Boekbespreking Opleidingskunde

05/02/2018 Leestijd: 3 minuten

Erik Deen en Mariël Rondeel hebben het stokje overgenomen van Joseph Kessel en een waardige opvolger geschreven met deze nieuwe druk van het boek Opleidingskunde.

Algemeen

Waar de eerdere drukken bij mij een beeld van ‘erg theoretisch’ achtergelaten hebben, is deze druk verfrissend anders met veel praktijkvoorbeelden, duidelijke toelichtingen, intermezzo, schema’s en per hoofdstuk een samenvatting van de essentie. Het boek geeft een leidraad en praktijktips en behandelt ook andere benaderingen om je blik te verruimen. Het leest prettig en neemt je mee in de dagelijkse praktijk van een opleidingskundige ontwerper.

Inhoud

Hoofdstuk 1 is een praktijkverhaal over de ontwikkeling van het vakgebied opleidingskunde en is voor ervaren opleidingsprofessionals zeker een feest der herkenning van de ontwikkelingen en ervaringen in de afgelopen decennia.

In hoofdstuk 2 wordt het achtveldenmodel geïntroduceerd als leidraad voor het ontwerpen van een leertraject. Daarnaast worden ook andere ontwerpbenaderingen besproken.

In hoofdstuk 3 staat het verkennen van de vraag en leernoodzaak centraal. Elk veld uit het model wordt toegelicht en verduidelijk met een praktijkcasus Smullerette. Wat ik zelf ook handig vind is de mogelijke vragen die per veld gegeven worden en de twee andere bruikbare analysekaders (impactmap en corporate curriculum)

Hoofdstuk 4 gaat over het analyseren van de bekwaamheden in het werk. Negen analysemethoden worden toegelicht met voorbeelden en ook wordt er stilgestaan bij de bekende situatie uit de praktijk dat er weinig tijd is voor een analyse. Het stukje over bekwaamheden in plaats van leerdoelen als richtlijn voor het ontwerpproces op blz 135 is voor menig organisatie waar men nog op leerdoelen focust, het lezen waard.

Evalueren komt in hoofdstuk 5 aan bod, waarbij de vergelijking wordt getrokken tussen de vier velden uit de rechterkant van het achtveldenmodel en de 4 evaluatieniveaus van Kirkpatrick. Met overzichtelijke schema’s worden een aantal methodes toegelicht.

Hoofdstuk 6 over globaal ontwerp doorloopt de casus over supermarkt ‘De Haas’ en behandelt zo leertheorieën, leercontext (informeel en formeel leren) en leervolgorde met gedetailleerde voorbeelden. Een leuk voorbeeld in dit deel is het ontwerp-pimpampet en de tip om te reflecteren op de eigen persoonlijke voorkeuren als ontwerper. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een uitgebreid uitgewerkte casus over bouwbedrijf Troffel.

Hoofdstuk 7 Ontwikkelen van leerinterventies bestaat uit vier heel verschillende praktijkvoorbeelden en de gekozen aanpak. Elk voorbeeld wordt met een overzichtelijke samenvatting afgesloten. Het hoofdstuk wordt afgesloten met wat losse onderwerpen zoals de leercyclus van Kolb, leervoorkeuren, breinleren, verschillende types vaardigheden en talenten. Alhoewel er naar andere hoofdstukken verwezen wordt, vind ik deze keuze niet helemaal logisch. Ze hangen er een beetje los bij. En aan de andere kant zijn het wel onderwerpen die interessant zijn voor de doelgroep.

Deze druk van Opleidingskunde is onmisbaar voor iedereen die zich wil verdiepen in het ontwerpen van leerinterventies, maar zeker ook een praktisch naslagwerk voor ervaren ontwerpers. Een aanwinst in de boekenkast van iedere opleidingsprofessional.