Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Waar ben jij trots op?

Een paar weken geleden, ik stond ’s avonds mijn tanden te poetsen, toen mijn dochter naar boven kwam. Ze vertelde mij dat ze voor economie op een 3,7 stond. Maar ze had een extra proefwerk gemaakt, omdat het ze het mocht inhalen. Hier had ze een 6,4 voor, waardoor ze nu gemiddeld op een 4,7 stond.

Ik had op dat moment kunnen zeggen, met dat cijfer zak je nog steeds. Maar dat deed ik niet. Want ze was wel een punt gestegen en als ze dat nog een keer doet dan heeft ze een zes. En dan heeft ze het binnen. Zij ging met deze gedachte zo trots als een pauw slapen.

Je kinderen, de mensen om je heen, je werknemers kunnen pas trots zijn als jij dat bent.

Als iemand vraagt hoe het gaat op je werk of de dingen waar je mee bezig bent, dan zijn we allemaal zo gewend om te vertellen wat er allemaal fout gaat of wat beter moet. Het lijkt alsof we niet weten hoe we moeten zeggen dat we trots zijn op wat we doen. Want zeg nou zelf waar ben jij trots op? En dan bedoel ik ook echt waar ben JIJ trots op. Oké, ik ben echt wel trots op mijn kinderen. Maar als iemand mij vraagt waar IK trots op ben, dan vertel ik toch hele andere dingen.

En dat hoeven echt geen grote dingen te zijn, zoals een megaproject of een superdeal met een klant. Helemaal niet juist. Als iemand vertelt dat hij die ochtend uit bed is gekomen, dan is dat een hele prestatie als hij de maanden daarvoor zwaar depressief is geweest. Dat is dan toch super als je dat voor elkaar krijgt? Dat vind ik nou echt gave dingen om trots op te zijn.

Ik hoor wel eens managers zeggen dat hun medewerkers trots moeten worden. En dan het liefst van de ene op de andere dag. Maar, zo werkt het niet. De medewerkers van een bedrijf worden pas trots als hun managers dat zijn. Dat begint met aandacht en een positieve blik naar het bedrijf en de medewerkers.

Dus je zegt niet tijdens een beoordelingsgesprek of een andere afspraak wat beter moet. Nee, je vraagt de ander wat de afgelopen tijd goed ging. Waar je gesprekspartner energie van kreeg, zeg maar. En dan vraag je hoe je ervoor kunt zorgen dat dit vaker gebeurt. Dat zorgt ervoor dat mensen trots worden en trots zijn om voor het bedrijf te werken.

Ik krijg er al energie van als ik eraan denk dat we zo onze bedrijven runnen. En dan hoef je natuurlijk niet altijd super positief te zijn, iedereen heeft wel eens rotweek. Maar zet dan wel aan het einde van de week een doos gevulde koeken neer en zeg dat je een rotweek hebt gehad. Dan is iedereen de sores zo weer vergeten.

En nu weer terug naar jou. Waar ben JIJ trots op? En neem je voor om vandaag tegen minstens één iemand te zeggen dat je trots bent op diegene en waarom je dat bent.

Geplaatst in Happiness at work door Jolanda van Tol op 31 maart 2017

Reacties op Waar ben jij trots op?

Folkert Kooijman op 3 april 2017 09:44

Fantastisch om jouw positieve blog te lezen Jolanda! Wat leuk en knap dat je je zo focust op positieve dingen in het leven.
Ik ga je tip vandaag in uitvoering brengen!

Carola Spruit op 3 april 2017 13:22

Hi Jolanda, leuk om je blog te lezen. Ik sta er zelf ook wel zo positief in, maar voor veel mensen is dat lastig. Men kijkt toch altijd naar wat er nog beter kan, terwijl er vaak al heel veel heel goed gaat. Vanuit onze eigen Academy bij Valtech organiseren wij voor teams de training 'Trots', waarin we proberen om teams wat handvatten mee te geven om ook echt trots te zijn op wat er gepresteerd wordt.

Plaats zelf een reactie