Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Pokémon Go op de werkvloer: geen nieuwe uitdaging voor HR

6 juli kwam pokémon go uit. Het spel verdubbelde de waarde van Nintendo aandelen en bracht de waarde van het bedrijf op 42 miljard dollar. Ook is 'Poké go' de eerste echt grote augmented reality game, zelfs 'voorganger' ingress van Pokémon go partner en Google dichter Niantic is niet zo groot geworden. Bedrijven over de hele wereld zoeken naar manieren om geld te slaan uit de enorme hype. De localiteit maakt de game interessant: spelers moeten op fysieke locaties zijn om pokémon te vangen, dus cowerkplekken, horeca gelegenheden en andere locale bedrijven grijpen slim in op het spel. Ook de politie, ziekenhuizen en bedrijven als Coolblue spelen het spelletje slim mee. Toch levert het spel ook problemen op, wat als er Pokémon in het kantoor 'zitten' of er een poké stop in of vlakbij de werkplek is? De poké stop kan elke 5 minuten worden geactiveerd, gaat dit werknemers afleiden? Gaan medewerkers elkaar wijzen op pokémon en deze vangen? Moeten bedrijven actie ondernemen om te voorkomen dat hun werknemers teveel worden afgeleid?

Pokemon go -- geen nieuwe uitdaging voor HR - pokego appBron plaatje: Eduardo Woo op Flickr.

In de afgelopen weken zijn hier ook (HR) vragen over gesteld: moet hier beleid voor worden gemaakt? Moet er een briefje bij de deur of het koffiezetapparaat? Dit zijn geen rare vragen voor bedrijven: door het belang van localiteit is Pokémon Go een nieuw 'soort' game en biedt het een nieuwe vorm van afleiding voor werknemers. Toch zou dit geen enkel probleem moeten vormen voor beleid of de manier waarop de organisatie en HR werknemers helpen focussen op hun werk.

In deze poll van Forbes gaf 69% van de respondenten aan Pokémon Go te spelen onder werktijd, waarbij ongeveer een derde van de respondenten aangaf langer dan een uur te spelen. Forbes claimt: de baas vindt het niet erg, in maar 3.000 gevallen werd gevraagd om met de game te stoppen. Onduidelijk in de poll is of alle 21.000 bazen op de hoogte waren van het speelgedrag. De helft van de respondenten geeft aan te 'bonden' met collega's dankzij het spel.

Afleiding van werk bestaat al zolang werk bestaat. Harde geluidjes bij whatsapp notificaties, privé mail, games, tinder: er zijn talloze manieren waarbij medewerkers zich af kunnen laten leiden door niet-werkgerelateerde zaken. Pokémon go laat ons hooguit weer zien hoeveel manieren er zijn. De benadering moet nog steeds hetzelfde zijn: we kunnen werknemers niet écht controleren op wat ze precies doen op hun telefoon, computer of tablet. Dat moeten we als organisatie ook helemaal niet willen: 'controle' werkt averechts op mensen. Lees bijvoorbeeld dit artikel op Harvard Business Review over hoe de onderzochte personen presteerden wanneer ze geconfronteerd werden met (de naam van) een controlerende persoon. De enige benadering die echt constructief werkt is iedereen in de organisatie enerzijds te laten zien dat het werk dat ze doen belangrijk is en anderszijds door het werk interessant en leuk te maken. Kortom: Pokémon Go zou geen nieuwe uitdaging moeten vormen voor HR. De manier waarop we productiviteit waarborgen is hetzelfde gebleven: zorgen dat werknemers onder werktijd hun werk op de eerste plaats willen zetten.

Geplaatst in HR varia door Chris Stapper op 27 juli 2016

Reacties op Pokémon Go op de werkvloer: geen nieuwe uitdaging voor HR

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.