Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Arbeidsmarktcommunicatie

Wat doet uw organisatie (en uzelf) aan arbeidscommunicatie? Op welke wijze wordt arbeidscommunicatie opgenomen in het Communicatieplan en de algemene marketing van uw organisatie? Waar in uw organisatie ligt de verantwoordelijkheid van Arbeidsmarktcommunicatie? Is dat recruitment, HR, de lijn, de top? Wie bewaakt de resultaten van uw arbeidsmarktcommunicatie? Werkt uw organisatie met Referral Recruitment?

HR Personeel gezocht

Indien u deze vragen vlot en concreet kunt beantwoorden, bent u zich vanuit uw organisatie bewust van het belang van arbeidsmarktcommunicatie en heeft u wellicht ondertussen ook de ongetwijfeld positieve effecten ervan gezien op de resultaten van Recruitment.

Indien u deze vragen echter onbeantwoord laat, is het goed om u te gaan afvragen wat bewustere omgang met arbeidsmarktcommunicatie voor uw organisatie zal doen en hoe u dit binnen uw organisatie kunt inbedden. De arbeidsmarkt is aan het veranderen; organisaties veranderen intern; ons arbeidspotentieel verandert. De grote vlucht van Social Media maakt uw doelgroep snel bereikbaar. Belangrijk is dan wel te weten wat die doelgroep dan precies is en welke Social Media (of welk Social Medium) is relevant voor deze doelgroep? En hoe presenteert uw organisatie zich binnen de Social Media?

Goed om hierover na te denken en stappen in te zetten, want voor u het weet wordt u ingehaald door de ontwikkelingen (en die gaan snel!) en loopt u een achterstand op die niet meer is in te halen. Met alle vervelende gevolgen van dien.

 

Plaatje dankzij VVrolde.nl

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Saskia van Diemen op 25 mei 2012

Reacties op Arbeidsmarktcommunicatie

Jeroen op 15 december 2015 16:44

Ik mis alleen nog een vraag over de context: wat voor soort organisatie heb je? Want sommige grote organisaties hoeven niet eens hun best te doen om te werven (Google), terwijl anderen er hard aan moeten trekken. Dat is afhankelijk van de markt waarin je opereert en je merk.

Verder vind ik het goede vragen. Ik hoop dat we snel in een periode komen waarin arbeidsmarktcommunicatie vaker genoemd wordt dan de economie.

Saskia van Diemen op 15 december 2015 16:44

Beste Jeroen,

Bedankt voor je reactie. En voor je compliment.

Goede aanvulling; levert me meteen inspiratie op voor nieuwe blogs. Want over het soort organisatie en over de toekomst van arbeidsmarktcommunicatie kunnen we nog veel meer schrijven, nietwaar!?

Ik ben het overigens geheel met je eens; van mij mag ook arbeidsmarktcommunciatie weer belangrijker worden dan de economie. Hoewel het natuurlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden blijft...

Plaats zelf een reactie