Meer, meer, meer: generatie Y en hun arbeidsvoorwaarden

24/10/2017 Leestijd: 2 minuten

De artikelen schieten als digitale confetti over je 14 inch laptopscherm: Generatie Y, onze millenials, willen meer dan een hoog salaris. Meer, of vinden ze een hoog salaris helemaal niet belangrijk? Dat is mij nogal onduidelijk. In sommige gevallen lees je dat een hoog salaris er niet toe doet: de guppies binnen onze organisaties willen een substantiele bijdrage leveren aan de samenleving, weg commerciele gedachte. Ze willen werk dat zinvol is. En vergeet flexibiliteit niet; geen 9 tot 5 baantje waar een leidinggevende ’s ochtends een takenlijstje voor ze heeft klaar liggen.

Generatie Y en hun arbeidsvoorwaarden, willen ze meer, meer, meer?

Ik vraag me dan toch af: hoe komt het dat ik als HR professional regelmatig deze slimme young professionals hoor roepen “meer, meer, meer” en dat functietitels oh zo belangrijk zijn? Want, als je substantieel een bijdrage wil leveren aan de samenleving, autonomie en vrijheid de meest belangrijke arbeidsvoorwaarden zijn, maakt het dan uit dat je € 100 per maand meer krijgt of “manager” heet? Voor wie doen zij dat dan?

Het lijkt erop dat deze generatie zich kan verschuilen achter diezelfde samenleving waar zij een bijdrage aan willen leveren; de samenleving kijkt tegen je op als je in een groot huis woont of een dure auto rijdt, en blijkbaar is dat dus wel belangrijk. Maar als je nou zo graag invloed wil uitoefenen is mijn uitnodiging: doe dat dan ook! Laat zien dat je inderdaad niet om dat hoge salaris, die dure leaseauto en die fancy functietitel geeft. Heb het tijdens je beoordelingsgesprek eens niet over je salaris (alleen als je salaris wilt inleveren), wees dankbaar voor wat je van je baas krijgt en heb het over je autonomie en cirkel van invloed binnen je rol, of je nu manager heet of niet. Wedden dat je met een goed gevoel en het gevoel dat je echt een bijdrage hebt geleverd, het gesprek uitloopt?

0 reactie(s) op “Meer, meer, meer: generatie Y en hun arbeidsvoorwaarden”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.