Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Werkplezier - het blijft werk

Werkplezier – de hype voorbij. Mijn lijfspreuk is en blijft: “Iedereen Fluitend Aan Het Werk”. Sterker nog, het is mijn persoonlijke missie. Al een tijdje en daardoor raak je in je netwerk ‘verstrikt’ met mensen die met materie bezig zijn die daaraan raakt.

Leuk! En interessant – en dagelijks een (te) grote portie leesvoer via LinkedIn, FaceBook en andere kanalen over lol in je werk, werkgeluk, werkplezier. Ook op televisie dringt geluk en werkgeluk zich steeds verder op. Zelfs Paul Witteman gaat op zoek naar z’n geluk. Nooit te oud om te leren ;-) !

Het is natuurlijk ook een fantastisch filosofisch fenomeen: geluk. In z’n algemeenheid, maar in werk zeker ook. (waarbij we vooral het chagrijn niet moeten vergeten, zoals ik bepleitte in mijn vorige blog ‘Chagrijn is Fijn’) 
Nee, ik ga hier niet – net als iedereen – het onderwerp afpellen. Ik hou van filosoferen! En als u het erover wilt hebben, moet u me zeker bellen of mailen. Ik wil hier graag een lans breken voor iets anders:

Werkgeluk – mede mogelijk gemaakt door werkgever
én werknemer.

In dit kader wil ik het hebben over matchen op een vacature, het engageren van werknemers en de Net-Engagement-Score®.

Werkplezier blijft werk - plaatje gedeelde verantwoordelijkheidPlaatje dankzij Wikimedia.

Verantwoordelijkheid voor werkplezier

Het kiezen van de juiste baan door een medewerker en het selecteren van de juiste persoon door een organisatie zijn twee zijden van dezelfde medaille. Het doel en belang in beide processen zou gelijk moeten zijn.
Natuurlijk is dat het vaak niet het geval omdat werkgevers zich mooi voordoen en een ‘Quick-fix’ zoeken voor een vacante positie. Werknemers ‘leuken hun CV ook wat op’ in de richting van wat ze denken dat een toekomstig werkgever wenst/zoekt. Met het oog op een leuke leaseauto of op z’n minst een vaste baan.

Wiens verantwoordelijkheid is dat eigenlijk? Voor beiden zijn aanzienlijke risico’s verbonden aan een mismatch. Werkgevers kijken tegen een aanzienlijke kostenpost aan en natuurlijk ondermijning van de continuïteit in het werk. Maar werknemers worden ook een stuk ongelukkiger in een baan en rol die ze niet goed past. Burn-out, bore-out …
Daar draait niet alleen de werkgever voor op!

“Engagement”…. Krijg je niet zomaar!

… Daar moet je wel wat voor doen! Wereldwijde onderzoeken (u kent ze wel, bij SalesForce, bij Towers Watson, Gallup etc.) wijzen uit dat peilers voor ‘verbinding’ zijn:

  • Erkenning – (69% van medewerkers, werkt harder bij meer erkenning);
  • Autonomie – het bijdragen van het eigen steentje.

Maar wat moet je er dan voor doen? Het komt erop neer dat maximaal engagement ontstaat wanneer werkgever én werknemer in elkaar willen investeren. Managers (de goeie) zien talenten in hun mensen en helpen die te ontwikkelen. Door training, ruimte maar ook groeimogelijkheden en coaching te bieden.
Medewerkers die bij het aanbieden van een training als eerste vraag stellen: “Wie betaalt dat” – en als tweede : “Moet dat in mijn eigen tijd” zijn misschien niet de meest ge-engageerde medewerkers. Willen zij wel investeren in zichzelf, het werk en de organisatie waar zij zich aan hebben verbonden?

Hoe is dat bij jou?

Er is een vrij eenvoudige methode om zicht (en gevoel) te krijgen bij het engagement onder uw collega’s. De Net Engagement Score ( ® Attentia in Belgie) telt in totaal 2 vragen:

  1. In welke mate zou u anderen aanraden om ook bij [organisatie] te komen werken? Geef een cijfer van 1 tot 10 die past bij uw mening.
  2. Geef minstens 1 en maximaal 3 aspecten waar we bij [organisatie] aan zouden moeten werken, zodat jij op vraag 1 een hogere score zou geven?

Een relatief eenvoudig onderzoek dat – als je het durft uit te voeren – uitstekende informatie oplevert. Informatie van uw eigen medewekers over uw eigen organisatie. Over wat er te verbeteren valt, zodat uw medewerkers zich meer verbonden zullen voelen en meer geboeid zullen raken door uw organisatie.

Binden én boeien?

Dat is de basis van engagement. Een geëngageerde medewerker is geen work-a-holic. Want we weten allemaal wat er met feitelijk alle verslaafden kan gebeuren…
Geëngageerde medewerkers zetten dat stapje meer als het erop aankomt. Zijn als van nature een ambassadeur voor uw organisatie. Innoveren waar het kan, nemen initiatief en verantwoordelijkheid. Ze zetten door en zijn meer dan een tevreden collega!

Deze werken hard(er) en met plezier. Daar is-ie weer: werkplezier/werkgeluk! En u kent mijn motto: “Iedereen Fluitend Aan Het Werk”!

Geplaatst in HR varia door Raymond van Hensbergen op 20 december 2016

Reacties op Werkplezier - het blijft werk

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie