Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Help! Generatiekloof op de werkvloer - en nu?

Zodra je de werkvloer op loopt kom je de enthousiaste, leergierige stagiair tegen tot en met de senior medewerker met bakken ervaring. Verschillende soorten generaties op de werkvloer is een aanwinst voor een organisatie, maar kan ook voor problemen onderling zorgen.

Uit een onderzoek van het ADP blijkt dat 55% van de Nederlandse werknemers met intergenerationele problemen te maken heeft op het werk. Een van deze problemen zijn de uitlopende ideeën over normen en waarden en groepsverantwoordelijkheid. Als manager kan het moeilijk zijn om hier mee om te gaan en al je medewerkers gemotiveerd te houden en samen te laten werken. (‘The workforce view in Europe 2015/’16’, geraadpleegd op 19 september 2016)

Naast de intergenerationele problemen die kunnen ontstaan, zoals beschreven in het onderzoek van ADP, kunnen meerdere generaties op de werkvloer ook groei in je organisatie teweeg brengen. Zo kun je als organisatie de jarenlange ervaring en kennis van de senior medewerker goed gebruiken om verder te groeien, maar ook de stagiair kan je hierin bij helpen. Een stagiair kan vaak nieuwe inzichten verschaffen en zit niet vastgeroest in processen of procedures die binnen een bedrijf terug te vinden zijn. Als je als organisatie deze verschillende generaties laat samenwerken, kunnen zij met vernieuwende ideeën komen om je organisatie te laten groeien. Het is een van de taken van de manager om dit te bewerkstelligen.

Maar hoe zorg je er dan voor dat de generatiekloof niet tot problemen leidt op de werkvloer?

Het grootste verschil tussen de verschillende generaties zit hem volgens mij, naast wat beschreven wordt in het onderzoek van het ADP, ook in de verschillende communicatiestijlen die worden gebruikt. Doordat de technologie een steeds grotere rol is gaan spelen in onze samenleving zijn de generaties die de afgelopen jaren zijn opgegroeid steeds meer gewend om via Skype, WhatsApp en email met elkaar te communiceren. Terwijl generaties hiervoor het meer gewend zijn om telefonisch of face to face met elkaar te communiceren.

Maatschappelijke ontwikkelingen hebben naar mijn in ziens invloed gehad op de normen en waarden die verschillende generaties met zich meedragen op de werkvloer. Iedere generatie is in een ander tijdperk opgegroeid. En ieder tijdperk heeft zo zijn eigen kenmerken qua normen en waarden.

Het komt er eigenlijk op neer dat iedere generatie een eigen “handleiding” heeft om het zo maar eens te benoemen. Het is aan de manager om deze handleiding te ontcijferen en zo iedere generatie op zijn eigen manier te motiveren en de verschillende generaties samen te laten werken op de werkvloer.

Hoe denk jij dat het beste met intergenerationele problemen op de werkvloer om gegaan kan worden? Zie je überhaupt dat er zich intergenerationele problemen voordoen op de werkvloer? 

Geplaatst in HR varia door Lisa van Delft op 4 oktober 2016

Reacties op Help! Generatiekloof op de werkvloer - en nu?

Koos den Dunnen op 18 oktober 2016 17:25

Schitterende term Lisa: intergenerationeel. Niet zo benoemd is het iets van alle tijden. De wereld verandert, de jeugd heeft de toekomst. Een deel van het probleem is dat de jeugd wellicht teveel laat merken hoe snel ze zijn met nieuwe technieken zonder nog echte (werk)kennis opgedaan te hebben.

Mijn ervaring is dat ouderen het best leuk vinden, al die jonge energie maar dat de jongeren met wat meer ontzag naar de ervaring van de ouderen zouden moeten luisteren.

Ik geloof dan ook niet zozeer in managers (die eeuwige managers) maar meer in opvoeding en scholing van de stagiaires met als vak: hoe bereik ik een goede samenwerking met ouderen.

Bij de invoering van de nieuwe telefoon zag ik de jeugd dat uitleggen, met veel geduld, aan de 'ouderen'. Die gingen vrij snel enthousiast mee. Dat is iets anders dan met minachting lachen om het gebrek aan kennis van 'ouwetjes'.

Dus niks managers, gewoon bijbrengen hoe je moderniseert voordat ze stage lopen lijkt mij een uitstekende oplossing.

Marie op 11 september 2018 12:59

Hier ben ik, iemand van de nieuwe generatie. Ik ben het ermee eens dat we respect moeten hebben voor de oudere generatie op kantoor. Maar, zij moeten ook naar ons kijken. Wij voelen ons onbegrepen en er is weinig begrip voor onze positie. Er wordt niet meegedacht, ze vinden ons raar. En toch willen zij ons in hun organisatie. Ik zit regelmatig met mijn handen in het haar, maar ik probeer toch positief te blijven.

Koos den Dunnen op 11 september 2018 15:50

Dag Marie,
Je moet of een of andere manier dit commentaar in je hoofd gehad hebben. Bijna jaar geleden. Maar tof dat je alsnog reageert. Je schrijft niet wat het probleem is maar het is naar om te lezen.

Misschien moet je wat duidelijker zijn: gewoon zeggen wat je voelt op een nette manier maar helder en volhardend. Misschien meer aangeven: nee, dat doe ik, of iets van: dat kan sneller of anders.

En misschien zijn de ouderen toch niet niet helemaal wat ze waren en voelen ze een onterechte bedreiging van hun baan na de crisis en ze moeten nog zo lang. Dat hoor ik inmiddels wel vaak.

Ik had onlangs een dame aan de telefoon met een probleem dat ze gewoon oploste buiten de regels om. Ik vroeg haar of ze dan geen problemen kreeg. Misschien wel, zei ze, maar dat heb ik liever dan steeds gaan vragen en dit voelt goed. Wellicht is dat de juiste houding.

Wel sterkte ermee, ik zou die oudjes graag toespreken maar dat zal niet haalbaar zijn.

Koos



Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.