Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Expand blogger of lezer: geen zin in discussie (kan bijna niet) of lui (zal toch niet waar zijn?)

Al vele malen heb ik u uitgedaagd om ergens op te reageren, om samen tot verbeteringen of veranderingen te komen. Dat kan natuurlijk aan mijn blogs liggen, dat is uiteraard mijn uitgangspunt. Maar al klikkend zie ik weinig tot geen reacties op de vele andere blogs. Ook als ik reageer op een blog ontstaat daar zelden een discussie uit. En discussie, het niet met elkaar eens zijn, daar wordt de wereld, zeker de HR wereld, echt beter van zou je zeggen.

Als er op de blogs geen reacties komen en op de reacties geen tegenreacties dan moeten we onszelf afvragen: ‘waarom schrijft men een blog?’ Gewoon, tikken en versturen, klaar, alsof het facebook is?

Nog erger: als je wel een blog schrijft en niet reageert op andere blogs of zelfs niet op reacties van je eigen blog, hoe gaat dat dan op het werk? Gewoon maar doen wat wordt gezegd? Lijkt me niet goed voor een echte HR specialist met kennis van het personeel. Het antwoord kan natuurlijk zijn: ‘OK, deze informatie neem ik mee binnen mijn werk’. Dat zou kunnen. Maar zelfs dat lees ik zelden in de reacties.

Zijn alle blogs volledig of maakt dat ons helemaal niet uit?
Er zijn natuurlijk veel blogs met juridische en technische informatie, die zijn daar erg geschikt voor, maar zijn die blogs dan altijd volledig? Ontstaat er nooit een vraag tijdens het lezen? En weer een nieuwe uitleg van de schrijver met reacties daarop? Is alles gewoon waar wat er staat? Of laten we elkaar gewoon kletsen?
Ik denk dat elke Expand blogger ‘De Correspondent’ wel kent. Daar wordt veelvuldig gebruik gemaakt van opmerkingen, vragen aan de schrijver, andere inzichten gegeven etc. Dan kan een lezer van mening veranderen. Waarom doet de Expand blogger dat niet?

Mogelijke redenen?
Zien HRM-ers niet dat de waarde van een blog of artikel voor een groot deel in de discussie ligt? Waarom zouden we niet op elkaar reageren? Dan kunnen we nog iets van elkaar leren en dat is nog veel mooier dan alleen een tekst presenteren?

Oordeel mogelijke nieuwe werkgever of opdrachtgever?
Een goede HR manager wordt nieuwsgierig. Alvorens een bloggende zzp’er, een bedrijf of een blogs-schrijvende werkzoekende uit te nodigen raadpleegt hij/zij natuurlijk de blogs. Zou u ook doen toch?

En waar het dan om gaat is niet alleen de inhoud van de blogs zelf maar vooral de discussie die wordt veroorzaakt, de reacties die men losmaakt, de vragen die de blogger om de oren krijgt en de reacties daarop. Alleen daaraan kun je zien hoe de blogger in elkaar steekt en of deze persoon past binnen de cultuur van het betreffende bedrijf. Als je dan wordt aangenomen of ingehuurd dan is de kans op succes veel groter.
Beste Expand blogger: u doet uzelf te kort, probeer eens in discussie te gaan, gewoon zaken van alle kanten (laten) bekijken en dan komen tot een eindoordeel. Daar heeft uw bedrijf wat aan.

Expand Correspondent?
Laten we toe gaan werken naar een soort van Expand Correspondent en onderwerpen uitdiepen. Laat toekomstige werkgevers en opdrachtgevers zien wat u in huis hebt. Zegt u ja dan kunnen we Chris Stapper vragen of hij alle reacties op alle blogs steeds aan ons allen bekend maakt zodat we echt aan het werk kunnen om het HR vak weer glans te geven.

En natuurlijk (mag nog net) de beste wensen voor 2018 toegewenst.

Geplaatst in Expand door Koos den Dunnen op 25 januari 2018

Reacties op Expand blogger of lezer: geen zin in discussie (kan bijna niet) of lui (zal toch niet waar zijn?)

Jos van Calsteren op 1 februari 2018 12:25

Da's nou lullig dat er ook op dit blog, waarin toch zó expliciet wordt uitgedaagd om te reageren, niet gereageerd wordt. Ik ben het met Koos eens dat een stevige discussie de waarde van een artikel zeker zal verhogen. Dus ik neem me in elk geval voor vaker te reageren.

Chris Stapper op 1 februari 2018 21:20

Dank dat je reageert Jos! Inderdaad is het vreemd dat we doorgaans zo weinig reacties zien. Terwijl er echt genoeg over HR te zeggen valt.

Misschien heeft het te maken met dat we teveel prikkels binnen krijgen en niet meer in de 'reageermodus' komen?

Jeroen op 6 maart 2018 14:33

Hi Koos,

Goed onderwerp!
Ik mis ook heel erg de discussie online, op HR gebied. Mijn collega recruiters doen nog wel eens hun mond open, maar de 'echte HRM-er' hoor ik nauwelijks. Recruitment is misschien het meer extraverte deel van HR?
Denk jij dat dit te maken heeft met de trend dat we in de hele maatschappij minder naar elkaar lijken te luisteren? Of zou dit in andere vakgebieden, bv chemie en logistiek echt anders zijn?

Koos den Dunnen op 6 maart 2018 16:03

Inmiddels denk ik dat niet meer Jeroen. Ik heb eens stevig rondgevraagd en heb vastgesteld dat de betrokkenheid tussen bedrijf en medewerkers eigenlijk weg is. Gewoon de tijd waarin we leven denk ik. Het gaat er dus niet meer om dat je eens lekker met leuke plannen komt en die met collega's en elders doorspreekt om zo het bedrijf vooruit te helpen. Het gaat om baanbehoud, salaris en dus doen wat de baas zegt. Discussie over onderwerpen heeft daarmee eigenlijk geen zin meer want de ruimte ontbreekt.

Wat mij is opgevallen is dat mensen in bedrijven luisterende en uitvoerende medewerkers zijn maar ook dat men elkaar onderling als een nummer beschouwt. Daarmee mist een bedrijf innovatief vermogen op grote schaal (dat is aan technici en managers) en daarmee is de betrokkenheid vaak ver te zoeken.

Ik weet niet of het slecht is of goed, vroeger was niet alles beter, zeker niet, maar er was wel saamhorigheid. Dat verdwijnt waardoor je altijd alleen staat. Misschien wel een reden voor die explosie aan burn outs?

Bedrijven losten veel problemen op voor medewerkers waardoor die door het vuur gingen voor het bedrijf. Goede ideeën, daar werd wat mee gedaan.

Klein voorbeeld in het kort, zus overleden in Canada (20 jaar geleden), vliegreis met hele familie lukte niet, alles vol, bedrijf regelde het via de eigen kanalen, hoefde geen dankjewel te zeggen, was normaal.

Ander voorbeeld: medewerker overleden, geen geld, vrouw bleef achter, begrafenis geregeld door bedrijf, vrouw geholpen.

Nog een voorbeeld: winst werd apart gezet in goede jaren, tijdens crisis (die er regelmatig is en was) kon daarmee toch een dertiende maand worden uitgekeerd.. Nu gaat dat geld naar aandeelhouders, anders verkopen ze de tent. Bij zulke bedrijven ging liet je trots tijdens open dagen aan je familie zien etc.

Ik geef geen waardeoordeel over de huidige mentaliteit maar heb vastgesteld dat de tijd is veranderd en dat de jeugd een dergelijke verbondenheid helemaal niet ziet zitten. En het is hun tijd dus dat is prima. Letterlijk werd mij herhaaldelijk gezegd: 'wij willen ons niet eens verbonden voelen, je werkt voor geld en (ook) aanzien.'

Maar daarmee is een discussie starten op dit forum onbegonnen werk en blijft het bij eenrichtingverkeer en dan kom je elkaar dus niet tegen.

Wat dan wel weer leuk is dat je via zo'n blog weer meegaat met de tijd en je aanpast en begrijpt hoe men denkt. Ik zal dan ook geen discussie meer proberen te starten want daar zit niemand op te wachten......


Chris Stapper op 7 maart 2018 09:33

Mooie voorbeelden Koos!

Doet me denken aan een boek dat ik tijdens mijn filosofiestudie las: Just Business. De strekking van het boek was dat een bedrijf geen enkele andere verplichting heeft dan waarde toevoegen voor de eigenaren. Ik vond dat altijd een heel eng standpunt. Hetzelfde zien we terug in de media, waarbij we de 'gezondheid' van een land platslaan naar de grootte en relatieve groei van de economie. Onzin! Hoe succesvol of gezond een land is moet zich uiten in gelukkige, gezonde mensen die voldoende mogelijkheden hebben om hun leven zo in te richten als ze willen, etc. Daar zitten veel meer dimensies aan dan alleen de financiële.
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor een bedrijf: financiële groei als enige streven lijkt me een heel beperkte manier van kijken naar je succes. Prachtig als de weduwe van een werknemer wordt geholpen, laten we dat meer doen.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en efficiënter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en kúnnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.