Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Recruiters: wie bezit jullie LinkedIn contacten?

Voor recruiters een interessant vraag - wie is er eigenaar van je LinkedIn contacten. Tijdens je dienstverband bij een opdrachtgever bouw je een flink netwerk op. Je hebt natuurlijk een concurrentiebeding en mag niet zomaar aan de slag voor de opdrachtgevers die je hebt leren kennen terwijl je in dienst bent. Maar hoe zit het met je LinkedIn contacten? Deze vormen een zeer waardevolle database aan kandidaten (en potentieel opdrachtgevers) en die database is ook nog eens tot stand gekomen 'in de tijd van je werkgever'. Wie is er dan eigenaar van je contacten? Zijn daar duidelijke afspraken over gemaakt?

Recruiters, wie bezit jullie LinkedIn contacten? Linkedin logo

Eerdere case waar de werkgever het recht op de contacten kreeg

In 2013 was er een case in Engeland waar een werkgever (waarschijnlijk voor het eerst) in het gelijk werd gesteld en het bedrijf het recht kreeg om de contacten van een LinkedIn profiel te behouden. Zie het artikel voor de details van de case en ook de positie van de rechtbank in deze / tips wanneer je in de rechtbank sterker staat in een vergelijkbare case in Engeland.

(Hoe) is dit bij jullie geregeld?

Als recruiter is je netwerk een van je belangrijkste facetten. Sinds LinkedIn is het zo dat er een soort door-anderen-overneembare weergave van je netwerk bestaat - een die een werkgever dus kan overnemen. Lang niet alle organisaties hebben hier duidelijke afspraken over gemaakt en zouden in principe in een nare discussie of zelfs rechtzaak kunnen komen. (Hoe) is dit in jouw opdracht of organisatie geregeld?

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Chris Stapper op 6 juni 2016

Reacties op Recruiters: wie bezit jullie LinkedIn contacten?

Folkert Kooijman op 10 juni 2016 11:01

De achterliggende vraag hier is denk ik wat het nut is van een concurrentiebeding. Waarom zou jouw recruiter niet bij een opdrachtgever aan de slag mogen? Natuurlijk is dat rot omdat je flink geïnvesteerd hebt. En ja, je zou zomaar een lead kunnen mislopen. Echter, zou je het niet kunnen zien als een nog betere, intensievere en langdurige samenwerking met jouw opdrachtgever? Die persoon zou een hele goede ambassadeur kunnen zijn. Behalve dan als je bij uitdiensttreding ruzie gaat maken over een concurrentiebeding en met het vingertje gaat wijzen: ‘regels zijn regels...’

Daarnaast zie ik nog vaak dat er een standaard concurrentiebeding in een tijdelijk contract zit, pure bangmakerij en vrijwel altijd vernietigbaar is. Waar komt die onuitputtelijke controledrift van werkgevers toch vandaan?

Wat betreft de contacten op LinkedIn: Die zijn en blijven van de recruiter. Je hoeft toch ook niet je verkregen visitekaartjes in te leveren bij uitdiensttreding?

Plaats zelf een reactie