Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Vergeten we generatie Z niet?

Generatie Y. Snelle, multitaskende jongeren die de afgelopen jaren de arbeidsmarkt hebben betreden en met hun frisse en nieuwe ideeen de wereld willen veroveren.

Verschillende organisaties gaan aan de slag om “generatie Y proof” te worden, of zijn dit inmiddels al. Terwijl zij zich focussen op generatie Y, komt generatie Z alweer om de hoek kijken. De generatie die 24/7 online is, waarbij werk en privé door elkaar lopen. Een generatie die het liefst zijn eigen tijd bepaalt. Het zijn ondernemers die maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden. En die vanaf de geboorte opgegroeid zijn met internet, wifi en snapchat.

Sommige van deze generatie spelen nog buiten verstoppertje, maar zij zullen sneller de arbeidsmarkt betreden dan wij ons realiseren. Zijn organisaties al klaar voor deze generatie?

Generatie Z zijn de jongeren die geboren zijn midden jaren negentig tot nu. Wat vaak vergeten wordt is dat generatie Z een grotere groep mensen beslaat dan de babyboomers of generatie Y.

Uit een onderzoek van Ricoh komen de volgende kenmerken van generatie Z naar voren:

  • Balans tussen privé en werk is belangrijk
  • Flexibele werktijden, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en baanzekerheid 
  • Willen een verschil in de wereld kunnen maken (“Generatie Z; de meest uitdagende, sociale en onzekere groep op de arbeidsmarkt”, 2015)

Generatie Z is in mijn ogen een generatie die zeker overeenkomsten heeft met generatie Y. Technologie speelt bij beide een grote rol. Al denk ik dat de invloed van technologie bij generatie Z groter is, omdat zij zich geen wereld kunnen bedenken zonder technologie, terwijl de generatie Y soms terug verlangt naar de tijd zonder smartphones en wifi. Generatie Y zet soms zelfs express hun telefoon uit op vakantie om maar even te kunnen ontsnappen aan alle hectiek van mails en berichtjes.

Generatie Z is een stuk mondiger en weet duidelijk wat ze willen. Enige vrijheid zul je deze generatie op de werkvloer moeten geven, wil je ze verbonden houden aan je organisatie. Daarnaast zijn zij minder van het mailen en meer van het whatsappen en gebruiken van verschillende applicaties op de telefoon.

Zelf heb ik reeds meegemaakt dat een kennismakingsgesprek via de app werd afgesproken in plaats van via de mail of de telefoon. Dit gebeurde allemaal onder het mom van ‘whatsapp is anno nu, mail is van vroeger’. Dit voorbeeld laat zien dat er al dingen anders zijn, terwijl e-mail nog zo normaal wordt bevonden in het bedrijfsleven.

Wat denken jullie dat de komst van deze generatie gaat betekenen? Hoe spelen organisaties hier nu al op in?

Geplaatst in HR varia door Lisa van Delft op 16 augustus 2016

Reacties op Vergeten we generatie Z niet?

Karin op 16 augustus 2016 07:17

Hallo Lisa,
ik denk dat bedrijven nog te weinig met gen z in aanraking zijn gekomen om te voelen dat ze hier op in moeten spelen.
Wat me nog niet duidelijk is, is wat bedrijven zouden doen voor gen z dat ze niet al voor gen y doen, wat zou volgens jou de volgende stap moeten zijn?

Henk Janssen op 18 augustus 2016 12:34

Goed om hier de aandacht op te vestigen. Fortune had hier ook een artikel over, leuke aanvulling:
http://fortune.com/2015/06/23/know-your-millennial-co-workers/

Lisa op 18 augustus 2016 13:48

Hi Karin,
Dankjewel voor je reactie en de goede vraag die je stelt!
Het is inderdaad niet geheel duidelijk wat bedrijven kunnen doen om 'gen z proef' te worden. Hier moet naar mijn mening nog verder ingedoken worden. Een van de dingen waar dan naar gekeken kan worden is welke facetten die bedrijven nu al voor gen y inzetten nog verder ontwikkelt kunnen worden om zo ook 'gen z proef' te worden.
Wat zou volgens jou een volgende stap zijn?

Lisa op 18 augustus 2016 13:49

Hi Henk,
Dankjewel voor het artikel dat je doorstuurt.
Zeker een leuke aanvulling!

Koos den Dunnen op 19 augustus 2016 11:06

Leuk artikel, inderdaad, ze komen eraan. Ik zie het als een langzaam proces net zoals generatie x en y. Die verdwenen in het totaal en zijn alleen zo genoemd door specialisten en boekenschrijvers. Ze trokken de 'ouderen' wel mee zoals de kinderen ook thuis hun ouders en grootouders meetrekken. Maar het is wel de eerste generatie die geautomatiseerd denkt vanaf het begin van hun leven. Ik denk dat vooral de scholen hier iets mee moeten want die lopen, zeker de lagere scholen, niet voorop, in de jaren 90 niet en nu nog steeds niet.

Karima op 22 augustus 2016 10:15

Hallo Koos,

Wat een interessante invalshoek, wat is jouw take op generatiemanagement? Ik denk dat de boekenschrijvers (behalve meeliften op de hype) een rol vervullen om bedrijven voor te bereiden op de soort cultuur die ze moeten uitdragen om jonge werknemers ook aan te spreken.
Helemaal eens met je idee om in het onderwijs te beginnen!

Koos den Dunnen op 22 augustus 2016 11:53

Dag Karima,
Ik denk dat het vaak andersom is: de boekenschrijvers geven iets een naam en zorgen voor een hype. In de bedrijven zelf zien ze de jeugd vanzelf komen en leuke nieuwe invalshoeken benadrukken.

De directe leiding moet naar mijn mening open staan voor 'jonge ideeën' in plaats van behoudend doorgaan met waar ze mee bezig waren.

Door die ontkenning van jeugdige inbreng worden er dan boeken bijgehaald en cursussen gegeven die laten zien dat je als bedrijf 'met je tijd mee moet gaan' waarna de vooruitgang onder een noemer als generatie X, Y of Z alsnog, gedwongen, wordt ingevoerd.

Ik denk dan ook dat managementcursussen in elke tijd aandacht moeten besteden aan creatieve inbreng van mensen in het bijzonder jonge mensen.

Kijk naar 'De Correspondent' met een andere blik op nieuws omdat de kranten niet diep genoeg gingen en er geen open debat mogelijk was anders dan lezersreacties. Of NRC NEXT dat meer in jeugd jargon schreef. Na jaren hebben de kranten nu TOPICS, een samenwerkingsverband tussen diverse kranten. Ze hadden ook direct naar de jeugd kunnen luisteren.

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet in je artikel geloof. Ik denk alleen dat het bij de leiding moet doordringen en dat de toon zou moeten of kunnen zijn: leiding, luister naar nieuwe inzichten.

Leraren (vanaf basisschool tot gymnasium) zouden wat mij betreft driejaarlijks in een bedrijf of instelling mee moeten lopen, minimaal 3 maanden in steeds andere bedrijven en op verschillende niveaus. Dat zou geweldig helpen om de kinderen klaar te stomen vanuit de praktijk.

Vanessa op 27 augustus 2016 11:44

Interessante discussie. Wat hier goed op aansluit is de trend Design Thinking. Waarbij processen vanuit HR worden afgestemd op de ervaringen van de medewerkers. Zoals in marketing 'personas' worden gecreëerd om een beeld te vormen van de klanten, worden in dit concept 'personas' gecreëerd van medewerkers en kunnen daardoor uitdagingen van medewerkers beter worden begrepen. Vanuit die visie kan naar de tools worden gekeken die HR kan inzetten om bij te dragen aan succes van de organisatie. Design thinking betekent de focus op de persoon en de ervaring niet meer op het proces. HR kan in deze ontwikkeling steeds meer afscheid nemen van het ontwerpen van processen en zich steeds meer richten op ontwerpen rondom de mensen. Dit houdt onder meer in het bestuderen van wat medewerkers doen, de werkplekken bezoeken en hun gedrag observeren. Gebaseerd op deze inzichten kunnen oplossingen en programma’s worden ontworpen die productiviteit en tevredenheid verbeteren. Die vervolgens aansluiten op alle in de organisatie aanwezig zijnde generaties.

Plaats zelf een reactie