Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Leiderschap & veranderingen en de waarde van de test Profile Dynamics

Leiderschap tonen tijdens verandering is vandaag de dag een grote uitdaging. Een leider wordt geacht o.a. zelfkennis, omgevingsbewustzijn en social skills te hebben en deze toe te passen.
Bij onze klanten merken we dat er veel maatschappelijke veranderingen zijn waarmee organisaties dagelijks te maken hebben. Het gaat goed met de economie, er is een groot aantal vacatures, veel HR professionals die we kennen zijn aan de slag en interimmanagers kunnen kiezen uit verschillende opdrachten. De markt is in beweging en er is werk voor zowel de oude als de jongere generaties met allemaal hun eigen kwaliteiten, drijfveren en waarden van waaruit ze handelen en leven.

Deze ontwikkeling betekent dat organisaties niet alleen maar gericht kunnen zijn op groei en winst maar ook moeten nadenken over het stimuleren van ondernemerschap, de stijl van leidinggeven en het promoten van ‘het regie pakken’ in je loopbaan. Organisaties worden gedwongen om meer voor de werknemers te doen, zoals meer bewust bezig zijn met het innoveren van recruitment, het inrichten van talentmanagement en meer focus op performance en leiderschapsontwikkeling.

Naast de maatschappelijke druk, verwachten werknemers en zeker jonge talenten steeds meer van hun werkgever. Het zelf inrichten van rollen (job crafting), de nadruk op autonomie en aandacht voor werkgeluk wordt steeds belangrijker. Om mensen te behouden zien we nu een trend om als organisatie te blijven werken aan het vergroten van het zelfinzicht en de bewustwording als leider. Het managen van veranderingen vraagt het kennen van je plussen en minnen en het begrijpen van je gedrag en het effect ervan op anderen. Effectieve leiders zijn in staat meerdere leiderschapsstijlen in te zetten en kunnen uitstekend omgaan met de diversiteit in leeftijden, culturen en opleidingsniveau. Leidinggeven blijft een grote uitdaging in tijden van snelle veranderingen, grote dynamiek en globalisering.
Wij merken dat bij veel van onze relaties de volgende vragen aan leidinggevenden worden gesteld:
- Wat drijft jou als leider?
- Waar krijg je energie van?
- Wat wekt weerstand op?
- Wat voor impact heeft jouw stijl van leidinggeven op medewerkers?
- Ben je een people manager of ben je vooral gericht op resultaten?

Maar ook vragen met betrekking tot de organisatie:
- Hoe staat jouw organisatie ervoor?
- Ben je tevreden met de bedrijfscultuur of wil je deze veranderen?
- Vanuit welke visie werken de mensen en wordt deze collectief gedeeld?

Het is belangrijk dat je als leider weet wat er speelt binnen jouw organisatie en wat de richting is van het bedrijf, maar ook voor werknemers is dit belangrijk. Zo kun je steeds zelf de regie houden over je carrière en als leidinggevende alert en gepast reageren op vragen die op je af komen. Wanneer jij je laat opjagen en doet wat ‘zou moeten’ terwijl het totaal niet bij jou past als persoon, als leider of bij de dynamiek in je team, zul je vaak geen gewenste bijdrage kunnen leveren.
Het gebruiken van bijvoorbeeld de online test Profile Dynamics, creëert inzicht, een groter bewustzijn, teamgeest en een goed beeld van dat wat je juist wel of beter niet kunt doen in een bepaalde situatie.

Nieuwsgierig?

Geplaatst in door Corinne Klaver op 9 augustus 2018

Reacties op Leiderschap & veranderingen en de waarde van de test Profile Dynamics

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.