Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

HR neemt ‘domme vragen’ wél serieus

Onlangs zat ik gezellig te eten op een terras in Vlissingen. Wij waren te gast bij ontzettend aardige mensen met veel kennis over Zeeland in het algemeen en Vlissingen in het bijzonder. Recht voor ons de twee bekende kanonnen, boven ons het standbeeld van Michiel de Ruyter en naast ons de haven. Daar liggen drie Pilots, van die prachtige snelle boten die steeds uitvaren om de loods aan boord te brengen op de vele gigantische schepen die over de Westerschelde van en naar Antwerpen gaan. 

HR neemt de 'domme vragen' wél serieus

Gespreksstof genoeg en heel veel geleerd. Zeeland loopt leeg, de grote scheepsbouwers zijn verdwenen, er is nooit iets voor in de plaats gekomen en daardoor verdwijnt de jeugd en slaat de veroudering toe. De bijstandsuitkeringen nemen toe tot twee keer zoveel dan gemiddeld in Nederland.

De vragen die je dan kunt stellen zijn wellicht open deuren. ‘Wat doet Zeeland er zelf aan? Wordt het niet tijd voor bijvoorbeeld het binnenhalen van grote schone moderne bedrijven, meer toespitsen op wintertoerisme, een landschapsaanpassing zodat het in de winter niet zo kaal is en dat soort dingen. Alles hetzelfde houden kan natuurlijk (en heeft ook wel wat) maar dan moet je de gevolgen dragen.

Het continu uitvaren van de pilots om loodsen op- en af te halen bracht me op de vraag of dat geen uitstervend beroep was. Dat zou toch ook geautomatiseerd kunnen worden? In eerste instantie bijvoorbeeld vanuit een centraal punt zoals verkeerleiders bij vliegvelden, later volledig geautomatiseerd via een soort van ‘Tesla loodscomputer’.
Het antwoord was duidelijk: ‘ nee, dat zal nooit gebeuren want door die vele meters verschil tussen eb en vloed veranderen de zandbanken steeds’. Op mijn vraag wie dat dan vaststelt kreeg ik als antwoord: ‘Rijkswaterstaat-achtigen’. ‘Maar, vroeg ik, als die het dan weten kunnen ze dat toch ook aan de computer doorgeven die alles direct aanpast?’ Nee, zo simpel was het niet. Gaat niet gebeuren.

Nu heb ik niet zoveel verstand van Zeeland en ook niet van loodsen en zeker niet van de Westerschelde maar de koppeling naar een bedrijf dat langzaam ten onder gaat kwam in me op.

Een bedrijf waar alles hetzelfde blijft wordt onaantrekkelijk om te werken waardoor de jeugd liever vertrekt naar echte uitdagingen. Een bedrijf dat niet vooruit kijkt gaat achter lopen en verliest het van de vooruitstrevende concurrent. Niet nadenken over de toekomst van het loodswezen, al is het maar dromend, heeft mogelijk een onverwacht negatief gevolg voor de werkgelegenheid in de toekomst.

Ik stelde wellicht verkeerde en misschien zelfs domme vragen. Maar juist die zijn nodig. Als men op deze vragen geen echt antwoord kan geven is dat stof tot nadenken. Elk bedrijf heeft van die mensen rondlopen in alle functies. En de HR AFDELING hoort die mensen te kennen en moeten die vragen op de juiste plek leggen want helaas heeft niet elke werknemer de kans die overal te spuien.

WAAROM HR? Omdat de Directie of de Raad van Bestuur zich vooral bezig moet houden om aandeelhouders tevreden te stellen (voorbeelden genoeg), omdat ze de managers achter de broek zitten om de gestelde doelen te halen en omdat de managers dat weer aan de medewerkers opleggen.

Maar elk bedrijf heeft mensen die ‘domme’ vragen stellen nodig. Vaak zijn dat de briljantere medewerkers op hun eigen terrein, soms eigenwijs, brutaal, maar wel slim genoeg om je met een mond vol tanden te laten staan.

Ineens dacht ik terug aan het grote tellen (inventariseren van de voorraad) aan het einde van het jaar in de jaren 80. Duizenden artikelen tellen, dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw en ook in de avonden (hetgeen ten koste ging van de kwaliteit).

Enkele ‘domme’ vragen van een medewerker: ‘waarom doe je niet elke dag een beetje en waarom tel je tussendoor niet als het vak leeg of bijna leeg is want de computer kan daarop toch wel worden aangepast ?’ Het antwoord bleef uit, de domme vraag werd briljant en het jaarlijkse tellen was afgelopen. Roulerend tellen was ingevoerd.

Die ‘domme’ vraag werd gesteld aan HR en die speelde de vraag door naar de juiste persoon. Want HR wordt serieus genomen!

Geplaatst in HR varia door Koos den Dunnen op 22 augustus 2017

Reacties op HR neemt ‘domme vragen’ wél serieus

Karima op 31 augustus 2017 08:27

Dag Koos,

Inderdaad, HR moet vragen op waarde schatten! Dit doet me denken aan mijn nlp training, iedere handeling heeft een positieve bedoeling. Als je weet waarom iemand iets vraagt ben je al twéé stappen verder.

Plaats zelf een reactie