Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Ahold, zou ik daar nog willen winkelen na een online sollicitatie ervaring?

Deze keer is grootgrutter Ahold aan de beurt om haar online carriere sectie te aan een kritische toets te onderwerpen en eens te kijken hoe klantvriendelijk het recruitment onderdeel van het bedrijf eigenlijk is.

Een goed begin, het halve werk?
Ahold heeft op haar Homepage een link “Carrière” staan. Als ik hierop klik kom ik op een hele witte pagina met de volgende tekst:

Onze onderneming werkt voortdurend aan verbetering van de voedselvoorziening. Door het creëren van nieuwe mogelijkheden en oplossingen, maar ook met nieuwe en innovatieve producten. Werkend in zo'n inspirerende omgeving ervaar je de dynamiek van veranderende smaken en trends. Hierin kun je je creativiteit aanwenden om te vernieuwen, te verbeteren en onze klanten tevreden te stellen.

Dit is tenminste een eerlijk verhaal, ook als is de manier waarop het wordt gepresenteerd zacht gezegd armoedig. Geen gereutel over jouw wil die centraal staat (Aegon), of wij verwachten dat jij het initiatief neemt (ABN AMRO).

Nee, want het is een puinhoop bij Ahold
Maar daar houdt het positieve gevoel al snel op. Ahold heeft geen vacatures van de verschillende bedrijfsonderdelen op één plaats verzameld. Als ik naar vacatures van het concern wil zoeken, zal ik naar de sites van de verschillende bedrijfsonderdelen moeten gaan… Wat een armoe.

Alleen al voor Nederland zal ik dus voor een retail vacature bij Ahold 4 verschillende sites moeten bezoeken: Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en Schuitema. Nou dan maar eens heel kort deze vier sites bezoeken om te kijken hoe het met de online ervaring is gesteld.

Albert Heijn
AH heeft een aparte vacaturesectie die er verzorgd uitziet. Je kan zoeken over alle onderdelen van AH (winkels, distributiecentra, hoofdkantoor, etc.) of je kan een onderdeel kiezen.

Als ik heb gesolliciteerd, in dit geval op de functie van Projectmanager E-business krijg ik na verzending de volgende tekst: Bedankt voor uw interesse. We laten zo spoedig mogelijk iets van ons horen. Dat is het. Ik krijg geen automatische bevestiging per e-mail, helemaal niets. Maar gezien de kwaliteit van de e-mail bevestigingen van ABN en Aegon is dat misschien wel een positieve ervaring…

Etos
Wat een rommeltje, geen individuele vacatures maar een eindeloos lange webpagina met hier en daar vacatures. En je kan niet online solliciteren, maar wel bellen of een brief sturen.
Als uitsmijter hebben ze ook nog een link naar het Ahold Management Trainee Programma Nederland, maar als je daar op klikt krijg je een “Page not found” mededeling. Goed!

Gall & Gall
En ja hoor, zij hebben online vacatures, maar je mag natuurlijk niet online solliciteren. Stuur maar een brief!

Schuitema
En dit is pas echt een fijne ervaring. Online vacatures en je kan ook nog eens online solliciteren! Wat een feest. Maar als je dat probeert, krijg je de volgende tekst voor je neus:
ORA-20000: Onbekende fout ophalen vacaturenaam 1101 : ORA-01422: exact fetch returns more than requested number of rows ORA-06512: at "SCHUITEMA.S00_REGI_FORM", line 1152 ORA-06512: at "SCHUITEMA.S00_REGI_FORM", line 2150 ORA-06512: at "SCHUITEMA.S00_PUB_REG", line 62 ORA-06512: at line 1

Yep, daar wil ik werken!

In het land der blinden is Albert Heijn dan nog koning, maar vooral omdat de andere drie ronduit bagger zijn. Want ook bij AH is de online ervaring voor een banenzoeker er niet één om over naar huis te schrijven.

Ahold moet nog heel veel leren
Potentiële medewerkers zijn potentiële klanten. Hoe denk je dat een potentiële klant een dergelijke behandeling zou beoordelen? En denk je dat hij of zij uit vrije wil nog eens terug zou komen?

Ga dan eens wat aan de klantbeleving van potentiële medewerkers doen! Want de huidige ervaring jaagt iedereen de winkel uit! Dramatisch.


Volgende keer een chemische reus: Akzo Nobel

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Marc Drees op 20 januari 2007

Reacties op Ahold, zou ik daar nog willen winkelen na een online sollicitatie ervaring?

Paul van oosterhout op 15 december 2015 16:44

Marc ik moet je zeggen...Ik kijk elke keer uit naar het volgende verhaal...
Echt leuk om dit te lezen en voor mij als recruitment marketeer ook gewoon erg leerzaam!

Chris Stapper op 15 december 2015 16:44

Inderdaad. Het is voor mij een stukje oriā– ntatie op de arbeidsmarkt, maar ook meteen een do en don't lijstje. En leuk geschreven.



Bij ieder stuk vraag ik me toch af hoe het komt dat de site van zo'n groot bedrijf niet verder professioneel is gemaakt. Je zou in ieder geval verwachten dat foutmeldingen voorkomen worden. En een ontvangstbevestiging lijkt ook common sense.

Plaats zelf een reactie