Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Aegon, niet verzekerd van een goede ervaring

Na ABN AMRO is het deze keer de beurt aan Aegon om een kritisch onderzoek naar de kwaliteit van hun online dienstverlening naar toekomstige medewerkers te ondergaan.

Makkelijk en goed over nagedacht

Aegon heeft op haar Homepage een link “Vacatures” staan. Als ik hierop klik kom ik op een pagina waar ik direct naar vacatures kan zoeken. Dit blijkt een korte route te zijn, de breadcrum laat de lange route zien: Over AEGON > Werken bij AEGON > Vacatures en solliciteren > Vacatures

Hier is duidelijk goed over nagedacht, in plaats van vier klikken maar één klik voor mensen die maar in één ding geïnteresseerd zijn: heeft Aegon misschien werk voor mij?

Tegelijkertijd staan aan de linkerkant een aantal relevante links onder Werken bij Aegon (Aegon als werkgever, Onze mensen, Onze arbeidsvoorwaarden, Onze mogelijkheden, Vacatures en solliciteren, Stage en kennismaken).

Alleen jammer van de onzin over Aegon als werkgever
Bij Aegon als werkgever staat obligate onzin: Bij AEGON staat jouw wil centraal. AEGON geeft je ruimte. Ruimte voor initiatief en ruimte om goede ideeën daadwerkelijk uit te voeren.

Je vraagt je af waarom bedrijven dit soort onzin op hun site zetten en denken dat toekomstige medewerkers dit geloven? Als ik dit lees rijzen de haren me te berge. Een bedrijf dat genoteerd is aan de AEX stelt mijn wil centraal? Wat zouden de beleggers daarvan denken? Wat een onzin.

Gelukkig zijn de andere onderdelen met informatie een stuk eerlijker, hoewel de wil bij de interviews van medewerkers tot in het irritante wordt herhaald.

Maar dan wordt het toch allemaal een stuk minder
Als ik naar het onderdeel Vacatures en solliciteren ga wordt mijn redelijk positieve gevoel over Aegon als werkgever toch snel de kop ingedrukt.

Want hoewel bij open sollicitaties wordt aangegeven dat open sollicitaties niet in behandeling worden genomen kan ik gewoon een open sollicitatieformulier invullen en verzenden, waarna de volgende mededeling verschijnt: Uw open sollicitatie is verzonden. U ontvangt zo spoedig mogelijk een reactie.

En het kan nog erger, want ik kan het sollicitatieformulier zelfs verzenden zonder ook maar iets in te vullen. Leuk voor de medewerkers van Aegon die de afhandeling moeten verzorgen, ik vraag me af wat hun wil is…

Vacatures zoeken, dat gaat niet zomaar
De zoekstrategie van Aegon ziet er goed verzorgd uit (Functiegroep, Werkervaring, Opleidingsniveau, Standplaats en Aegon Bedrijfsonderdeel) en werkt ook prima, zij het wat traag.

Wat zeer irritant is dat de back button van de browser breekt als ik van een individuele vacature terug wil naar het zoekresultaat. Dat betekent dat als ik meerdere vacatures binnen mijn zoekresultaat wil zien ik elke keer opnieuw mijn zoekcriteria moet ingeven. Da’s wel heel erg stom.

Bij de gekozen functie van projectleider ICT gaan 306 woorden over Aegon en 177 woorden over het profiel van de functie en het profiel van de kandidaat. Waar is mijn wil  opeens gebleven?

Aegon biedt mij de mogelijkheid om via e-mail een sollicitatie te versturen of online te solliciteren. Ik kies ervoor online te solliciteren en krijg hetzelfde formulier voor mijn neus als bij de open sollicitatie.  Helaas vermeld Aegon er niet bij op welke functie ik ga solliciteren, dat zou handig zijn geweest.

De klapper is de e-mail in reactie op een sollicitatie
Na verzending van mijn sollicitatie krijg ik direct een e-mail van een werkelijk abominabele kwaliteit. Het enige wat in de e-mail staat is wat ik heb ingevuld in het sollicitatieformulier, mijn CV is als attachment toegevoegd! Wat moet ik hiermee? Een ontvangstbevestiging? Ongelofelijk!

Mij wordt niets verteld over het vervolg, de status, termijnen, etc. Ik denk (en hoop) dat het niet erger kan. Geen mail is beter dan deze mail.

Wat Aegon aan de voorkant probeert neer te zetten wordt aan de achterkant in één klap aan flarden geschoten.

En het oordeel is..
Aegon heeft een aantal zeer goede elementen in haar “werken bij” deel van de corporate website. Maar ze wisselt deze af met enorme stommiteiten die tot een negatieve beleving van een potentiële medewerker kunnen leiden.

Ook Aegon is nog lang niet klaar met de leergang arbeidsmarktcommunicatie. Schrale troost? Aegon staat er niet alleen voor.

Gelukkig zijn de medewerkers op de HR-afdeling van Aegon aanzienlijk beter dan de site. Twee dagen na mijn ‘sollicitatie’ belde een medewerker van Aegon mij om te vragen waarom ik een test aan het uitvoeren was. Een prettig gesprek was het gevolg, de baan heb ik echter niet gekregen…

Afijn, de volgende keer maar eens kijken hoe een chemische reus het er vanaf brengt. Dan is het de beurt aan Akzo Nobel

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 17 januari 2007

Reacties op Aegon, niet verzekerd van een goede ervaring

de heer J. Kok op 15 december 2015 16:44

Nu vraag ik me uit nieuwsgierigheid wel af hoe ze wisten dat u een test aan het doen was. Heeft u dat explicitiet aangegeven?



En wat als u dat niet had gedaan?

Marc Drees op 15 december 2015 16:44

@ J. Kok:

De test is beperkt tot de online ervaring, en daarmee tot een automatische e-mail reactie.



Het persoonlijke contact is uitsluitend op basis van de inhoud van mijn e-mail en CV, en daarmee niet maatgevend voor de reactie van het bedrijf.



Dat laat onverlet dat de reactie van de medewerkers aanzienlijk beter was dan de geautomatiseerde response

Plaats zelf een reactie