensen als ze in dienst komen al duidelijk hoe je ziekteverzuim omgaat. Dan gedragen ze zich daarnaar. Een degelijke introductie is daar zeer geschikt voor.
- Doe niet zo krampachtig over ziekteverzuim in het algemeen. Niet beïnvloedbaar doe je niets mee. Alleen het percentage beïnvloedbaar wordt gerapporteerd met de genomen acties.
- Voor de leidinggevende zijn de stappen heel helder. Dit doe je, elke twee dagen, een gesprek bij frequent en meeleven met ernstig zieken.

Die introductiecursus is wellicht het belangrijkste. Zal ik binnenkort aandacht aan besteden.

Plaats zelf een reactie