Expand AVG Proof
Expand verbindt HR professionals en HR vacatures aan het hele vakgebied

Vervangen algoritmes de recruiter?

Zoek je werk? Dan zul je af en toe een recruiter tegen het lijf lopen. Toch neemt de kans om zo’n recruiter tegen te komen af. Recruiting wordt namelijk steeds vaker overgenomen door algoritmes.

Hoe werken algoritmes?
Algoritmes zijn niet nieuw. In feite bestaan ze al eeuwenlang. De wetenschapper die ze bedacht omschreef het algoritme als ‘een oneindige reeks instructies’. Al deze instructies houden een logisch verband met elkaar, waardoor algoritmes heel fijn werken in de hedendaagse technologie. Zoekmachines zoals Google werken er daarom graag mee.

En ook Facebook maakt gebruik van algoritmes. Daarbij is er één factor die deze oneindige reeks instructies beïnvloedt: jij. Ben je op zoek naar werk? Dan zal Google een rangschikking maken op basis van je eerdere zoek- en surfgedrag.

Recruitment en algoritmes
Bij recruitment kunnen de principes van het algoritme ook toegepast worden. Dit gebeurt ook al, op steeds grotere schaal. Grote werkgevers zoals Unilever of winkelketen Zeeman maken er bij de procedures rondom solliciteren al gebruik van. Voor sommige functies wordt daar niet eens meer naar het cv gekeken. In plaats daarvan worden kandidaten die solliciteren onderworpen aan een aantal tests, waarmee de geschiktheid voor de functie gemeten wordt.

Een groot voordeel hiervan is de tijdsbesparing die het oplevert. Waar je eerder door hoge stapels cv moest ploegen, laat je nu gewoon een eerste schifting maken op basis van algoritmes. En bij het gebruik van tests hoef je alleen maar naar de testuitslagen te kijken.

Het einde van de recruiter?
Zo op het eerste gezicht kunnen algoritmes dus prima de recruiter vervangen. Toch is het nuttig om op bepaalde momenten verder te kijken dan de algoritmes. Het eerste moment waarop dit nuttig is, is net na de eerste schifting van sollicitanten. Een recruiter kan de overgebleven cv’s of testresultaten doornemen en op basis daarvan besluiten wie er voor een gesprek of assessment wordt uitgenodigd.

Een gesprek voeren lukt de hedendaagse technologie nog niet, dus ook dat zal gedaan moeten worden door een recruiter. Verder is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat algoritmes in de basis mensenwerk zijn. Foutief ingevoerde algoritmes kunnen fouten veroorzaken in de reeks opvolgende instructies en uiteindelijk dus ook in de resultaten.

Het blijft mensenwerk
Hoewel algoritmes tijdbesparend kunnen werken, lijkt het er niet op dat deze in de nabije toekomst de recruiter volledig zullen vervangen. Er blijven in zo’n sollicitatieproces nu eenmaal momenten waarop het prettiger is om met een mens in plaats van een algoritme van doen te hebben.

Bijvoorbeeld wanneer sollicitanten (persoonlijke) vragen hebben over een vacature of procedure, of wanneer gemonitord moet worden of de algoritmes nog wel naar behoren werken. Maar ook wanneer een recruiter een gesprek moet regelen tussen de werkgever en de sollicitant, zodat zij een eerste indruk van elkaar kunnen krijgen.

Kortom; de recruiter is nog onmisbaar en het is echt nog toekomstmuziek om te zeggen dat het hele sollicitatieproces snel geautomatiseerd gaat/kan worden.

Deze gastblog werd verzorgd door CVster

 

Geplaatst in Recruitment & Arbeidsmarkt door Robin Bakker op 21 augustus 2018

Reacties op Vervangen algoritmes de recruiter?

Er zijn nog geen reacties.

Plaats zelf een reactie


Expand maakt gebruik van functionele, tracking en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren. Cookies zijn kleine informatiebestanden die de toegang tot expand.nl vergemakkelijken en de navigatie op onze website sneller en effici├źnter laat verlopen. Een cookie is uniek voor elke gebruiker. De functionele en analytische cookies zorgen ervoor dat de site goed werkt en dat wij inzicht hebben in het gebruik van onze eigen website. De tracking cookies worden gebruikt om bezoekers van onze website te voorzien van relevante informatie en de site te personaliseren. Dit doen we niet alleen via de inhoud, maar ook via de advertenties die wij tonen. Ook derde partijen (zoals Google) die via onze website cookies plaatsen, kunnen op deze manier proberen je interesses te vinden en k├║nnen deze cookies gebruiken om een bezoekersprofiel op te stellen. Wij hebben dit liever niet, maar jammer genoeg hebben we geen invloed op wat deze partijen met hun cookies doen. Als dergelijke cookies niet worden gebruikt dan betekent dit overigens niet dat je geen advertenties meer te zien krijgt op onze site. De advertenties zijn in dat geval alleen niet langer toegesneden op jouw interesses. In ons privacy statement vind je meer uitleg over het toestaan of blokkeren van cookies op onze site.