Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Is HR nog wel content?

Content
“Wat je op een website, in een publicatie of in een database vindt”. Dat is de eerst definitie op www.encyclo.nl. Als derde: “als je geen wensen meer hebt”. Nog iets verderop geeft encyclo aan dat content letterlijk “inhoud” is. Zo zie je dat een begrip meerdere betekenissen heeft. Dat is natuurlijk geen nieuws. De meerdere betekenissen van content komen deels voort uit de virale technologische ontwikkeling in onze tijd. Waar vroeger content (inhoud, informatie e.d.) werd gedeeld op papier of via de radio, zijn er nu zeer veel media bijgekomen. Dat betekent bewust of onbewust kiezen: hoeveel geduld heb jij nog om de krant te pakken? Of: hoe vaak check jij nu.nl ? Kijk je nog naar het journaal of lees je vakliteratuur of boeken? Ook HR informatie wordt via verschillende media gedeeld. Dat is vaak gerelateerd aan de verschillende onderdelen van het vakgebied. Dat vakgebied kent grofweg de volgende categorieën: wet- en regelgeving, arbeidsmarkt, beleidsontwikkelingen (HR en Business!) en personeelsmanagement en –instrumentarium.

Digitalisering versus duiding
Waar vroeger ook op het HR gebied dikke handboeken en vakliteratuur in kilo’s beschikbaar waren, is dit (net als de financiële handboeken) via de route van de CD-rom inmiddels voor een groot deel gedigitaliseerd en veelal in de cloud. xperthr.nl en personeelsnet.nl zijn hiervan voorbeelden. LinkedIn kent vele groepen. hrbase.nl is een van de grootste netwerken in Nederland. Bovendien verschijnen er verschillende blogs (ook al vlogs: zie o.a. de site van Fontys Hogeschool) op HR gebied, zoals expand.nl. Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan en dan ben ik nog niet compleet. Ook whitepapers vliegen me om de oren: heb gewoon geen tijd om alles te lezen. 

Het aanbod is aldus zeer diffuus, maar dat is de vraag van ons HR vakmensen ook! Waar ikzelf nogal behoefte aan heb is duiding. Bij wet- en regelgeving baseer ik me graag op informatie van de overheid zelf. Voor standaardcontracten vraag ik een actueel format, gebaseerd op dezelfde wet- en regelgeving. Beleidsstukken en trends wil ik graag lezen, maar dan wel geschreven door een vakman-vrouw. Personeelsinstrumenten, zoals loopbaaninstrumenten en –technieken vragen om HR vakwerk. Natuurlijk zijn er nog steeds uitgevers die HR boeken uitbrengen, maar dat is tegenwoordig een onzekere investering en de boeken leiden een vluchtig bestaan.

HR is content?
Het vak HR is zondermeer “content” in de zin van “inhoud”. Is er dan niets meer te wensen in de tweede (of eerste!) betekenis? Wat mij betreft wel. De verarming van de vakkennis door verschraling (o.a. whitepapers in plaats van vakliteratuur) leidt tot relatieve stilstand en het oneindig recyclen van HR containerbegrippen als: competenties, talentmanagement, zelfsturing, duurzame inzetbaarheid etc. Voor mij mag er wel een kwaliteitssite ontstaan (of worden opgericht?) die met experts op ons vakgebied inzichten laat groeien die o.a. antwoord geeft op de genoemde virale technologische omtwikkeling. En duiding aan de HR vakkennis. Wie durft?

Geplaatst in Happiness at work door Wim Rietveld op 22 augustus 2016

Reacties op Is HR nog wel content?

Chris Stapper op 22 augustus 2016 10:54

Goed stuk Wim!
Dit vraagstuk houdt me al jaren bezig. Natuurlijk hoort dat bij mijn werk als community manager, maar voor iedere professional geldt dat zij of hij op de hoogte moet blijven van een vakgebied. Vroeger waren daar vakbladen voor, maar tegenwoordig heb je inderdaad legio informatiestromen, van youtube videos tot communities, blogs, boeken en events. Dan is het nog aan jou om te beslissen wiens expertise je wil vertrouwen, wiens visie past bij jou, je organisatie. En dan is bias nog een dimensie: lees je niet alleen de blogs die je vertellen dat wat je denkt klopt - daag je jezelf ook voldoende uit door content te lezen van mensen waar je het fundamenteel mee oneens bent?

Het is denk ik een mooi ideaal om één plaats te ontwikkelen waar je voor een bepaald gebied alles bij elkaar brengt. Of dat te realiseren is vind ik een lastige vraag: hoe definieer je de doelgroep? Wie is de HRM-er; is dat een HR Business Partner? Vallen L&D specialisten, Recruiters, Arbeidsjuristen etc binnen de doelgroep? Zijn de artikelen breed genoeg voor de generalist en specifiek genoeg voor de specialist?

Ik denk dat RSS readers een mooie poging zijn om alle informatie bij elkaar te brengen. Tot mijn grote spijt hoor je weinig over het concept, maar voor mij is dit nog steeds het grootste gedeelte van de oplossing. Alle blogs van verschillende vakgebieden die het mijne raken bij elkaar en ik hoef maar één website te checken voor updates van ongeveer 150 blogs.
Of dat de 150 juiste blogs zijn en of ik tijd vind om het allemaal te lezen is dan weer een tweede..

Wim Rietveld op 22 augustus 2016 16:31

Hoi Chris,

Dank je voor je reactie! Een aantal dilemma's raken elkaar bij ons beiden over dit onderwerp. Het RSS verhaal/middel begrijp ik zelf blijkbaar nog niet goed genoeg. Hoor graag over de mogelijkheden hiervan. Lijkt me interessant!

Chris Stapper op 22 augustus 2016 16:36

Hoi Wim,

Ik vertel er graag meer over! Het makkelijkste is wellicht om een stukje uitleg te lezen, zoals dit: http://computer.howstuffworks.com/internet/basics/rss.htm

Zelf gebruik ik newsblur. In die website kun je heel makkelijk feeds toevoegen, ik heb bijvoorbeeld feeds van Recruitmentmatters, de New York times en het CBS. In Newsblur krijg ik vervolgens alle nieuwe artikelen te zien die bij de feed horen, zo hoef ik niet steeds al die 150 websites te bezoeken om te kijken of er iets nieuws is. In newsblur zie je soms het hele artikel en soms alleen de eerste alinea: hoe dan ook kun je vaak snel beslissen of je het artikel helemaal wilt lezen.

Hopelijk is het zo iets duidelijker en heb je er iets aan!

Wim op 22 augustus 2016 19:11

Dank je Chris, ik ga er zeker naar kijken!

Koos den Dunnen op 27 augustus 2016 12:14

Dag Wim,
Interessant om dit te lezen. Een overloop van informatie dat elkaar ergens raakt. Volgens mij is de juiste keuze inderdaad de overheidssites waar het gaat om wettelijke zaken. Maar ik zie te weinig terug over de Expand blogs. Ze zijn keurig gegroepeerd en geven veel informatie vooral over technische onderwerpen.

Maar tot mijn verbazing zie ik alleen blogs en heel weinig reacties, er komt geen discussie op gang, gewoon eenrichtingverkeer. Het zijn dan ook voornamelijk technische blogs en die lenen zich niet voor discussies.

Bij HR gaat het naar mijn mening vooral om 'zachte zaken'. Hoe voorkom je dat je teveel meedoet met de hype van uitsluitend weggooi personeel, wat doet dat met het vertrouwen binnen het bedrijf, hoe maak je van een bedrijf een bolwerk dat slechte tijden kan doorstaan, hoe kunnen bedrijven samenwerken, hoe groei je met je tijd mee, noem maar op.

Dat moeten we in dit digitale tijdperk blijkbaar leren, niet vastgeroest aan je bedrijf maar directe contacten met andere collega's juist over dit soort onderwerpen.

Wim Rietveld op 29 augustus 2016 21:55

Ha Koos,

Dank voor je reactie! Eénrichting-verkeer is ook bij de blogs het motto! Weinig discussie, veel zenden etc. Ik blijf wel optimistisch. Informatie is van alle tijden, de verwerking lijkt makkelijker nu, maar dat is het niet. Suggestie van Chris vind ik iets om te onderzoeken.
Groeten,
Wim

Chris Stapper op 30 augustus 2016 15:17

Leuk, maar ook een beetje ironisch, om hier een discussie/gesprek te zien!

Het reageren op blogs is iets dat me al jaren bezighoudt. Helemaal in het begin, rond 2006, was er een beperkt aantal blogs, ik denk mede omdat het relatief veel moeite kostte om een blog te bouwen. Toen werd er regelmatig gereageerd op de bestaande blogs (Expand, HRlog, Personeelslog) en wist iedereen elkaar te vinden op de net ontstane social media.
Tegenwoordig is het aanbod enorm, alleen al binnen Nederland en helemaal internationaal. Ook zijn er, behalve de blogs, groepen binnen social media, interne platformen etc etc. Dus de mensen zijn meer versnippert én het aantal blogs is vele malen hoger.

Nu hoeft dat nog geen probleem te zijn, maar er is denk ik ook sprake van een zendcultuur. Het is belangrijk 'om je te laten zien', al dan niet ingegeven door de financiële crisis. Mensen proberen zich te onderscheiden door het hebben van een blog en, als je doorvraagt, blijkt er een selecte groep die zich ook bezighoudt met het effect daarvan: interactie, aantal lezers, nieuwe LI connecties. Nog minder mensen zijn bezig met de interactie: de discussie, wat ze inhoudelijk uit gesprekken halen. Met zijn allen slaan we 'ik heb regelmatig goede discussies online' waarschijnlijk ook minder laag aan dan 'ik blog regelmatig over mijn vakgebied'.

Anders dan mensen te attenderen op blogs en ideeën waarvan ik verwacht dat ze interessant zijn voor die persoon heb ik nog niet echt een manier bedacht om de discussie op gang te brengen. Hebben jullie hier ideeën over?

Wim op 30 augustus 2016 16:29

Leuk dat er nu wel een discussie ontstaat! Suggestie: een blog hierover met praktische invulling op maat door RSS te benutten?

Koos den Dunnen op 30 augustus 2016 16:57

Goed plan Wim maar ik zie Expand blogs juist meer als 'doe blogs'.

En Chris, je slaat denk ik de spijker op de kop: blogs schrijven maakt denkelijk meer indruk dan samen iets uitdiepen met reacties. Profileren met blogs is daardoor aan slijtage onderhevig en zal, waarschijnlijk ook binnen de HR wereld, steeds minder indruk maken. Zo gaat dat met een overdosis.

Ik geloof er dan ook echt in dat in de nabije toekomst men, ook bij Expand, meer zal komen tot het uitdiepen van goede ideeën en elkaar op de hoogte houden van de voortgang en waarschuwen voor mogelijke valkuilen.

Zo kan Expand blog uitgroeien tot een Blog format van formaat.

Chris Stapper op 1 september 2016 10:43

Ha Wim,

Leuk idee! Wil jij iets schrijven? Anders kan ik wel een RSS guide-je schrijven en jij daar weer een blog over schrijven mbt informatiestromen, zoiets?

Erg mooie insteek Wim! Ik geloof inderdaad ook dat een deel van de social media wereld aan flinke verandering onderhevig is, waaronder twitter. Mensen zijn over het hype-gevoel heen en kijken nu meer - en terecht - naar resultaten. Er zijn enorm veel mensen die bijzonder veel hebben aan hun blogs, instagram etc en ik hoop dat we daar nu meer op kunnen gaan focussen.
Ook hoop ik dat dit blog absoluut een van de plekken kan zijn waar we dat gaan doen! Heel leuk om hier alvast weer een eerste langere discussie/gesprek te hebben!

Wim Rietveld op 2 september 2016 17:02

Ha Chris, ja zinvol deze discussie. Als jij een RSS-guide maakt (of een appje?), dan zal ik een blog over informatiestromen, kennis e.d. schrijven.

Chris Stapper op 5 september 2016 09:05

Ha Wim,
Top, ik schrijf volgende week een guide en stuur je dan een berichtje!

Plaats zelf een reactie