Human Resources en het belang van transparantie

23/02/2017 Leestijd: 3 minuten

‘De meeste HR-afdelingen die ik ken zijn vooral star en lijken vooral zichzelf te dienen’.

Als HR Professional heb ik in de achterliggende jaren aan diverse organisaties een bijdrage mogen leveren. Organisaties in verschillende branches en met verschillende culturen. Organisaties die 1 grote gemene deler hebben: het beeld dat er is van de afdeling HR. Een beeld dat van de afdeling HR een op zichzelf staande afdeling maakt, waarvan je als business vaker last dan gemak hebt. ‘Wij van HR” lijken een eiland te midden in de organisatie.

Vorige week las ik een artikel ‘Would somebody please kill the HR business partner?
Een artikel waarin HR wordt opgeroepen tot meer bewustwording. Bewustwording van het strategische karakter van HR. Een bewustwording die wat mij betreft uitgebreid mag worden naar ons als onderdeel van het grotere geheel. Wij behoren tot diezelfde organisatie als onze interne klant. Een business waar wij partner voor zijn. Een business, waar wij onderdeel van uit maken. En dat betekent dat wij onze identiteit helder moeten hebben. Wie zijn wij? Waartoe zijn wij?

In de tijd waarin de arbeidsmarkt schaarste gaat vertonen en nieuwe generaties de arbeidsmarkt opkomen worden ‘binden’ en ‘verbinden’ belangrijke factoren. Factoren die m.i. , die bij uitstek thuishoren op tafel bij HR.

Wij zijn de specialisten die, met wet- en regelgeving als kaders, mensen en organisaties met elkaar kunnen verbinden. Wij bezitten de kennis om doelstellingen van organisatie en medewerkers samen te voegen tot nieuwe, gedeelde doelstellingen. Wij zijn bij uitstek de professionals die de kracht van individuen kunnen matchen met dat wat de organisatie nodig heeft.

Proces- en datagericht werken via Lean en Agile, met behulp van HR Analytics zijn daarbij niet het doel, maar instrumenten om ons doel te bereiken. Hetzelfde geldt voor de inrichting van ondersteunende services. Geen doel op zich, maar slechts bedoeld om onze HR core business beter te kunnen uitvoeren. Onze core business; het verbinden van mens en organisatie door talent op de meest efficiente en zingevende wijze te benutten en in te zetten.

Om dit te kunnen doen, hebben we naast een stevig en gedeeld zelfbeeld, ook kennis nodig van de business. In mijn rol als bedrijfscoach ben ik verbonden aan een hogeschool waar jonge mensen worden opgeleid tot de nieuwe generatie HR professionals, via competentiegericht onderwijs. Tot mijn verbazing komt ‘klantgerichtheid’ niet voor in de benodigde competenties. Het is juist die competentie die ik zo enorm belangrijk voor ons vakgebied vind. HR heeft slechts bestaansrecht door onze interne klant. Wat wil die klant? Wat heeft onze klant nodig om zijn strategie op een winstgevende manier ten uitvoer te brengen? Hoe kunnen wij ‘meedenken’? En zou meer inzicht in de kennis en kunde van HR bij onze klant wellicht kunnen leiden tot een andere vraag?

De meeste relaties zijn gebaseerd op vertrouwen. Ook die relatie met onze interne klant. Vertrouwen En vertrouwen creëer je door zichtbaarheid en transparantie. Vertrouwen zorgt voor verbinding. Dat betekent iets voor onze aanwezigheid in de organisatie. Dat betekent iets voor ons vermogen om relaties te leggen en te onderhouden. Dat betekent iets voor de mate waarin wij een sfeer van openheid kunnen creëren. Dat vraagt om zichtbaarheid van HR. Dat vraagt om zichtbaarheid van onszelf.

0 reactie(s) op “Human Resources en het belang van transparantie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.