Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Heb je even voor me?

Het moment dat een medewerker van je de vraag stelt: “Heb je even voor me?”. Dat moment. In deze tijden levert dat al snel een knoop in je maag op. Zeker als het een iemand betreft uit je kernteam. Deze beroemde vraag is namelijk vaak een inleiding van een opzegging. Au!

Als werkgever wil je niet je (beste) medewerker verliezen. Je wilt niet dat kennis en ervaring de deur uitwandelt en als het tegenzit je concurrent gaat versterken. Niets menselijks is ons vreemd. Het is echter wel de trend van nu: uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse medewerkers wil wisselen van werkgever. Daar schuilt uiteraard een gevaar in. Zeker als het een omgeving betreft met kenniswerkers. Vaardigheden kun je nog wel opnieuw binnenhalen, maar kennis moeten nieuwe medewerkers vaak helemaal opnieuw opdoen. Als er iemand weggaat, doe je eigenlijk steeds een stapje achteruit, voordat je weer een stapje vooruit kan gaan. Je raakt steeds opnieuw een stukje bedrijfsgeheugen kwijt. Dat vraagt tijd om opnieuw te worden opgebouwd.

Hoe behoud je de kennis is dan de vraag. Pak deze vraag strategisch aan. Hang het niet enkel op aan de mensen zelf, zoals we vooral gewend zijn te doen. Maar denk eens aan het maken van een risicoanalyse van bepaalde mensen die cruciale informatie hebben. En als je de sleutelfiguren hebt geïdentificeerd die écht veel kennis hebben, organiseer dan sessies voor kennisdeling. Dat kan heel informeel, maar doe het wel.

Daarnaast is er tegenwoordig veel aandacht voor onboarding. Maar hoe zit het met offboarding? Ook dát is belangrijk om zorgvuldig te doen! Vraag jezelf af: welke kennis neemt iemand mee, en hoe kan ik die overdracht goed organiseren?

Tot slot: veel kennis zit momenteel in Word-documentjes en mailboxen. Maar hoe duurzaam is dat? Als iemand weggaat, ben je die kennis vaak gewoon kwijt. Zorg ervoor dat je goede software aanschaft waar die informatie gewoon op blíjft staan, ook wanneer iemand weggaat.

Voorkom de knoop in je maag door nu al in actie te komen en de kennisdeling te organiseren. Want, die opzegmomenten zullen komen. Aan de andere kant kun je ook een appel doen op het commitment van de medewerker door dit bespreekbaar te maken. Kortom, wees niet reactief en vraag zelf eens aan je medewerker: heb je even voor me?

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Olof Frankfort op 7 juni 2017

Reacties op Heb je even voor me?

Carola op 7 juni 2017 10:36

Hi Olof, leuk geschreven! Echter, ik hoop dat er ook managers zijn waar de vraag "heb je even?" aan wordt gesteld, voor tal van andere redenen (zit niet lekker in mijn vel, heb problemen met mijn klant, etc...). Alleen dan is het risico dat de "heb je even?" vraag betekent dat iemand gaat opzeggen een stuk kleiner is. Een van de belangrijkste redenen om te vertrekken bij een organisatie is namelijk de manager. Dus helemaal eens met het belang van kennisdelen, maar als manager is het ook van belang om naar je eigen gedrag en houding te kijken, om zoveel mogelijk te voorkomen dat je deze vraag krijgt.

Olof op 7 juni 2017 10:55

Hi Carola,
Dank voor je compliment. Je trekt het onderwerp breder. Met deze blog wilde ik 'enkel' aandacht vestigen op het fenomeen kennis delen dan wel behouden. Het vertrek van een medewerker kan vele redenen hebben, een belangrijke - en vaak onderschatte - reden is de manager zelf inderdaad. Een goed manager krijgt echter de vraag 'heb je even voor me' met dergelijke lading niet. Een goede manager laat zich niet verrassen!

Annemarie Lootsma op 7 juni 2017 15:51

Hi Olof, ik zou kennismanagement opnemen in het performance management systeem en/of in je strategisch opleidingsbeleid. Ben dat toevallig nu aan het uitwerken voor opdrachtgever.

Groeten,
Annemarie

koos op 9 juni 2017 20:02

Prima aandachtspunt en met schrijver en reageerders eens. Er is echter ook een categorie die jong is en veel kennis heeft die hij of zij op een andere plaats wil uittesten, goede manager of niet. Wat dan belangrijk is, is om de verhouding goed te houden en aan te geven dat hij/zij altijd in de toekomst, als het weer gaat kriebelen, eerst even jou te bellen. Je hebt dan een extra ervaren kracht in huis die ook in de keuken van een ander bedrijf heeft gekeken. En zoiets gebeurt, mits men het goed naar de zin heeft, echt vaak.

Plaats zelf een reactie