5 valkuilen van online leren

10/10/2017 Leestijd: 3 minuten

De 5 valkuilen van online leren, plaatje

Sinds eind 1999 de term e-learning geïntroduceerd werd, zijn de verwachtingen van online leren altijd hoog geweest. De opleidingswereld zou compleet veranderen en met de introductie van elk nieuw systeem of tool wordt deze belofte weer herhaald. Toch voldoet online leren nog regelmatig niet aan de verwachtingen. Wat zijn de belangrijkste valkuilen? In dit blog zet ik ze op een rij.

  1. Informatiedump

Zeker in de beginjaren, maar ik zie het nog steeds, werd de inhoud van klassikale opleidingen en informatiemappen in een e-learning gestort. De inhoud werd in brokken verdeeld over de schermen en de e-learning geïntroduceerd. Veel deelnemers hebben door deze eerste ervaringen geen positief beeld gekregen van de mogelijkheden van e-learning. Eindeloze, saaie leesteksten die alleen onderbroken worden door de knop ‘volgende’.

  1. Verplichte kost

Steeds meer organisaties worden met compliance-eisen geconfronteerd en e-learning lijkt daar dan de ideale oplossing voor. Je stopt de verplichte inhoud in een e-learning module, stelt een aantal testvragen en kunt de voortgang goed monitoren via het leermanagement systeem. Vanuit management oogpunt een praktische oplossing. Vanuit leren & ontwikkelen plaats ik wat kritische vragen. Wat onthouden de deelnemers nu daadwerkelijk van deze periodieke exercitie? Doel bereikt of slaan de deelnemers zich met een zucht zo snel mogelijk door de verplichte materie heen?

  1. Goedkoop alternatief

Online leren levert kostenvoordeel op als het gaat om reis, verblijf en trainerskosten. Tijdens de crisis was dit een belangrijk argument om de inzet van e-learning te vergroten. Het bouwen van een goede, interactieve online module die aansluit bij de praktijk vraagt vaak hoge initiële investeringen die pas op de lange termijn kostenvoordelen opleveren. Als er gekozen wordt voor een goedkope, uitgeklede vorm met weinig interactie en slechte contentselectie doet dat de kwaliteit van de module en het enthousiasme over e-learning geen goed.

  1. Techniek paniek

‘Ik kan niet inloggen’, ‘Mijn geluid werkt niet’, ‘Waar vind ik de module?’ De snelle ontwikkeling van tools en technologie maakt het speelveld van online leren best ingewikkeld. Er komen steeds meer leermanagement systemen, online tools en apps bij, die enthousiast aangeschaft worden. Als HRD-er kan je misschien het overzicht wel hebben, maar menig deelnemer ziet door de bomen het bos niet meer. Dit kost veel tijd en frustratie bij alle partijen.

  1. Gratis webinar

Je wordt er momenteel mee overspoeld. Iedere trainer, coach of ondernemer organiseert tegenwoordig een gratis webinar. In het begin was ik blij met deze ontwikkeling die webinars bekend maakt bij een groter publiek. Helaas zijn deze webinars meestal gericht op marketing en is mijn enthousiasme behoorlijk afgenomen. Veel webinars komen niet verder dan een verkooppraatje met een flinterdunne inhoud. Eerst bleef ik vanuit nieuwsgierigheid nog wel even kijken, maar nu haak ik steeds vaker af tijdens het eerste kwartier en ik ben hier niet alleen in.

In welke valkuil is jouw organisatie weleens gestapt?
Kan het ook anders? Ja, in mijn volgende blogs ga ik in op de succesfactoren voor online leren.

0 reactie(s) op “5 valkuilen van online leren”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.