Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Analyse van opleiding edelen in middeleeuwen

Opleiding is een interessant onderwerp om te onderzoeken, als je welvaart wilt verklaren. Tenminste, dat dachten enkele Engelse onderzoekers, die de opleiding van 17e eeuwse zonen van edelen hebben onderzocht. De edelen waren in die tijd de bevolkingsgroep die veel vrijheid hadden in hoe ze hun kinderen (vooral zonen, toen) op wilden leiden. Dus het zou interessant zijn om te analyseren hoe zij inschatten dat hun kinderen de beste kansen maakten. Hieronder treft u een korte samenvatting. De (vrij uitgebreide) introductie is te lezen op de London school of economics website, daar staat ook de paper (35 pagina's) die het resultaat is van het onderzoek.

Oudste zonen zijn opvolgers, jongere zonen...
De oudste zonen waren de opvolgers van de edelen en moesten dus opgeleid worden om hun vader op te volgen. De oudste zonen gingen dus vaak naar de universiteit, of naar het hof, om te leren hoe ze goed landerijen konden besturen, of deel konden nemen aan de huishouding aan het hof. Hoe later de zonen in de volgorde van opvolging kwamen, hoe groter de kans werd dat ze iets in de economie (als koopman) gingen doen. Dit in tegenstelling tot de gewoonlijke opvatting dat ze rechten gingen studeren, of bij de kerk of het leger gingen.

Een 17e eeuwse Nederlander. Mooi kostuum, niet? Plaatje dankzij costumes.org

Meer getallen
De paper komt vervolgens met een enorme set van getallen, vooral leuk voor de liefhebber. Zelf vond ik interessant hoe de gemiddelde leeftijd waarop jongens in de leer gingen na verloop van tijd lager lijkt te worden: voor zonen geboren tussen 1600 en 1625 was het 17,9 jaar, voor zonen tussen 1650 en 1675 was het 16,5 jaar. De leeftijden verschillen dus niet zoveel van de studenten van tegenwoordig.

Conclusies
Een van de leukste conclusies is dat het in de leer gaan in Londen van de jongemannen als een van de belangrijkste manieren werd gezien om verder te komen in het leven. Wat we dus eigenlijk concluderen is dat de mensen die de grootste vrijheid hadden om hun zonen een bepaalde richting op te sturen, er voor kozen om de zonen die niet al een logische richting hadden (opvolging), op te laten leiden in een bepaald vakgebied. Een op de zeven van de zonen die opgeleid werden (wat weer een op de drie was), ging bij iemand in de leer. En hoe lager zonen in volgorde van oplvolging zaten, hoe groter de kans was dat ze in de leer gingen (in tegenstelling tot naar het hof, of studeren).

De tabellen (voor de liefhebber) zijn te vinden in voornoemde paper.

Geplaatst in Talent & Leadership Development door Chris Stapper op 27 oktober 2011

Reacties op Analyse van opleiding edelen in middeleeuwen

op 15 december 2015 16:44

Plaats zelf een reactie