Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

De 4 valkuilen van onboarding

Niet alleen voor sollicitanten maar ook voor werkgevers kan het sollicitatieproces best wel uitdagend zijn. Eerst is het zaak om goede sollicitanten te werven, vervolgens om een goed beeld van ze te krijgen en ten slotte om een goede onboarding te geven. Vooral dat laatste punt kost veel tijd en geduld. Een goede onboarding werpt echter wel zijn vruchten af. Werknemers zullen zich meer betrokken voelen en hierdoor beter presteren. Helaas loopt het onboarding proces niet altijd op rolletjes. In deze blog lees je de vier valkuilen van onboarding.

De onboarding beginnen op de eerste dag
Misschien zal je denken: huh, maar wanneer moet ik dan beginnen? De laatste dag? Onboarding hoort eigenlijk al te beginnen vóór de eerste dag. Het sollicitatieproces kan namelijk best een tijdje duren. Zo zitten er tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag soms best een paar weken.

Door het vuurtje brandend te houden en de werknemer echt aan je te binden, is het verstandig om te laten zien dat hij of zij welkom is. Dit kun je doen door middel van een kaartje of bos bloemen maar ook door de nieuwe werknemer uit te nodigen voor een training of evenement.

Koppelen aan een random collega
Wanneer de nieuwe werknemer moet worden ingewerkt, is het fijn als hij of zij een tijdje kan leunen op een collega. Deze kan hem of haar op sleeptouw nemen en kennis laten maken met de bedrijfscultuur. Koppel de nieuwe werknemer echter niet zomaar aan een van je personeelsleden maar denk hier goed over na. Probeer in te schatten wie dit goed zou kunnen en vraag deze persoon eerst of hij of zij dit ook wilt.

In het diepe gooien
Een veelvoorkomende valkuil is de ‘in het diepe gooien’ methode. Sommige werkgevers hebben geen tijd voor een langdurige onboarding en laten de nieuwe werknemer aan hun lot over. Waarschijnlijk komt hij of zij er wel uit door vragen te stellen en fouten te maken maar dit is natuurlijk niet ideaal.

Wanneer andere werknemers constant uit hun concentratie worden gehaald door een vraag, gaat er alsnog tijd verloren. Zorg dus voor een goede overdracht en stel een document met handleidingen op. Geef daarnaast ook duidelijk aan wat je van de werknemer verwacht en plan evaluaties in.

Een voorstelrondje doen
Werkgevers komen tegenwoordig niet meer weg met het traditionele voorstelrondje. Om nieuwe werknemers aan je te binden, is het van belang om hierin te investeren en ze te betrekken bij de organisatie. Maak dus ruimte voor de nieuweling en geef deze de eerste dagen extra aandacht. Dit kan je bijvoorbeeld doen door er even een moment van te maken tijdens de lunchpauze of een mail naar het hele bedrijf te sturen.

Heb je vragen over een goede onboarding of wil je meer informatie? Laat het ons dan weten!

Bas Klein Geltink, Sollicitego
Met jarenlange ervaring als recruiter weet Bas Klein Geltink, oprichter van Sollicitego, als geen ander waar bedrijven naar zoeken en hoe jij je als sollicitant kunt onderscheiden. Hij is altijd van mening dat je moet doen wat je gelukkig maakt. In zijn geval mensen helpen door het overdragen van zijn kennis. Met Sollicitego heeft hij het grootste trainingsbureau op het gebied van solliciteren in Nederland.

Neem ook eens een kijkje op de website: https://www.sollicitego.nl/

 

Geplaatst in HR varia door Sander Baas op 20 juli 2018

Reacties op De 4 valkuilen van onboarding

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.